Klimopklas Pulhof (Antwerpen)
(tekst van de coördinator van de klas, Kristien
Soulliaert, 2005)
Zelf hebben wij op onze school een klimopklas voor onze hoogbegaafde
leerlingen. Wij werken in 2 groepen nl. 2de en 3de lj. samen en 4, 5 en
6 in een groep.
Deze leerlingen krijgen wekelijks vanuit de klimopklas taken mee uit
plustaken, somplex en stenvert-bloks als verrijking voor in de klas. In
de oefeningen van de kinderen wordt uit de bestaande methodes geschrapt.
Herhalingslessen slaan ze over.
Verder komen deze leerlingen 3 keer per week 1 uur samen in de klimopklas
voor andere activiteiten. Hier wordt vooral gewerkt rond de 3 intelligenties
van Sternberg nl. de analytische, creatieve en praktische intelligentie.
Omgaan met ontwikkelingsgelijken wordt gestimuleerd door groepswerk. Leerlingen
werken tevens projecten en spreekbeurten uit.
We geven ook feed-back naar de klas zodat deze leerlingen niet 'op een
eiland werken.
We proberen jaarlijks ook 1 uitstap te maken met de kinderen van de klimopklas.
Dit jaar is dat Hidrdoe. Deze uitstap wordt ook gemaakt door de andere
kinderen maar in de verwerking wordt gedifferentieerd in de klimopklas.
Zij krijgen ook de kans tot het spelen van denk-en strategiespelen.
Wel wil ik er nog op wijzen dat met een klimopklas beginnen niet echt
evident is. Het is meer dan een bijeenrapen van allerlei oefeningen. Er
zit een filosofie achter en het moet gedragen worden door een heel team.
Als dit niet zo is heeft zo'n initiatief geen kans tot slagen. Hopelijk
krijgen scholen hiervoor meer geld in de toekomst want goed, aangepast
materiaal is ontzettend duur. |