(mei 2007)
Al sinds zijn baby-tijd hadden wij een vermoeden dat onze zoon wel eens
hoogbegaafd zou kunnen zijn. Problemen daaromtrent begonnen in het tweede
kleuter. Ons kind was dezelfde niet meer, en ging tegen zijn zin naar school.
Reacties van de juf, toen we haar ons vermoeden vertelden:
"maar allez, T. toch niet. Nee, wat denk jij nu toch."
"Hij is helemaal niet voor op de anderen, eerder achter zou ik zeggen,
want hij doet nooit iets mee."
"Hoogbegaafd is hij zeeeeeker niet, hij zal wel "meekunnen"
hoor, later in het eerste leerjaar, maar dan wel bij de gewone middenmaat."
"maar hier is hij helemaal niet geïnteresseerd in onze letterhoek".
"puzzelen doet hij toch zo traag".
"hij is zo houterig, precies of hij weet niet goed hoe hij moet bewegen.
(T. deed de kleuterdansjes dik tegen zijn zin).
"speelt hij wel genoeg thuis?"
De test op 4 jaar bleek dan ook helemaal verkeerd uit te draaien: IQ iets
boven gemiddeld
"zie je wel"
"onderpresteren????"
"maar kom, ik wil hem wel eens wat letterstempels geven hoor".
Nu (7,5 jaar) opnieuw getest (IQ>140), wegens nog steeds niet graag
naar school gaan:
"ja, 't was toch altijd al "nen specialen".
----------------------------------------------------------------------
Onze zoon heeft psychologische testen ondergaan, om uit te sluiten of
hij een stoornis heeft naast zijn hoogbegaafdheid, zoals autisme of ADHD.
Alle stoornissen zijn uitgesloten. De juf sprak me gisteren aan en zei
me dat hij wel degelijk autistisch is, want hij kan niet samenwerken met
andere kindjes. En zij kan het toch weten zei ze, want zij ziet hem elke
dag in de klas. De kinderpsycholoog heeft hem toch maar drie keer gezien
en kan daaruit toch niet zo snel iets concluderen.
-----------------------------------------------------------------------
Komt een moeder na school lachend naar me toe die mee was wezen kijken
bij de zwemles.
Haha, weet je wat mijn zoon vertelde over je dochter? Dat ze hoogbegaafd
is! Hoe komt hij erbij he, ze heeft alleen haar A-diploma van zwemmen zat
je
dochter te vertellen... Mijn dochter moet dus minimaal meerdere zwemdiploma's
hebben wil ze hoogbegaafd kunnen zijn! Toen moest ik erg lachen waarbij
ze mij alleen verbaasd aankeek.
-----------------------------------------------------------------------
De CLB medewerkster, over een kind dat als kleuter hb getest was, en nu
als lagere schoolkind een gemiddelde IQ score heeft op een nieuwe test:
"Goed nieuws, uw kind is genezen"
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter is pas 5 en zit na heel wat tumult dan toch een jaartje verder
(derde kleuter). Haar leerkracht geeft haar nog steeds geen aangepast werk
en heeft nog niks gelezen over hoogbegaafdheid. Vorige week ontdekt waarom.
Ze denkt alles te weten want haar zus heeft een dochter met IQ van 150.
"En dat kind is ook een jaar overgeslagen en nu heeft die geen vriendjes.
En mijn zus is er zeker van dat haar derde ook hb is, maar ze wil ze niet
laten testen want als dat kind een jaar versnelt dan zit die bij haar niet
hoogbegaafd broertje in de klas. Dat kan ze haar zoontje toch niet aandoen
hee?"
-----------------------------------------------------------------------
L. is hoogbegaafd en haalt de hoogste score op de kleutercito, hoewel hij
pas 4 is.
Enkele uitspraken van zijn juf, genoteerd tijdens het gesprek om te bespreken
hoe het nu verder moet:
- Als L. dan toch hoogbegaafd zou zijn, zou hij wel wat uitdagender
werkjes kiezen.
- Faalangst? Kom nou, hij is net vier!!
- L. is absoluut geen hoogbegaafd kind: hij maakt geen puzzels.
- De uitslag van de test: momentopname. Wil niks zeggen. Wij hadden de
kleutercito ook wel zelf af kunnen nemen.........
- Het gaat goed met L. op school. Ach, gaat het mis zodra hij uit school
is? Tja, erg vervelend, maar ja, daar zien wij niks van en daar kunnen
we ook niks mee. Zal wel vermoeidheid zijn.
- Hypersensitief? Ach, tien jaar geleden hadden alle kinderen ADHD..............
- L. is net vier. Hoogste score op de kleutercito. "Ach, we hebben
gisteren een jongen van vijf getest. Die scoorde ook zo hoog en maakte
de test ook heel snel"............een heel jaar verschil in leeftijd
nota bene en L. hoefde deze test pas eigenlijk juni 2007 te maken!!!!
- Maar L. leert WEL wat op school! Laatst heeft hij de kleuren rood, geel,
groen en blauw geleerd en de vormen vierkant, cirkel, rechthoek en driehoek..........Dit
wist hij al minstens anderhalf jaar!!!!!!
- We zullen de schoolbegeleidingsdienst erbij halen om te kijken wat we
het eerste kunnen behandelen (!!!!!)
- En de juf sloot af met: ik hoop dat ik jullie wat gerust heb kunnen
stellen...............................
-----------------------------------------------------------------------
Mijn
zoontje ging versneld naar het derde. Hij had zich die dag misdragen. Om
half vier kwam de juf me tegemoet aan de schoolpoort met de mededeling
dat hij, als hij zich niet beter zou gedragen, terug naar het tweede leerjaar
zou 'vliegen'.
-----------------------------------------------------------------------
Mijn zoon van 5 jaar, groep 3 (klas 1 in Belgie), krijgt een suffe som.
'Er zitten 4 mensen in een auto, er stappen nog 5 mensen in. Hoeveel mensen
zitten er totaal in de auto?' Zoonlief schrijft op: "ze moeten hoe
dan ook effe een busje kopen'. Reactie juf: ziet u wel uw zoon is niet
slim, hij is brutaal en kan niet rekenen.
-----------------------------------------------------------------------
P. had ook eens zoiets in het derde leerjaar. "Sarah gaat naar de
zoo en neemt een fototoestel mee en twee rolletje film van 36 foto's. Hoeveel
foto's kan zij nemen ?"
Antwoord P. : 3 x 36 foto's = 108 foto's. Fout dus. Juist antwoord : 2
x 36 foto's = 72 foto's.
Reactie P : "wie gaat er nu naar de zoo met een leeg fototoestel ?"
-----------------------------------------------------------------------
Onze zoon werkte niet zo best mee met de IQ test. De CLB medewerker heeft
hem dan maar een tekening laten maken om op basis daarvan iets te kunnen
zeggen. Hij
tekende een driehoek en dat was alles. Psychologe: "ja maar, je moet
een mannetje tekenen he" Zei A.: "ik heb een indianentent gemaakt,
en die indiaan ligt
daarin te slapen". Haar conclusie: zeker niet hoogbegaafd. (later
na een test op het cbo bleek hij wel hb te zijn)
-----------------------------------------------------------------------
Een begeleider in de lerarenopleiding, tegen een student die een werk maakt
rond hoogbegaafdheid: "Die beschrijvingen van verveling van HB kinderen,
da's gewoon de beschrijving van ADHD, alleen willen ouders van HB kinderen
dat niet aanvaarden!".
-----------------------------------------------------------------------
Mijn zoon van 5 "leerde" van zijn juf (eerste lj) dat enkel even
getallen deelbaar waren door twee (dat was haar definitie van even getallen,
ze vergat te vermelden dat ze enkel met gehelen als resultaat wenste rekening
te houden blijkbaar). Hij ging uiteraard in discussie: ook oneven getallen
zijn deelbaar door 2 natuurlijk. Vermits hij dacht dat ze hem niet begreep
met zijn uitleg over halfjes, gaf hij het voorbeeld van het delen van een
koekje met je broer. Waarop zij: "als je een nicnacje door twee deelt,
heb je enkel kruimels, dus is het niet deelbaar door 2". Waarna ze
vond dat ze voldoende geduld had gehad en de discussie waar zich intussen
enkele andere kinderen ook al in hadden gemengd , afsloot. Ze vond dit
incident een voorbeeld van haar stelling dat onze zoon "een probleem"
had, en "vermits jullie niet verder daarnaar willen kijken, kan ik
niks doen". Tja...
Dezelfde dag kwam onze zoon van 4 thuis, uit twééde kleuterklas,
en die had bij de kangoeroeklas-juf muziek net geleerd over halfjes, vierdes,
achtsten...met gebruik van een appel, waarna ze die noten hadden leren
noteren ook. Heel enthousiast was hij.
Wat een contrast...binnen één school. (de kangoeroe-begeleidster
was daarenboven geen geschoolde leerkracht maar een vrijwilligster))
-----------------------------------------------------------------------
And now for something completely different ....Een grappige illustratie
van het feit dat een hoog IQ nog geen garantie is voor verstandige uitspraken...
Ons bereikte dit...Gehoord van een vrouw met iq van 143. "een
hoogbegaafde vader geeft dit door aan de dochter en een hoogbegaafde moeder
geeft dit door aan de zoon". Achtergrond: Dit is een uitspraak van
mijn moeder die zelf ook hb is. volgens de testen van het clb zijn mijn
zussen niet hb maar andere testen zeggen van wel en omdat mijn moeder alleen
de testen van het clb gelooft en zegt dat mijn vader dom is .....is dit
haar theorie.
-----------------------------------------------------------------------
Op 5-jarige leeftijd werd mijn zoon door het clb getest en hoogbegaafd
bevonden. Tijdens de bespreking had ik mijn dochter van 7 maanden bij in
een buggy. De mevrouw van het clb merkte op dat ik haar, in vergelijking
met haar broer, wel erg traag en gewoontjes zou vinden. Ze drukte me bezorgd
op het hart dat ik dit kind daarom niet minder graag mocht zien.
Ik kon mijn oren niet geloven. Alsof je je kinderen graag ziet naargelang
de hoogte van hun iq! Als kersverse moeder was ik bovendien behoorlijk
op mijn tenen getrapt dat deze mevrouw zich uitspraken permitteerde over
mijn baby.
-----------------------------------------------------------------------
In het 2de middelbaar moest onze zoon wegens verhuis van school veranderen.
We bezochten een aantal scholen en
polsten naar hun aanpak van dyslexie en hoogbegaafdheid.
De directeur van één van die scholen: Hoogbegaafd? Ha, da's
geen probleem! We hebben hier nog een paar van die rare gevallen rondlopen!
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter was vanaf een jaar of 4 erg bezig met lettertjes. Ze vroeg
ons voortdurend hoe je die letter of dat woordje moest schrijven. Waarop
wij natuurlijk antwoord gaven. Dit was echter helemaal niet naar de zin
van de kleuterjuf, die vond dat we haar niet zo moesten pushen. Toen we
opmerkten dat onze dochter dat zélf wilde weten, antwoordde de juf
dat we daar niet op in mochten gaan. We zouden haar de letters alleen maar
verkeerd leren schrijven, waardoor ze in het eerste leerjaar alles weer
zou moeten afleren. (Onze dochter schreef NB in drukletters!)
-----------------------------------------------------------------------
"Je had je kind beter niet van jongsaf voorgelezen, dan had het niet
zo ver gekomen". Gehoord van een familielid, dat ons pushende ouders
vond omdat onze dochter op 5 jaar zelfstandig kon lezen. Dat had ze zelf
geleerd (met veel vragen aan ons welke letter dat nu weer was, en dat,...),
maar dat geloofden die mensen niet.
-----------------------------------------------------------------------
"Hoogbegaafdheid, dat is van alles niet kunnen". Uitspraak van
een moegestreden tweemaal speciaal kind, dat het echt niet kan rijmen slim
te zijn én niet op niveau te presteren. Neen, eigenlijk niet om
te lachen.
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter kreeg problemen in het 3de leerjaar. Ze had vaak hevige buikpijn
en haar schoolresultaten daalden met 20%. De kinderarts vond niets, maar
stelde voor het clb te contacteren omdat ze hoogbegaafdheid vermoedde.
Het clb weigerde om mijn dochter te testen. Hun argument: Wat heeft dat
voor belang? Ze zal zich toch moeten aanpassen!
Het clb van de school van onze zoon was wél bereid haar te testen
en stelde een iq van 150 vast. Ze suggereerden een aanpak voor in de klas.
Reactie van het clb van haar eigen school: 150? En? Wat ben je daar nu
mee vooruit?
Reactie van haar leekracht: Hoogbegaafd? Sorry, maar dat geloof ik gewoon
niet. Ze is niet eens echt verstandig. In mijn klas zitten er heel wat
die betere punten halen... Dit was in 2003!!!!
-----------------------------------------------------------------------
Directeur op een overlegvergadering rond de kangoeroeklassen: "De
kangoeroeklassen dienen om de leerlingen tevreden te houden met het gewone
aanbod in de klassen". De school in kwestie laat alles over aan de
ouders...Makkelijk wel, zo leerlingen aantrekken. Gelukkig doen die ouders
het dan maar zelf, en nog goed ook.
-----------------------------------------------------------------------
Mijn ervaringen met mijn kinderen doen me terugdenken aan mijn eigen schooltijd.
Toen ik zelf net in het eerste middelbaar zat, moesten we voor Nederlands
een boek naar eigen keuze bespreken. In alle onschuld koos ik voor De Zeewolf
van Jack London. Tot mijn verbazing keurde de leerkracht dit volstrekt
af.
Ik vroeg waarom. "Als je nu al zo'n boeken leest", zei ze, "wat
blijft er dan later nog over?" Zelfs als 12-jarige kon ik er niet
bij dat ze dacht dat ik ooit zonder lectuur zou vallen wegens alles uitgelezen...!
Voor mijn eerste opstel bij diezelfde leerkracht had ik een heel verhaal
geschreven. Ik keek erg uit naar de punten, want mijn schoolresultaten
waren allesbehalve schitterend. Ik wist echter dat ik wél goed kon
schrijven. De ontgoocheling was dan ook groot toen ik een dikke rode 0/20
op het blad zag staan. Onderaan stond:"Uit welk boek is dit overgeschreven?"
Ik protesteerde dat ik dit wel degelijk zelf had geschreven, maar volgens
de leerkracht was dat onmogelijk. Omdat ik niet afgaf, besloot ze uiteindelijk
het cijfer in beraad te houden. Volgens haar zou ik bij volgende steloefeningen
toch door de mand vallen, want ik zou niet voor alle onderwerpen die ze
opgaf boeken kunnen vinden om af te schrijven...
-----------------------------------------------------------------------
Hier nog eentje die ik te horen kreeg destijds in het clb en dan nog van
een gediplomeerd psycholoog...
"Jouw dochter kan niet hoogbegaafd zijn, want hoogbegaafden zijn nooit
geboren in november en december. Echt mevrouw die kinderen zijn helemaal
anders dan kinderen die pakweg in jan. en febr. geboren zijn." Verdere
uitleg kreeg ik niet.
-----------------------------------------------------------------------
Toen ik vroeg om een test bij het CLB omwille van de duidelijk grote ontwikkelingsvoorsprong
van onze dochter van 4,5 (ze heeft zichzelf leren lezen toen ze 3,5 was,
leren schrijven toen ze net 4 was en vlak erna ook leren rekenen) hebben
ze mij afgescheept met het klassieke argument dat er bij zo'n jonge kinderen
niet over hb gesproken wordt, maar enkel over een (tijdelijke) ontwikkelingsvoorsprong.
Ze probeerden me dat *uit te leggen* met een tanden-analogie: "Sommige
kinderen wisselen hun tanden vroeg, anderen laat. Maar dat wil nog
niet zeggen dat degenen die vroeg gewisseld hebben, op hun 12 een beter
gebit zullen hebben" :-))))))))
Ik moest dat ook zo bekijken met lezen en rekenen: "sommigen leren
dat vroeg(er), anderen la(a)t(er); maar eens ze een jaar of 8 zijn, is
dat wel allemaal min of meer gelijk getrokken". Yessss!!! (gelukkig
hebben ze intussen op dat CLB al iets meer over hb geleerd)
-----------------------------------------------------------------------
Nadat wij de juf hadden medegedeeld dat de uitslag van de test van onze
dochter van 4 een IQ was van 146 en wij het toch raadzaam vonden onze dochter,
om mee te beginnen, maar eens wat extra werk te geven in groep 2. Reageerde
de leerkracht dat het volgens haar toch niet zo'n vaart liep met dat hoogbegaafd
zijn. Het leek haar beter toch eerst wat te doen aan dat vervelende gedrag
en die stomme humor! Die domme grapjes in de klas dat kon echt niet! In
de omgang met andere kinderen kon ook wel eerst maar eens wat verbetring
aangebracht worden! Daarbij liet ze ook op school volgens haar niet zien
dat ze echt al zo goed kon lezen als wij haar vertelden! We hebben haar
vervolgens maar wat leeswerk gegeven, verzameld op internet, met hierin
vermeld wat de gevolgen zijn van het niet genoeg stimuleren van een HB
kind. ONDERPRESTEREN UIT VERVELING! De fout werd vervolgens gelukkig snel
ingezien en hersteld!
-----------------------------------------------------------------------
uitspraak van lang geleden: "Uw zoontje zal het eerste leerjaar moeten
dubbelen, want hij dagdroomt te veel."
Nu zit hij in t hoger onderwijs, maar ja, daar maakt het blijkbaar niet
uit of je dagdroomt of niet om erdoor gelaten te worden.
-----------------------------------------------------------------------
Allerlei al dan niet ernstige bezwaren tegen versnellen van een leerling
die duidelijk voorop loopt passeren wel eens de revue. Soms zijn het oprechte
bezorgdheden, soms is een gebruikt argument ook wel echt irrelevant voor
het belang van het kind in kwestie.
Een hele goeie was deze, van een directeur aan ouders:
"we moeten wel voorzichtig zijn, want gezien één van
jullie in het oudercomité zit...de mensen zullen misschien gaan
babbelen"
Dit klinkt alsof versnelling een buitenwettelijk cadeautje is van de school
aan ouders en kinderen!
-----------------------------------------------------------------------
Een iq test werd ook al afgenomen toen N. 4 jaar was (130). Volgens het
clb is dat IQ "normaal". N. (4) schrijft, rekent al goed en leest
op AVI 5, maar de CLB vindt dat we N niet in 't eerste leerjaar hadden
mogen plaatsen (tegen de mening van leerkracht en zorgcoördinator
in) omwille van "niet schoolrijp, motorisch niet sterk genoeg...",
terwijl N zelfs in 't tweede leerjaar moet meelezen omdat geen enkel kind
in het eerste leest zoals N, en N met rekenen veel verder staat dan de
klasgenootjes. Schrijven is bevredigend voor eerste leerjaar.
-----------------------------------------------------------------------
Nu, dat CLB gaf me als fantastisch argument om M. niet te versnellen, het
feit dat ze 2 maanden te vroeg geboren was (echt waar! - ze is geboren
op 1 januari, maar was eigenlijk gepland voor 1 maart, en hun hersenkronkel
was dat ze dus eigenlijk niet bij de oudsten van de klas hoorde, en dus
niet versneld mocht worden - blijkbaar vonden ze dat versnelling enkel
voor kinderen geboren in januari kan of zoiets???)
-----------------------------------------------------------------------
"Zo hoogbegaafd is S.(4) dan toch niet, dat hij nog altijd graag naar
TikTak en Hopla kijkt!"
-----------------------------------------------------------------------
De reacties van familie/kenissen laten we over ons heen komen. 'Met 'n
jongetje van 4 naar Technopolis ?????' - 'Samen met 'n andere 4-jarige
(ook hb) Junior-scrabble gespeeld ?????'- en de beste: 'Je leest veel te
veel uit boekjes voor !!!!!'- ... We hebben dan nog niet verteld dat R.
nu een leuke kinderencyclopedie heeft...
-----------------------------------------------------------------------
Vorige week vroeg de mama van één van F's klasgenootjes of
het wel 'wettelijk' was dat F klasjes overslaat en aan wie je dat dan moet
vragen. Toen ik haar vertelde dat F hb is en dat het uit noodzaak is dat
die beslissing genomen werd, antwoordde ze: " Eigenlijk is dat wel
raar want F is altijd zo modern gekleed en doet aan sport en zo. Ze draagt
zelfs geen bril!" Anders zou je dat er nog aan kunnen zien, maar nu
niet."
Wat moet een mens hierop zeggen....!
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter was net getest door het CBO en de cruciale vraag op dat ogenblik
was of versnellen een oplossing zou zijn voor haar. De medewerkster van
het CLB vertelde me dat haar dochter ook versneld was in het eerste leerjaar.
Maar, als ze nu naar de klasfoto's keek (haar dochter zat inmiddels in
het 6de leerjaar)en haar dochter tussen al die fysiek grotere kinderen
zag staan, dan had ze daar toch wel spijt van. Wetend wat ze nu wist zou
ze haar dochter niet meer versnellen.
Conclusie: Als we nu elk kind dat sterk afwijkt van de gemiddelde lengte
van zijn leeftijdsgenoten versnellen of vertragen (naargelang de richting
van de afwijking), hebben we dan geen objectief criterium voor al dan niet
versnellen gevonden :-))).
-----------------------------------------------------------------------
Leerkracht tegen moeder over haar getest kind met IQ boven 130:
"Uw dochter heeft een ontwikkelingsvoorsprong, ze is zeer zeker niet
hoogbegaafd.
Dat uw dochter niet hoogbegaafd is merken wij doordat ze niet alles gelijk
kan, ze heeft uitleg nodig en moet iets vaak 1 of 2 keer oefenen voor ze
het kan, ze is daardoor wel makkelijk leerbaar en stuurbaar, maar hoogbegaafd
niet want hoogbegaafden hoeven geen voorbeeld te hebben en hebben geen
oefening nodig die kunnen het gewoon"
------------------------------------------------------------------------
Over M. hebben ze gezegd: "Een kleuter kan niet onderpresteren op
de cito-toets voor kleuters"
------------------------------------------------------------------------
De moeder van een kind uit N's oude klas (1ste lj) sprak me daarnet aan
over zijn versnelling. Ze wou eens horen waarom want dat had ze nog nooit
gehoord. Algauw bleek ook dat ze nog nooit van HB had gehoord. 't Was een
fijn gesprek hoor, die vrouw had een leer-houding, geen veroordelende houding,
dus dat was ok. Maar op een bepaald ogenblik deed ze deze uitspraak die
ik wel komisch vond: "Da's eigenlijk wel goed hé, dat hij een
jaar vooruit zit! Ik zou dat voor mijn kind ook wel willen, dan hebben
we reserve voor als hij ooit zou moeten blijven zitten!"
------------------------------------------------------------------------
Raad die een moeder kreeg van de schoolarts (toen ze opmerkte dat allerlei
problemen van haar kind misschien wel aan hb en verveling te wijten konden
zijn): "Je moet maar weer een baantje gaan zoeken, zodat je jouw aandacht
ook eens op iets anders kunt focussen dan alleen op de kinderen"
------------------------------------------------------------------------
Onze zoon vertelde daarnet dat zijn juf gezegd had dat ze vandaag echt
tevreden was over hem. Hij had vandaag nl. niet één keer
geklaagd dat hij zich verveelde!
------------------------------------------------------------------------
"Een kind van 4 kan zich niet vervelen!"
------------------------------------------------------------------------
Wat is jullie probleem eigenlijk, waarom is hij gedemotiveerd volgens jullie?
Omdat hij thuis alsmaar meer apatisch wordt, omdat oude interesses lijken
te verdwijnen, omdat hij niet meer dat nieuwsgierige en leergierige kind
is dat hij altijd is geweest? Da's toch juist goed, dan zal hij weldra
niet meer voorlopen!
------------------------------------------------------------------------
Dat komt omdat je haar te veel stimuleert, als je dat niet meer doet, dan
gaat het vanzelf wel over.
------------------------------------------------------------------------
"140 is helemaal geen hoog IQ"
------------------------------------------------------------------------
"Versnellen is iets dat je nooit mag doen, want je gaat er dat kind
alleen maar ongelukkiger en gefrustreerd door maken. Mijn vader heeft mij
ooit ook laten versnellen, en dat neem ik hem nog steeds kwalijk."
------------------------------------------------------------------------
De school legde ons uit dat er drie niveaus bij AVI-toetsen zijn: Beheersingsniveau,
Instructieniveau en Frustratieniveau. Waarbij het ons wel even tijd kostte
voor we door hadden dat de school hiermee het "te moeilijk" niveau
bedoelde, terwijl wij het over het frustratieniveau van "te eenvoudige
tekstjes" hadden.
------------------------------------------------------------------------
Mijn vriend en ik zaten met de kinderen frietjes te eten op het terras
van het frietkot in het dorp. Tijdens het eten stond hun kwebbel weer geen
seconde stil, eentje was de opschriften op de supermarkt aan de overkant
aan het lezen, en de andere begon uit te vlooien hoe het zat met de Romeinse
cijfers op de kerktoren, waarna een discussie volgde over het waarom van
het tiendelig cijferstelsel tegenover andere etc.
Na het eten mochten ze even wat stoom aflaten en gingen ze tikkertje spelen
op de parking aan het frietkot. Plots zegt de kerel aan het tafeltje naast
ons: "uw kinderen zijn precies wel slimmeriken he madame, wat die
al wéten en die klein, die leest precies al! Maar gelukkig zijn
ze niet hoogbegaafd, gelijk dat ze hier rondcrossen op die parking..."
------------------------------------------------------------------------
"Ik denk dat we 15 jaar geleden nog eens zo'n kind gehad hebben in
onze school."
------------------------------------------------------------------------
"Wij doen niks speciaals voor hb leerlingen, omdat wij er op dit ogenblik
geen enkele in onze school hebben."
------------------------------------------------------------------------
| |