Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Schoolvoorbeelden
Modellen van
HB beleid op school
Differentiatie
Kangoeroeklas
Leefklassen
Thuisonderwijs
Samenwerking
Sudbury, een optie?
'Kofschip Edegem
VBS Wakkerzeel
SBS Prins Boudewijn Wilrijk
De Kleine Prins Menen
GBS Eindhout
Octopus
Sint-Katelijne-Waver
Pulhof Antwerpen
Sint-Michielsschool Brecht
KDC Denderleeuw
freinetschool De Vlieger Gent
Sint Katarina
Sint-Katelijne-Waver
Secundair: Instituut Sint-Vincentius a Paulo Gijsegem
Sint-Barbaracollege Gent
...
 
KDC Denderleeuw: kangoeroeklas

KDC Denderleeuw
(Deze tekst werd ons in 2005 toegestuurd door een moeder van een hb kind op de school, die ook in het programma meerwerkt als vrijwilliger)

De school heeft verdiepingspakketten aangeschaft, Somplex voor rekenen van het eerste tot het zesde leerjaar.

Ikzelf heb overeenstemmingslijsten gemaakt voor het rekenpakket van elk leerjaar, zodanig dat leraars weten wanneer ze welke oefening Somplex kunnen geven. Die oefeningen worden zowel aan de hoogbegaafden als aan de goede rekenaars gegeven.

Vanaf dit jaar wordt dat ook sterk geëvalueerd. We hebben namelijk een voltijdse leerkracht bijgekregen, die van zijn lessenrooster 4 uur spendeert aan coördinatie van de somplex en de plustaken in de klas en de kangoeroeklas.

We zijn namelijk twee jaar geleden gestart met een kangoeroeklas. Dit jaar hebben we drie groepen, eerste, tweede en derde graad. Kinderen die al een attest hebben, gaan naar de kangoeroeklas.

Voorts wordt oktober de detectiemaand. Leerkrachten wordt gevraagd een vragenlijst in te vullen. In overleg wordt beslist of het kind al dan niet in aanmerking komt voor de kangoeroeklas.

Op dit moment heb ik de 5 kinderen uit de tweede graad, die ik als vrijwillige ouder, met de steun van de leerkracht, "coach". Een andere ouder doet hetzelfde voor 5 kinderen uit de derde graad. Een derde vrijwillige ouder volgt onze activiteiten mee om na de herfstvakantie een nieuwe groep onder zijn vleugels te nemen. Na elk instapmoment gaat een groep kinderen bij een ander coach, waardoor de kinderen niet gedurende het hele schooljaar 2 dezelfde lesuren missen.

In de kangoeroeklas - twee uur per week - werken we aan projecten. Dit jaar besteden we extra aandacht aan evaluatie en structuur met de invoering van een contract voor de leerling, een agenda ingevuld door leerling, leerkracht - op die manier weten we wat het kind in de klas mist - en een evaluatie op het rapport, wat allemaal mogelijk gemaakt wordt dankzij een leerkracht die 4 uur kan besteden aan de coördinatie en begeleiding van de hoogbegaafden in onze school.

Ik denk dat we hiermee op de goede weg zitten. Als ervaringsdeskundigen hebben we alvast ondervonden hoe belangrijk de rol van de leerkracht is en hoe belangrijk het is dat elk initiatief werkelijk door de hele school gedragen wordt. Welnu, daarin lijkt onze school echt op de goede weg.


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be