Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Schoolvoorbeelden
Modellen van
HB beleid op school
Differentiatie
Kangoeroeklas
Leefklassen
Thuisonderwijs
Samenwerking
Sudbury, een optie?
'Kofschip Edegem
VBS Wakkerzeel
SBS Prins Boudewijn Wilrijk
De Kleine Prins Menen
GBS Eindhout
Octopus
Sint-Katelijne-Waver
Pulhof Antwerpen
Sint-Michielsschool Brecht
KDC Denderleeuw
freinetschool De Vlieger Gent
Sint Katarina
Sint-Katelijne-Waver
Secundair: Instituut Sint-Vincentius a Paulo Gijsegem
Sint-Barbaracollege Gent
...
 
Sint-Michielsschool Brecht

Kangoeroeklas Sint Michielsschool Brecht
(info september 2004 - bron: verslag van info avond voor de ouders, door één van de aanwezige ouders)

Binnen de klassen worden de juffen/meesters aangemoedigd te differentiëren. Hier zijn allerlei hulpmiddelen voor die aangereikt worden vanuit de directie en/of in samenspraak met de hb-ouders

kangoeroeklas

De kinderen (met IQ boven 130, op een test wordt aangedrongen) uit de leerjaren1 t.e.m 4 komen op maandagnamiddag samen om gevarieerde opdrachten af te werken die niet binnen het gewone leerstofpakket vallen.

Planning :

  • Sociale vaardigheidstraining (15-20 min)
    • Gevoelens verwoorden (vb werken met de doos vol gevoelens)
    • Filosoferen (vb met Greet Faseur , over "van boeken ga je denken")
  • Project (1u of langer)
    • Projectwerking : Afhankelijk van de interesse van de leerling worden projecten gemaakt over een bepaald onderwerp. Dit kan een uitgeschreven project zijn dat het gevolg is van veel opzoekwerk en een verwerking ervan, maar het kan evenzeer onuitgeschreven zijn. Gebracht in een tentoonstelling of een spreekbeurt. (vb de Egyptenaren, de goden, de Euro , het heelal/planeten)
    • Exploratie : Sommige leerlingen willen zich verdiepen in de natuur. Hun interesse overstijgt die van de normale leerlingen. Ze krijgen hier ook weer de kans een onderwerp uit te diepen. (vb bodem/water onderzoek met testkoffer)
    • PC gebruik : Schrijven gaat voor vele hoogbegaafden te traag en kunnen geholpen worden met de PC om hun gedachten sneller op papier te zetten. (vb internet opzoekwerk/ tekstverwerking)
    • Technologie: via een aantal proeven die zij zelf uitvoeren of uitvindingen die beschreven zijn, leren zij de krachten van de natuur (vb proefmateriaal)
    • Op stap: hoogbegaafden kunnen samen zeer geboeid geraken met alles wat zich rond hen afspeelt (vb diamantslijper/opticien..)
    • Talen: ze zijn taalvaardig en willen vlug andere talen opnemen (vb initiaties in Engels/Italiaans/..)
  • Spelen (afsluitende 15-20 min)
    • Schaken (vb simultaan schaken met een grootmeester)
    • constructies / 3dpuzzels
    • gezelschapspelletjes : zij activeren strategieën maar dragen evenzeer bij tot de sociale vaardigheden. Leren omgaan met verliezen van leeftijdgenoten is voor sommigen niet zo evident.

Evaluatie :

Twee maal per jaar krijgen de kinderen en ouders een evaluatie waarin wordt vermeld welke projecten aan bod zijn gekomen en hoe het kind hieraan gewerkt heeft met natuurlijk een beoordeling over de sociale vaardigheden en het werkgedrag


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be