Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Schoolvoorbeelden
Modellen van
HB beleid op school
Differentiatie
Kangoeroeklas
Leefklassen
Thuisonderwijs
Samenwerking
Sudbury, een optie?
'Kofschip Edegem
VBS Wakkerzeel
SBS Prins Boudewijn Wilrijk
De Kleine Prins Menen
GBS Eindhout
Octopus
Sint-Katelijne-Waver
Pulhof Antwerpen
Sint-Michielsschool Brecht
KDC Denderleeuw
freinetschool De Vlieger Gent
Sint Katarina
Sint-Katelijne-Waver
Secundair: Instituut Sint-Vincentius a Paulo Gijsegem
Sint-Barbaracollege Gent
...
 
Basisschool De Kleine Prins (Menen)

Deze tekst bereikte ons van de school de Kleine Prins in Menen (januari 2006):

Onze school is de basisschool "De Kleine Prins" in Menen, waar het "kind" centraal staat, in een samenwerkingsverband tussen leerlingen, leerkrachten en ouders.
Hierbij wordt gedifferentieerd gewerkt in alle klassen en is de zorg zowel naar onder als naar boven (dus zowel voor de zwakkere als de sterkere leerling) aangepakt.
Enkele jaren geleden groeide het idee om met een soort kangoeroeklas te starten. Dit gaat door in de beverklas (axenroos) want "zorg" is voor iedereen die daar nood aan heeft.

Na een eerste jaar van uittesten van onze vooropgestelde planning, naar voorbeeld van andere kangoeroegroepen, zijn we door ervaring gegroeid naar een soort vast omlijnd plan. In het eerste jaar werd er afwisselend gewerkt aan projecten van eigen keuze, en door ons opgelegde onderwerpen. Er werd regelmatig gefilosofeerd, ook afwisselend de keuze van de leerlingen en onze keuze. Verder werd er gewerkt met het project: De reis om de wereld in 80 dagen (uit Bolleboos).
Op het einde van het jaar volgde dan een evaluatie van het jaar, door de kinderen, en ieder kind werd door ons geëvalueerd. Zo werd er na afloop gezien wat in de smaak gevallen was en wat minder meeviel.

Aan de hand van deze gegevens hebben we dan een planning voor dit jaar opgesteld, waarbij er afwisselend projecten, filosoferen, een zelfgemaakt spel, een leerles en een museumbezoek op het programma staan. Bij de projecten wordt gestart met een schema waarbij de leerlingen zelf een planning voor enkele weken leren maken, daarna volgt de voorstelling in de kangoeroeklas en ook in hun eigen klas. Filosoferen doen ze heel graag, want daar kunnen ze tenminste hun eigen ideeën en gevoelens kwijt. Ook het werken rond een leerles als start van een project of filosofieronde valt in de smaak.
Het is wel duidelijk dat de leerlingen zelf, behoefte hebben aan een opgebouwd schema waarbij ze zelf leren onderscheid maken tussen hoofd-en bijzaken. Daar wordt al vanaf de eerste groep mee gestart, zodat de zesdeklassers een planning kunnen maken (naar het secundair toe).

Dit jaar zijn we gestart met het 1e en het 2e leerjaar, aangepast aan hun schrijf- en leesniveau, maar met dezelfde basis als de groep van het 3e t.e.m.6e leerjaar. Gelijktijdig met deze groep komen de wallaby’s uit het 2e en 3e kleuter, waarbij ook zij projectjes leren maken, filosoferen en denkspelletjes doen.

Wij vinden het belangrijk dat niet alleen de “geteste” hoogbegaafde leerlingen aan de kangoeroeklas kunnen deelnemen, ook de meerbegaafde en heel intelligente kinderen die behoefte aan wat moeilijker denkwerk hebben, zijn welkom. Na verloop van tijd kunnen degenen die het programma te zwaar vinden uit eigen beslissing uit de groep stappen.

Naast onze kangoeroeklas hebben we ook het werken met somplex in de klas of in het contractwerk. De vlotte lezers kunnen indien ze willen, tutor worden van de eerste lezertjes (wat bevorderend is op sociaal vlak, want ze leren communicatief en onderwijzend met geduld omgaan met andere leerlingen.).

Het idee om schaaktornooien te geven groeide bij de kinderen zelf en werd voor gans het lager opengesteld. Het is niet alleen sociaal interactief, maar ook een leren omgaan met de gevoelens van winnen en verliezen, want het zijn niet altijd de “eersten uit de klas” die winnen. Kinderen uit het kleuter kunnen dammen of schaken. En indien ze het nog niet kennen? Geen probleem, het is een plezier om te merken dat de leerlingen graag iemand anders inwijden in het geheim van de wereld van het schaken.

Onze werking blijft een methode van observeren, aanvoelen, aanpassen en iets nieuws uitproberen. Altijd met het oog op het welbevinden van de leerlingen, en indien mogelijk per kind individueel aangepast.

(Veerle Moerkerke)


Adresgegevens van school:

Basisschool De Kleine Prins
August Debunnestraat 15-17
8930 Menen
tel: 056.53.25.91
fax: 056.53.25.92
e-mail: info.dekleineprins@telenet.be


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be