Deze pagina
bevat twee teksten, de eerste over de twee scholen, de tweede enkel over
Prins Boudewijn:
1. Twee scholen, één
directie, twee soorten opvang:
"De Zonnebloem" en "Prins Boudewijn" Wilrijk
( Deze tekst is gebaseerd
op de informatie die we van de directrice zelf ontvingen in 2004. YW)
Inleiding
Dat het ook echt een kwestie is van welke kinderen je op de school hebt,
wat de ouders precies verwachten en wat het schoolteam zelf als inkleuring
ziet, bewijst directrice Bea Slootmaekers in haar twee scholen in Wilrijk.
De twee basisscholen zijn volledig afzonderlijke scholen, hoewel ze
beide door dezelfde directrice worden geleid. Elk heeft zijn lagere- en
kleuterschool. Het publiek van de 2 scholen is sterk verschillend.
De medewerkers van beide scholen hebben in het verleden een hele training
i.v.m. hoogbegaafdheid gehad.
De teams kozen voor een verschillende invulling van het HB beleid.
"Prins Boudewijn" koos voor een kangoeroeklas. "De zonnebloem"
heeft geen kangoeroeklas. Ouders krijgen dus de kans om te opteren voor
een school mét of zonder kangoeroeklas. Voor alle goed begrip:
op "de zonnebloem" zijn er ook HB kinderen. Maar deze ouders
willen dat hun kind in de klas blijft.
De Zonnebloem
De leergroepen van "De Zonnebloem"
Op deze school waren er een groot aantal leerlingen die op een hoofdvak
beneden peil presteerden.
V oor dit groepje was het steeds beslissen: blijven zitten of overgaan
met serieuze
achterstand. Daarom werd dit nieuwe systeem ingevoerd.
In 2004-2005 konden deze keuze 9 lln. overgaan, die in het klassiek systeem
hadden moeten blijven zitten. Zij volgen de vakken waarvoor ze nog tekorten
hebben op te halen in hun eigen leergroep. De klasgroepen worden dus
doorbroken voor de hoofdvakken, waar dit nodig blijkt.
HB screening op"De Zonnebloem"
Elk nieuw kind wordt gescreend via de sidi-test. HB kinderen krijgen
voor elk nieuw hoofdstuk van Wiskunde of Nederlands een synthesetoets.
Zij krijgen hierbij een uitleg van een 10tal minuten. Als blijkt dat
de kinderen dit kunnen (bv 80%), schakelen ze onmiddellijk over naar
somplex en plustaak. De andere kinderen in de klas krijgen 's maandags
klassikale les. Nadien werken ze de hele week zelfstandig aan hun individueel
contract.
Contractwerking op "De Zonnebloem"
Elk kind heeft een eigen specifiek contract. (verschillende moetjes
en magjes)
De HBkinderen hebben hun eigen contract (somplex, plustaak, e.a.)
Muziek op "De Zonnebloem"
Vanaf september 2004 krijgen de leerlingen uit het lager onderwijs
1 uur extra muziek. De kinderen krijgen notenleer en leren instrument
bespelen.
1ste graad : djembé en klein slaginstrumenten
2de graad : orff instrumenten melodisch slaginstrumenten en blokfluit
3de graad : orff instrumenten, melodisch slaginstrumenten en blokfluit
Prins Boudewijn
HB screening op "Prins Boudewijn"
Elk nieuw kind wordt gescreend via de sidi-test.
HB kinderen krijgen voor elk nieuw hoofdstuk van Wiskunde of Nederlands
een synthesetoets. Zij krijgen hierbij een uitleg van een 10tal minuten.
Als blijkt dat de kinderen dit kunnen (bv 80%), schakelen ze onmiddellijk
over naar somplex en plustaak. De andere kinderen in de klas krijgen
's maandags klassikale les en nadien werken ze de hele week zelfstandig
aan hun individueel contract. Elk kind heeft een eigen specifiek contract.
(verschillende moetjes en magjes)
De HBkinderen hebben hun eigen contract (somplex, plustaak, e.a.). Dit
is geen vrijblijvend contract.
De kangoeroeklas
In de kangoeroeklas wordt er nogmaals de klemtoon op "leren leren"
gelegd. De kangoeroeklas wordt op het tijdstip gegeven dat de klasgenoten
aan hun contract werken, wiskunde of Nederlands krijgen. Niet tijdens
LO en muzische vorming.
De kangoeroeklas wordt niet als een vrijblijvend iets gezien.
Uren kangoeroeklas : 3 uur voor elk kind
- 3de kleuterklas, 1ste, 2de en 3de leerjaar samen: 2 uur
- 4de, 5de en 6de leerjaar samen: 2 uur
- alle HBkinderen samen: 1 uur
Kunst
Vanaf september krijgen de lln. uit het lager onderwijs om de twee
weken kunstgeschiedenis
tijdens W.O. Per graad werkt ieder een tijd uit. De oudste lln. werken
"de langst geleden tijd" met
de daarbij horende stroming en artisten uit.
Er wordt 1 uur extra beeldende vorming gegegeven.
- Dit jaar (2004-2005) ligt de klemtoon op "schilderen".
De klemtoon ligt niet zoals de meeste scholen op plakaatverf en papier.
Maar op schilderen op doek, schilderen met oliepastel, e.a. De werkjes
zullen ook in teken van hun kunststroming worden gemaakt.
- In het schooljaar 2005-2006 komt boetseren aan bod.
- Zo zal er elk jaar een ander item uit de leerlijnen worden uitgediept.
Er zijn nl. 6 grote lijnen in dit pakket. (schilderen, tekenen, boetseren,
werken met textiel,
Werken met papier, construeren)
Hierbij spelen we ook in op de interesses van Hbkinderen: de kunstzinnigheid,
het creatieve, museabezoek, kunstgeschiedenis,...
terug naar boven
********************************************
Inge De Clerck
Stedelijke Basisschool Prins Boudewijn, Wilrijk
Deze tekst is een samenvatting van de lezing die Inge De Clerck gaf
op de studiedagen rond het thema "Hoogbegaafd, een probleem?"
die op 19 oktober en 1 december 2005 doorgingen naar aanleiding van de
opname van een aantal fiches rond hoogbegaafdheid in de Werkmap Leerzorg.
Dit artikel werd naar aanleiding van deze studiedagen reeds gepubliceerd
op de website van LetOp.
YW.
Historiek
Deze school heeft een traditie van aandacht voor ALLE kinderen
en hun zorgvragen. Een nieuwe directrice met ervaring in kangoeroeklassen
voor
kleuters, initieerde de werking naar een nieuwe doelgroep voor zorg: de
hoogbegaafden.
Als voorbereiding volgden de teamleden een lezing bij prof. Dr. Tessa
Kieboom van CBO. Vervolgens werd de nodige literatuur doorgenomen en
besproken binnen het team.
Belangrijk is dat heel het team achter deze werking
staat, zodat én differentiatie binnen de klas én
de kangoeroeklas als extra gedragen zijn door
iedereen.
Middelen?
Iedere leerkracht gaf 2 kindvrije uren op om de HB werking
mogelijk te maken.
Materiaal werd besteld door de school
Werking
De werking van deze school heeft drie pijlers:
- aanmelding en detectie: systematische screening
- binnen de klas: doorgedreven differentiatie
- buiten de klas: kangoeroeklas
Screening
De school gebruikt hiervoor het Sidi
Protocol (te verkrijgen via Baert,
voor Nederland: eduforce). Elk jaar
wordt elke klas in september gescreend. Zonodig volgt er na de klasscreening
een individueel traject voor de doelgroep hoogbegaafden.
Op deze manier probeert de school geen enkele hoogbegaafde te “missen”.
Differentiatie
- De differentiatie voor HB leerlingen start
op 1 september
- Heel het schoolteam doet mee: binnen de klassen
wordt minstens in 4 niveaugroepen gewerkt. De hoogbegaafden vormen één
van die groepen.
- De basis die in de klas wordt gelegd is essentieel.
Door ver doorgevoerde differentiatie in contractwerk (gemiddeld 7 uur
per week gaat naar contractwerk) komen de hoogbegaafden echt aan hun trekken.
- Concreet betekent
het: hoogbegaafden krijgen opdrachten uit Somplex, Plustaak, eigen opdrachten
voor WO en eventueel voor Frans.
Andere leerlingen hebben voor wiskunde, taal, WO en Frans opdrachten uit
de methode.
- Het werk voor de hoogbegaafden is geen vrijblijvend
iets: de leerlingen
die het kunnen, moeten ook tonen dat ze een inspanning doen en een
prestatie neerzetten.
Pretesten
- Voor het aanbrengen van een nieuwe blok leerstof,
wordt er een pre-test afgenomen. Dat is
een test vergelijkbaar met deze die normaal aan het einde van het blok
wordt afgenomen.
- Als een leerling meer dan 80% haalt, krijgt
hij of zij vervangende leerstof.
Voor Nederlands is dat Plustaak, voor Wiskunde Somplex.
- Hoogbegaafden krijgen hierdoor nauwelijks
opdrachten uit de gewone
methode.
Leren Leren
Leren leren is een onderdeel van de
klaswerking.
Hoogbegaafden komen hierbij niet altijd aan hun trekken: daarom wordt
er binnen de kangoeroeklas extra op ingespeeld.
Kangoeroeklas
De kangoeroeklas wordt georganiseerd
in twee groepen: de HB's uit 3de kleuter, lj 1, 2 en 3 vormen groep 1,
en de HB's uit lj 4, 5 en 6 vormen de tweede groep. Elke groep krijgt
3 lestijden per week kangoeroeklas.
De school heeft veel hoogbegaafde leerlingen.
De zes lestijden van de kangoeroeklas zijn mogelijk gemaakt omdat alle
leerkrachten twee kindvrije uren opgaven.
Aandacht gaat in de kangoeroeklas
naar:
- leren leren (project, thema’s op niveau,
denkspelen)
- sociale en emotionele aspecten (filosoferen,
kringgesprekken)
- uitdagende thema’s
- uitdieping
van de leerstof: met maandelijks nieuwe thema’s wordt er gewerkt
in de diepte. Hierbij wordt vermeden te overlappen met de WO lessen van
in de klas. Bij de jongste kinderen gebeurt dit in spelvorm, met een
korte verwerking. Oudere kinderen maken een werkstuk, een samenvatting,...
terug naar boven
|