KDC Denderleeuw
(Deze tekst werd ons in 2005 toegestuurd door een moeder van een hb
kind op de school, die ook in het programma meerwerkt als vrijwilliger)
De school heeft verdiepingspakketten aangeschaft, Somplex voor rekenen
van het eerste tot het zesde leerjaar.
Ikzelf heb overeenstemmingslijsten gemaakt voor het rekenpakket van elk
leerjaar, zodanig dat leraars weten wanneer ze welke oefening Somplex kunnen
geven. Die oefeningen worden zowel aan de hoogbegaafden als aan de goede
rekenaars gegeven.
Vanaf dit jaar wordt dat ook sterk geëvalueerd. We hebben namelijk
een voltijdse leerkracht bijgekregen, die van zijn lessenrooster 4 uur
spendeert aan coördinatie van de somplex en de plustaken in de klas
en de kangoeroeklas.
We zijn namelijk twee jaar geleden gestart met een kangoeroeklas. Dit
jaar hebben we drie groepen, eerste, tweede en derde graad. Kinderen die
al een attest hebben, gaan naar de kangoeroeklas.
Voorts wordt oktober de detectiemaand. Leerkrachten wordt gevraagd een
vragenlijst in te vullen. In overleg wordt beslist of het kind al dan niet
in aanmerking komt voor de kangoeroeklas.
Op dit moment heb ik de 5 kinderen uit de tweede graad, die ik als vrijwillige
ouder, met de steun van de leerkracht, "coach". Een andere ouder
doet hetzelfde voor 5 kinderen uit de derde graad. Een derde vrijwillige
ouder volgt onze activiteiten mee om na de herfstvakantie een nieuwe groep
onder zijn vleugels te nemen. Na elk instapmoment gaat een groep kinderen
bij een ander coach, waardoor de kinderen niet gedurende het hele schooljaar
2 dezelfde lesuren missen.
In de kangoeroeklas - twee uur per week - werken we aan projecten. Dit
jaar besteden we extra aandacht aan evaluatie en structuur met de invoering
van een contract voor de leerling, een agenda ingevuld door leerling, leerkracht
- op die manier weten we wat het kind in de klas mist - en een evaluatie
op het rapport, wat allemaal mogelijk gemaakt wordt dankzij een leerkracht
die 4 uur kan besteden aan de coördinatie en begeleiding van de hoogbegaafden
in onze school.
Ik denk dat we hiermee op de goede weg zitten. Als ervaringsdeskundigen
hebben we alvast ondervonden hoe belangrijk de rol van de leerkracht is
en hoe belangrijk het is dat elk initiatief werkelijk door de hele school
gedragen wordt. Welnu, daarin lijkt onze school echt op de goede weg. |