Het is heel moeilijk om iedereen
het eens te doen worden over wat hoogbegaafdheid eigenlijk IS. De ene houdt
het op een hoog IQ hebben, de andere op een geheel eigen manier van zijn.
Het zal wel de combinatie van de twee zijn. Misschien een geruststelling:
de specialisten zijn er ook nog steeds niet uit. Er zijn nog steeds discussies
aan de gang over wat het nu is, die intelligentie, en hoe dat dan best
wordt gemeten.
Belangrijker dan de ultieme definitie van het woord, is eigenlijk wat
er met de begaafdheid van een kind gebeurt. Wordt er rekening mee gehouden?
Zijn er mogelijkheden voor elk kind, dus ook een slim kind, om zich
evenwichtig te ontplooien? Welke zijn de wolfijzers en schietgeweren?
En vooral: hoe kunnen wij als ouders en begeleiders ons kind een beetje
helpen?
Op de pagina's in dit deel van de site plaatsen we enkele definities,
valt er wat te lezen over het begrip hoogbegaafd. Deze pagina's zijn er
wel degelijk om gelezen te worden, maar laat de zoektocht naar een omschrijving
van intelligentie u niet afhouden van de essentie: het gaat om de begeleiding
van onze kinderen, niet om het laatste woord rond het begrip hoogbegaafdheid.
Een goede definitie heeft anderzijds ook belang. Als maar wat meer mensen
in het onderwijs via een betere begripsomschrijving en aandacht voor hoogbegaafdheid
in hun opleiding en bijscholingen zouden beseffen dat hoogbegaafden niet
systematisch screenen, betekent dat veel kinderen onder hun capaciteiten
worden aangesproken, zouden er veel minder van onze kinderen en ouders
heen en weer zwerven tussen scholen en therapeuten. Als elk kind ook gebruik
zou kunnen maken van het RECHT om zichzelf, met alle capaciteiten dat het
heeft, ten volle te ontplooien, het zou voor onze kinderen een veel betere
wereld zijn.
Een doordenkertje voor alle doeners, die zich niet te erg willen verliezen
met in de lucht blazen:
"De mens zal met grote vleugels,
doordat hij tegen de weerstand biedende lucht kracht weet te ontwikkelen,
met succes de lucht overwinnen en zich op haar verheffen kunnen"
(Leonardo Da Vinci)
|