Elke school die dé "HB-aanpak"
voorstelt, elke ouder die enthousiast zegt "ik heb dé school
gevonden", doet dat vanuit een beeld van wat "de hoogbegaafden"
nodig hebben, of tenminste vanuit het beeld wat déze hoogbegaafde
(het eigen kind, een kind op de school) nodig heeft.
Alleen... Zowel ervaring als literatuur leren dat er geen "de hoogbegaafde"
bestaat.
Hoe zit dat dan met die modellen, de protocollen, de "aanpak"?
Een kwestie van: kijk wat er is, weeg dat af tegen wat jouw ervaring
als pedagoog of ouder is, tegen wat de kinderen onder je hoede nodig hebben?
Of zijn er "Vaste Waarden"?
Moet het gaan om een "hoogbegaafden beleid" dan wel om een
"breed zorgbeleid" waarin ook hoogbegaafden een plaats hebben?
Wie zijn wij om over al de vragen die zich stellen te oordelen... We
geven hier enkele van die "modellen" weer. Sommigen beweren hét
gevonden te hebben. Anderen zeggen "voor ons werkt dit...maar het
kan wellicht ook anders". Nog een ander sabelt alle andersdenkenden
neer. En nog een ander denkt, wikt, weegt, selecteert... en brouwt weer
een eigen visie.
Oordeel zelf, en neem wat je nuttig lijkt. Maak je eigen project of kopieer
dat van een ander. Maar zorg asjeblieft dat het een levend project blijft,
dat meegroeit met de kinderen. Wees niet te beroerd om bij te sturen, en
als het even kan: betrek de ouders erbij: je zult zien dat zij een waardevolle
inbreng kunnen hebben!
Kijk ook naar: school-voorbeelden;
begrippen
en de rest van de pagina's van deze sectie.
Uit Nederland komt het meeste (en zeer degelijk) materiaal:
LICH heeft informatie
over het opstellen van plannen, ontwikkeling van materialen, begeleiding
van scholen
SLO kan je aan materialen
voor de basisschool helpen, CPS
helpt je een handje voor het secundair (in Nederland: voortgezet) onderwijs
(en kijk ook eens naar onze materialen
pagina's)
Een uitgave voor het secundair:
De Boer, geert en Ester Cuijpers, Ideeënmap
hoogbegaafden, Amersfoort, CPS,
2003
Deze map is zeer praktisch van opzet en bestaat uit handreikingen,
ideeën en beschrijvingen van materialen die van nut kunnen zijn
bij onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Na een korte introductie op
het thema hoogbegaafdheid vindt u in deze map informatie over de wijze
waarop een beleidsplan ontwikkeld kan worden en over het werken met kernteams.
Verder krijgt u op basis van 22 'schoolvoorbeelden' zicht op mogelijkheden
om onderwijs en zorg voor deze groep leerlingen te organiseren. Tot slot
bevat deze map een deel met beschrijvingen van docent- en leermateriaal.
Een (ook in Vlaanderen) door de wat hoogbegaafdheid betreft toonaangevende
scholen gebruikt standaardprotocol is het SiDi-R
protocol. Een goed instrument voor signalering. Het "zien"
van een hoogbegaafd kind, is natuurlijk de basis voor het bieden van een
aangepast programma.
Een degelijk pakket dat u helpt bij het opstellen van een geheel eigen
handelingsplan is het Digitaal
Handelingsplan Hoogbegaafdheid. Uitgegeven bij lemma, de uitgeverij
die ook het tijdschrift Talent in haar fonds heeft.
In Vlaanderen kan je gaan kijken bij een aantal
scholen die onder begeleiding van CBO of in een heel eigen traject
een voor hen werkende visie hebben uitgebouwd, en die degelijk werk leveren.
Enkelen van hen stellen hun project ondermeer voor op de studiedagen rond
de fiches
hoogbegaafdheid voor de Werkmap Leerzorg op 19/10/12005 en 10/12/2005.
Hun teksten zullen vanaf 11/12/2005 ter beschikking staan van iedereen.
Download de fiches nu reeds!
Ook Magda, de zorgcoördinator van een school in de Kempen waar CBO
al heel wat advies leverde, stelde haar
manier van werken ter beschikking.
En een studente maakte een heuse website rond het thema HB op de basisschool. Hier kan
je haar eindwerk (2007) bewonderen.
Hebt u ook een werkwijze die u wenst te delen? Deze pagina is nog lang
niet vol!
YW
|