Kangoeroeklas in het Sint-Barbaracollege
in Gent (tekst van JG)
Vooreerst : dit is een indruk
van de werking van de kangoeroeklas zoals wij als ouders die zien. Dat
wil zeggen : de bedoeling zoals die ons uiteengezet is door de directie,
de praktische werking zoals die ons overgebracht wordt door onze zoon.
Een beetje voorgeschiedenis
Toen onze zoon in de 2de
kleuterklas zat, wees de kleuterleidster van de parallelklas ons erop dat
we hem best eens zouden laten testen. Op cognitief vlak was hij duidelijk
zijn leeftijdsgenoten ver voor (las al eenvoudige boekjes bijvoorbeeld).
Door omstandigheden duurde dat nog even, maar het resultaat was duidelijk:
onze zoon bleek hoogbegaafd. Aangezien hij graag naar school ging en geen
moeilijkheden ondervond, besloten we hem de derde kleuterklas te laten
doorlopen. Ondertussen informeerden we naar een geschikte lagere school
voor hem. In eerste instantie werd dat de parochieschool, waar ook zijn
zus (5 jaar ouder) zat. De directie en de leerkracht van de eerste klas
bespraken met ons hoe ze de zaken zouden aanpakken en dat zag er veelbelovend
uit, ondanks het feit dat de school geen ervaring had met hoogbegaafde
kinderen. In september 2004 startte hij daar, vol goede moed.
Dan begint het verhaal van een
typisch hoogbegaafd kind. Ontgoocheling, want hij leerde er niets. Ontgoocheling,
want de andere kinderen konden hem niet volgen. De juf deed wel schitterend
werk en schakelde hem in voor de lessen : ze bracht een nieuw item aan,
waarna de vragen gesteld werden door onze zoon. Die werden beantwoord door
haar en zo werd de leerstof aangebracht. Ondertussen kreeg hij enkele uren
per week Bijscholing door de zorgcoördinator, met als doel hem zodra
hij de achterstand ingelopen had een versnelling naar de tweede klas. Na
de krokusvakantie (2005) werd dan de stap gezet. Meteen nestelde hij zich
aan de top van de klas. Al bij al was dat een schitterend schooljaar, na
de aanvankelijke frustraties.
In september 2004 startte hij
dan, samen met zijn klasgenoten, in de derde klas. Ondanks onze verwittigingen,
leek de school ervan uit te gaan dat alles nu wel op een "normale"
manier verder zou gaan. Normaal, inderdaad, voor een hoogbegaafd kind.
Dat wil zeggen dat de leerstof erdoor vloog en dat de verveling zich al
snel aandiende. Wat wil je, als je weet dat hij de stof ongeveer 30 % sneller
verwerkte dan een gemiddeld schoolkind ? De leerkrachten wilden niet mee,
vonden ons lastig, weigerden de adviezen van het CLB. Halfweg het schooljaar
resulteerde dat in een maagonsteking als gevolg van stress. Aangezien er
niets verbeterde, ondanks de inspanningen van de directrice, zat er niets
anders op dan op zoek te gaan naar een school met specifieke aandacht voor
hoogbegaafde kinderen. Daarnaast speelden uiteraard nog andere argumenten,
zoals bijvoorbeeld bereikbaarheid. Na veel zoeken (we willen onze lieverd
niet om de zoveel maanden naar een andere school sturen) lazen we een aankondiging
van het Sint-Barbaracollege in Gent : ze zouden in het schooljaar 2005-2006
starten met een kangoeroeklas. Omdat er daarnaast niet meer dan twee andere
scholen met een specifiek aanbod voor hoogbegaafden te vinden waren, waarbij
de bereikbaarheid een groter probleem vormde (in één geval
zou dat betekenen dat we 's morgens en 's avonds telkens 40 km zouden moeten
afleggen) en omdat we de school al kenden (zijn mama heeft er nog les gegeven),
namen we contact op met de directie om het aanbod te bekijken.
De kangoeroeklas van Sint-Barbara
Wat hieronder volgt, is wat ik
als ouder onthouden heb van die werking. Als je meer wilt weten, neem je
natuurlijk best contact op met de school zelf.
Eerst : wat beoogt de school
met de kangoeroeklas ? Er zijn meerdere doelen die ze wil bereiken. HB-kids
verwerken informatie duidelijk sneller dan de gemiddelde leerling, met
de gevolgen die iedereen die begaan is met dit onderwerp kent. De school
wil in de k(angoeroe)-klas dus eerst en vooral voor verbreding zorgen. Dat doet
ze door extra stof aan te brengen, in de vorm van filosoferen (sociale
en verbale vaardigheden worden aangescherpt), schaken (vooruit denken en
abstract werken) en wetenschappelijke proeven (inzicht in processen). In
de school worden hiervoor twee groepen samengesteld : één
voor de middenbouw (1ste tot 3de klas) en één
voor de bovenbouw (4de tot 6de klas). Meteen zitten
de kinderen tussen ontwikkelingsgelijken en wordt klasoverschrijdend gewerkt.
De k-klas is ook een middel tot
compactering en zet aan tot zelfstandig werken : beide zijn extra
uitdagingen voor hb-kinderen. Dit wordt bereikt door tijdens de k-klas
(twee lesuren per week) in de klas nieuwe leerstof aan te brengen,
die de kinderen dan zelfstandig (eventueel met minimale hulp van de leerkracht)
moeten inhalen. Gezien hun potentieel mag dat geen probleem vormen.
Wat soms aangehaald wordt is
het aanleren van een vreemde taal in de k-klas. Daarvoor werd bewust niet
gekozen omwille van de continuïteit : je zou elk schooljaar opnieuw
moeten starten. Ook een aantal andere opties viel uit de boot om praktische
redenen.
Het Sint-Barbaracollege in Gent
is een school met een zekere faam: dit is een jezuïetenschool, met
een eigenzinnige kijk op opvoeding. De school heeft in de regio de naam
een "eliteschool" te zijn en de lat hoog te leggen. Let op :
dit is een beeld dat de man in de straat heeft van die school. Dat beeld
strookt niet noodzakelijk met de realiteit! Het betekent wel dat de school
wel degelijk beseft dat de opstart van een k-klas ernstig moet aangepakt
worden; het is niet iets dat zomaar gestart wordt en weer afgevoerd indien
het niet goed loopt. Uit de inleidende gesprekken bleek dat Sint-Barbara
al twee jaar bezig was met de voorbereiding, met onder andere een studiedag
met Tessa Kieboom. Bovendien is de school ervan overtuigd dat het HELE
team achter dit project moet staan. Ook merkten we dat
de directie heel goed wist waar het om ging : hoogbegaafdheid werd niet
beschouwd als "een luxeprobleem" of iets dat je als ouder gebruikte
om jezelf in de kijker te plaatsen.
Een tweede verkenning was gepland
: zoonlief zou meegaan en de school bezoeken. Het is nogal evident dat
je kind zich goed moet voelen op een school. Anders weet je al vooraf dat
er problemen komen ! Hij (en zijn zus en zijn mama) kregen een uitgebreide
rondleiding. Aangezien hij zeker niet rebels is ingesteld, zagen we ook
geen graten in de strengere aanpak.
Wat de directie benadrukte :
niet de ouders, maar de school bepaalt wie toegelaten wordt tot de k-klas.
Als de leerling in kwestie dat niet ziet zitten, wordt hij ook niet verplicht.
Maar: wie instapt moet de rit uitmaken. Motivatie
is belangrijk.
Je kunt als ouder natuurlijk wel vragen om je kind toe te laten tot die
klas, maar de school heeft het laatste woord. Een eerste vereiste hiervoor
was een recent resultaat van een IQ-test, waarbij de grens gelegd wordt
bij een totaalscore van 130 (met een beetje speling). Ook andere factoren
worden in rekening gebracht. Kortom : de school bepaalt of een leerling
voldoet aan de vereisten om als Hoogbegaafde beschouwd te worden. Ook om
die reden startte de kangoeroewerking dit schooljaar pas medio oktober.
Dat gaf de leerkrachten de tijd om de kinderen te evalueren. De directeur
liet ook horen dat het niet de bedoeling was om de school als een
hb-concentratieschool te profileren. De k-klas was een extra om bepaalde
moeilijkheden die ze ondervonden op te vangen, geen middel om meer leerlingen
aan te trekken.
Het nieuws dat Sint-Barbara hiermee
zou starten, deed echter snel de ronde. Het bleek dat, maar dit was te
verwachten, er nog ouders met diezelfde problematiek hun kind op de school
inschreven. Dit zorgde voor een onverwacht sterke instroom. In de klas
van onze zoon bijvoorbeeld steeg het leerlingenaantal van 22 naar 29! Omwille
van de opstart van de k-klas zal het leeuwendeel hiervan wel over een bovengemiddelde
intelligentie beschikken. Een bijkomend gevolg was dat er ook meer kandidaten
waren voor de k-klas dan verwacht. In de praktijk bleek dat toch geen bezwaar.
Evaluatie na (bijna) een eerste
schooljaar
Ondertussen zijn we bij het einde
van het eerste schooljaar aangekomen. Omwille van ziekte van leerkrachten
en het acute tekort aan vervangleerkrachten, is de k-klas enkele maanden
niet actief geweest, zeer tot ergernis van onze zoon en zijn Soortgenoten.
Dat toonde al aan dat die k-klas door hen als boeiend ervaren wordt. Het
feit dat ze gedurende een aantal uren per week onder gelijken zijn, werkt
duidelijk motiverend. De inhoud is niet altijd wat wij ervan verwachtten,
maar het is een duidelijke stimulans. J. leerde duidelijk al dat ook onder
hb-kinderen grote verschillen bestaan, dat interesses ver uit elkaar kunnen
liggen. Toch leren ze elkaar respecteren (denk aan de sociale ontwikkeling
als doel) en wat ook als aangenaam ervaren wordt is dat ze samen zitten
met de vijfde en zesde klas en als gelijken beschouwd worden. Ze leren
dat jongere kinderen soms sterker zijn en de ouderen zijn bereid om hun
kennis te delen (bij het schaken bijvoorbeeld).
In het begin van het jaar werden
een aantal kinderen zich bewust van hun speciale status : zij waren "hoogbegaafd"
en "waren dus slimmer". Enkele onder hen startten meteen een
"onderzoek" naar het IQ van hun k-klasgenoten. Nadat ze door
een aantal andere kinderen, die er duidelijk een andere mening op nahielden,
teruggefloten werden, is de directeur nog eens duidelijk komen
maken waar het over ging. Voor zover we weten, is dat niet meer voorgekomen.
De verdichting werkt gedeeltelijk.
In J's klas wordt veel gebruik gemaakt van zelfstandig werken. Hijzelf
en een meisje dat ook in de k-klas zit, zijn steevast de eersten om hun
mapje afgewerkt te hebben, ondanks het feit dat ze in die uren ook andere
stof moeten inhalen. Een verschil in leertempo van 30 % of meer cijfer
je dus niet zomaar weg, ondanks k-klassen, differentiëren etc.
Bij de indrukken moet een duidelijk
onderscheid gemaakt worden tussen de werking binnen de k-klas en de impact
daarvan op het klasgebeuren.
De k-klas op zich leidt tot een
ruimere vriendenkring, aangezien er klas- (en jaar-) overschrijdend gewerkt
wordt. Dat is een eerste voordeel. Het onderdeel filosoferen zorgt daarbij
voor een ruimer inzicht in een aantal zaken, in respect voor andere leerlingen
die andere standpunten aanhangen en dwingt de leerlingen tot een heldere,
gestructureerde manier om hun ideeën naar voor te brengen. Het schaken
heeft een aantal niet zichtbare pluspunten (bevorderend voor abstract denken,
vooruit plannen), maar heeft ook sociale gevolgen. Als een kind uit de
vierde klas een wedstrijd wint tegen een 12-jarige, kijkt het helemaal
anders tegen leeftijdsverschillen aan. Er wordt regelmatig met studiekosten
en aanverwante opdrachten gewerkt. Sommigen, zoals onze zoon, houden van
die uitdagingen en gaan er gretig op in. Anderen vinden dat blijkbaar minder
leuk. Ook dat was door de directie aangebracht als argument : ze moeten
leren om ook minder leuke dingen te doen, om uit te voeren wat gevraagd
wordt. Er wordt, we veronderstellen mee omwille van het aantal kinderen,
veel met de computer gewerkt. Daarbij wordt vooral gewerkt rond puzzels
e.d. .
De invloed van de k-klas op de
klas zelf is er ook. We hebben niet de indruk dat er een elite ontstaan
is, maar er zijn wel kliekjes, zoals wellicht ook in andere scholen. Veel
lijkt ook af te hangen van de persoonlijkheid van de kinderen : sommigen
laten zich uitdagen en zetten hun tanden in de stof die ze zelfstandig
moeten verwerken, anderen weigeren dat en moeten door de leerkracht bijgewerkt
worden. In dit geval vormen de hb-kids uit de k-klas een groepje, maar
het lijkt niet exclusief : ook enkele andere jongens maken er deel van
uit.
Al bij al kunnen we moeilijk
afwegen wat de impact van de k-klas is op onze zoon. Wel merken we dat
de keuze om van school te veranderen en de concrete schoolkeuze zeer goed
uitgevallen zijn. Hij heeft er zin in, gaat naar feestjes, gaat bij klasvriendjes,
haalt goede resultaten en gaat (behalve op maandagochtend) heel graag naar
school. M.a.w. het motivatieprobleem van het vorige schooljaar bestaat
niet meer en ook de sociale integratie is er sterk op vooruit gegaan. Of
we dat laatste helemaal op conto van de k-klas of de school mogen zetten,
is niet zeker, maar zijn positieve ervaringen zullen er wel mee te maken
hebben. Of, met zijn eigen woorden : "vorig jaar was ik speciaal,
nu ben ik gewoon een jongen uit de k-klas".
Wil dit zeggen : alle hb's uit
de regio naar Sint-Barbara ? Neen. We zijn ervan overtuigd dat niet elk
kind in elke school past.
Eén van de zaken die de
directie duidelijk maakte bij het inleidende gesprek : wie meer talenten
heeft, heeft meer verantwoordelijkheid. Ze verwachten dan ook dat de kinderen
hun taken ernstig nemen en hun mogelijkheden aanwenden om anderen te helpen.
De kinderen worden dus gestimuleerd om het beste in zich naar boven te
halen. Vind je dat fout, dan is dit niet de goede school.
Dit jaar lijkt de school de perfecte
keuze voor J. . Of dat volgend jaar ook zo zal zijn, hangt sterk af van
de leerkracht waar hij bij terecht zal komen. Zijn geheugen is een spons,
zijn interesse voor allerlei wetenswaardigheden (bijvoorbeeld de geschiedenis
van de stad waar hij woont) groot en de huidige leerkracht is zeer gevleid
door leerlingen die de aangereikte kennis absorberen. Het contractwerk
biedt hem uitdaging, waar hij graag op ingaat. De k-klas zorgt voor de
nodige afwisseling en voor nog meer feitenkennis. (JG)
|