Ons zoontje werd door de juffen (duobaan) in
de eerste kleuterklas bestempeld als lastig, niet te straffen, stoorzender...
Ze opperden dadelijk een aantal mogelijkheden: gedragsstoornis, ADHD misschien,...alleszins
niet "gewoon",en in al die jaren ervaring "nooit meegemaakt,
zo'n kind". Niet veel goeds aan volgens die juffen, ze zagen zelfs
de leuke kanten van mijn kind niet (meer?). We vernamen dat hij héél
vaak op de "strafstoel" zat. Thuis kregen we elke dag een
kind terug van school dat vol frustratie zat en dat steevast een woedebui
kreeg bij het thuiskomen van school.
Hij had nachtmerries, een zeer laag zelfbeeld, en was zeer onrustig. helemaal
niet onze vrolijke kleuter die we kenden van voor zijn schooltijd. Opvallend
was dat hij terug zichzelf werd tijdens de herfstvakantie en de kerstvakantie,
om dan weer af te glijden zodra de school terug bezig was.
Nu wisten we al van heel jong dat hij heel snel was op allerlei vlakken,
dat bleek uit zowat alle stappen in zijn ontwikkeling. We contacteerden
het CLB om ons te helpen in de gesprekken met de school, omdat we toch
op een muur van onbegrip en naast elkaar spreken stuitten: wij waren vooral
bezig met zijn welbevinden, zij dachten aan een strategie om dit gedrag
te corrigeren, via bestraffing. Omwille van de argumenten naar de
school toe om op een gepaste manier aan begeleiding te denken, stonden
we het CLB toe een test te doen op zijn ontwikkelingsniveau. Hij
bleek op veel zaken van de test 2 jaar, en op een aantal vlakken tot 4
jaar voor te zitten op de kindjes van zijn leeftijd. Zijn laagste
score was al minstens een jaar voor, globaal ongeveer 2 jaar. Ons
zoontje bleek zich gewoon gevangen te voelen op school tussen kindjes en
juffen die hem niet begrepen, vandaar dat gedrag. De door CLB
voorgestelde versnelling (midden in het schooljaar) naar de tweede kleuterklas
is dan ook zeer goed meegevallen. Hij voelde zich er snel thuis,
en het moet gezegd, de juf was ook een parel, die spontaan differentieerde
én hem een erg veilig gevoel gaf. Dat is onze ervaring trouwens,
nu onze zoon bijna 6 is: de leerkracht is heel sterk bepalend of je kind
zich goed voelt in de klas, en of hij genoeg energie kan richten op het
leren. Is dat niet in orde, dan zijn alle maatregelen die je kunt
nemen slechts pleisters op de wonde.
*****
Ons zoontje was een heel snelle prater. Hij had ook al vrij vroeg
belangstelling voor letters en vooral voor rekenen. En hij bleef
maar doorvragen, over alles waar hij maar aan dacht. Ik vond mijn
kind wel uitzonderlijk, maar zei tegen mezelf: "welke moeder vindt
dat nu niet?". Tot dat ene kindje dat ik ook kende van zijn
klas, plots getest werd en bleek een ontwikkelingsvoorsprong te hebben.
Toen ben ik beginnen denken, omdat ik mijn kind toch altijd met dat
kind had vergeleken om te zeggen: "er zit in zijn klas nog zo'n rappe,
dus zo erg zal hij niet voorop zijn zeker". Een IQ test door
de CLB gaf eerst geen uitsluitsel, maar dat had blijkbaar meer te maken
met de manier waarop de test was afgenomen dan iets anders. Een meer
doorgedreven testing op CBO gaf ons wel een beter beeld.
*****
Ik herkende in een kleuter die ik in mijn klasje kreeg, de gedragsproblemen
van mijn oudere zoon (16) op die leeftijd. Ik bekloeg die ouders
al, de lijdensweg kennende die wij met ons kind hadden gegaan. Toen
ze mij kwamen vertellen dat dit kleutertje wellicht een hoogbegaafd kind
was, en dat zijn gedrag misschien wel voortkwam uit een gevoel van onveiligheid
en niet thuis horen bij die klasgenootjes, of uit een honger naar meer
uitdagingen, ben ik over mijn eigen zoon terug beginnen nadenken. Om
een lang verhaal kort te maken: intussen is mijn zoon getest, en blijkt
hij ook hoogbegaafd te zijn. Een nieuw element voor ons hoor, want
onze zoon had al van in zijn kleutertijd het etiketje gekregen van gedragsgestoord...
*****
Onze dochter wordt getest door Winny Bosch, een orthopedagoge uit Cadier
en Keer (Limb). Wij hebben 4 weken geleden een uitgebreid intakegesprek
met haar gehad, waarbij de gehele levensloop van onze dochter is besproken.
Dus alle ontwikkelingen vanaf de geboorte (draaien, zitten, kruipen...etc..).
Alle zaken die je opgevallen zijn komen dan aan de orde. N. heeft zich
vanaf de geboorte in een behoorlijk snel tempo ontwikkeld. Vooral haar
fijne motoriek was heel snel. Ze beheerste met 10 weken al de pincetgreep.
Ze liep vroeg, praatte vroeg en goed en leek eigenlijk altijd ouder dan
dat ze was. N. is trouwens op school een goede leerlinge, ze gaat graag
en werkt volgens de leerkracht goed. Alleen denken wij dat ze onder haar
niveau werkt. Alles is te gemakkelijk voor haar en ze leert niet omgaan
met fouten maken. Ze is behoorlijk faalangstig als haar wel is moeilijkers
wordt aangeboden.
Kleurplaat: als N. een kleurplaat maakt voor een wedstrijd moet hij helemaal
perfect zijn. Als er iets over het lijntje gekleurd is, is ze in staat
om hem helemaal weg te gooien omdat ze denkt dat ze dan toch niet kan winnen.
De grove motoriek is bij haar ook vrij slecht. Ze kan bijv. nog nauwelijks
een bal vangen.
Ook haar handschrift is volgens de pedagoge vrij slecht.
*****
|