Kangoeroeklas Sint Michielsschool Brecht
(info september 2004 - bron: verslag van info avond voor
de ouders, door één van de aanwezige ouders)
Binnen de klassen worden de juffen/meesters aangemoedigd
te differentiëren. Hier zijn allerlei hulpmiddelen voor die aangereikt
worden vanuit de directie en/of in samenspraak met de hb-ouders
kangoeroeklas
De kinderen (met IQ boven 130, op een test wordt aangedrongen) uit de
leerjaren1 t.e.m 4 komen op maandagnamiddag samen om gevarieerde opdrachten
af te werken die niet binnen het gewone leerstofpakket vallen.
Planning :
- Sociale vaardigheidstraining (15-20 min)
- Gevoelens verwoorden (vb werken met de doos vol gevoelens)
- Filosoferen (vb met Greet Faseur , over "van boeken ga je denken")
- Project (1u of langer)
- Projectwerking : Afhankelijk van de interesse van de leerling worden
projecten gemaakt over een bepaald onderwerp. Dit kan een uitgeschreven
project zijn dat het gevolg is van veel opzoekwerk en een verwerking
ervan, maar het kan evenzeer onuitgeschreven zijn. Gebracht in een tentoonstelling
of een spreekbeurt. (vb de Egyptenaren, de goden, de Euro , het heelal/planeten)
- Exploratie : Sommige leerlingen willen zich verdiepen in de natuur.
Hun interesse overstijgt die van de normale leerlingen. Ze krijgen hier
ook weer de kans een onderwerp uit te diepen. (vb bodem/water onderzoek
met testkoffer)
- PC gebruik : Schrijven gaat voor vele hoogbegaafden te traag en
kunnen geholpen worden met de PC om hun gedachten sneller op papier
te zetten. (vb internet opzoekwerk/ tekstverwerking)
- Technologie: via een aantal proeven die zij zelf uitvoeren of uitvindingen
die beschreven zijn, leren zij de krachten van de natuur (vb proefmateriaal)
- Op stap: hoogbegaafden kunnen samen zeer geboeid geraken met alles
wat zich rond hen afspeelt (vb diamantslijper/opticien..)
- Talen: ze zijn taalvaardig en willen vlug andere talen opnemen (vb
initiaties in Engels/Italiaans/..)
- Spelen (afsluitende 15-20 min)
- Schaken (vb simultaan schaken met een grootmeester)
- constructies / 3dpuzzels
- gezelschapspelletjes : zij activeren strategieën maar dragen
evenzeer bij tot de sociale vaardigheden. Leren omgaan met verliezen
van leeftijdgenoten is voor sommigen niet zo evident.
Evaluatie :
Twee maal per jaar krijgen de kinderen en ouders een evaluatie waarin
wordt vermeld welke projecten aan bod zijn gekomen en hoe het kind hieraan
gewerkt heeft met natuurlijk een beoordeling over de sociale vaardigheden
en het werkgedrag
|