Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
HB op school - Lesgevers
Intro
Ben jij een aanvaardende leerkracht?
...
...
...
...
...
Lesgevers - Intro

NIEUW! Download hier een gratis syllabus rond hoogbegaafdheid van het CBO (Centrum voor Begaafdheidsonderzoek).

Over lesgevers...

Lesgevers zijn heel belangrijk voor hoogbegaafde kinderen. Laat ons niet vergeten dat het gaat over kinderen die vaak gebeten zijn op weten. Ze hunkeren naar méér antwoorden op steeds méér vragen. Lesgevers zijn in hun ogen, als ze niet te veel teleurstellingen hebben opgelopen tenminste, halve goden, want die bezitten Kennis. Met een hoofdletter K.

Het is daarom ook van belang dat een hoogbegaafd kind, zoals elk kind trouwens, zich op zijn/haar gemak voelt bij een leerkracht. Deze bepaalt een flink stuk van het welbevinden van het kind op school.

Een aanvaardende leerkracht, die sterk genoeg in zijn/haar schoenen staat, kan een schooljaar voor een hoogbegaafd kind maken!
(en het omgekeerde: Een leerkracht die duidelijk met tegenzin een hoogbegaafde in de klas heeft, die blijk geeft van gebrek aan inlevingsvermogen of in dat kind een bedreiging ziet, om maar iets te noemen, kan een hoogbegaafd kind blijvende schade berokkenen!)
Bedenk goed: als jij als leerkracht een hoogbegaafd kind, met de eigenaardigheden die het vaak heeft, aanvaardt, geef je een voorbeeld voor de klas. Leg jij het er vingerdik bovenop dat je dit kind niet begrijpt noch aanvaardt, dan geef je eigenlijk carte blanche aan de andere kinderen voor uitsluiting, pestgedrag, klieren en vernederen. Bij hoogbegaafde kinderen, die vaak van nature uit gevoeliger zijn dan andere kinderen, zijn de gevolgen soms dramatisch. Psychologen moeten geregeld hoogbegaafde kinderen 'oplappen' die op deze manier diep beschadigd werden.

Aanvaarding: Aanvaarding van het willen weten. Aanvaarding van het willen verder gaan dan wat gepland was die dag, of dat uur. Aanvaarding van discussies over weetjes. Aanvaarding ook, en begeleiding van de onhebbelijkheden van een hoogbegaafde op het vlak van communicatie (ze zijn vaak té rechtuit, moeten vaak nog leren dat niet enkel WAT men zegt, maar ook HOE iets wordt gezegd, van belang is). Aanvaarding van het feit dat een hoogbegaafd kind je extra werk bezorgt....Want differentiëren is, hoe je het ook bekijkt, ooit wel eens iets extra uitwerken: verschillende oefeningen uitwerken, verschillende huistaken meegeven, verschillende aanpakken uitproberen. Maar gelukkig is er al veel materiaal beschikbaar, en wisselen leerkrachten dingen uit...

Sterk in je schoenen staan is ook van belang. Hoogbegaafden vragen veel van je. Een moeder vertelt dat de juf van haar hoogbegaafde zoon van 6 zei: "Hij kan je zo erg omhoogtillen, je dragen dat je op wolkjes leeft als leerkracht, maar hij kan je evenzeer helemaal omlaag brengen als hij weer eens in een lastige bui is". Leerkrachten die een hoogbegaafde als een concurrent gaan zien, we willen ze geen eten geven. leerkrachten die een hoogbegaafde als een ondermijning van hun positie zien evenmin. En leerkrachten die het prima doen... ook niet eigenlijk, want ze zijn elke dag met méér.

Het is niet zo moeilijk. Je aanvaardt dat dit kind is wie het is. Probeer het eens. Probeer ermee om te gaan. Je zult zien: je hebt een prachtig kind in je klas! Met de dubbele dankbaarheid van ouders en kind er gratis bovenop!

Het is natuurlijk niet zo simpel. Geregeld zul je geconfronteerd worden met kinderen die, ondanks het feit dat ze kind zijn en de bij hun fysieke leeftijd behorende kenmerken hebben, ook al een beetje "groter" redeneren of presteren. Dit heeft te maken met de asynchrone ontwikkeling van veel hoogbegaafden. Zo kan een hoogbegaafde puber al heel "volwassen" bezig zijn op bepaalde momenten (en op andere...tja...). Zo kan een hoogbegaafde kleuter al heel "oud" voor zijn/haar leeftijd uit de hoek komen, terwijl hij/zij evengoed nog in de broek plast... Rijm de verschillende leeftijden van deze kinderen maar aan elkaar als leerkracht, het is niet eenvoudig. (wees gerust: je zit ook wat dat betreft in hetzelfde schuitje als de ouders!).

Misschien heb je ook behoefte aan sterk in je schoenen staan omwille van "die ouders". Jaja, we weten het: wij zijn soms geen simpele ouders om mee om te gaan als leerkracht. Wij hebben ons soms iets verder verdiept in wat hoogbegaafden nodig hebben dan jij als leerkracht (wat normaal is, het gaat tenslotte om onze kinderen die een hele brok begeleiding behoeven, ook thuis!). En wij komen dan aanzetten met zo'n vracht informatie waarvan je denkt: "Wanneer ga ik dat in godsnaam verwerken?".
Spreek gerust je bezorgdheid uit, en trap gerust soms eens op de rem. Ouders weten best dat Rome en Parijs niet op één dag zijn gebouwd, en zullen dan wel samen met jou de grootste bezorgdheden en aandachtspunten filteren uit de hele waslijst van dromen en wensen.
Besef goed: Betrokken ouders kunnen jou helpen als leerkracht. Ze hebben zelf ook veel gezocht. Ze weten soms uit eigen ervaring één en ander over hoogbegaafdheid (de appel valt wel eens niet ver van de boom...). Beschouw deze "lastige" ouders eens als een bijkomende hulp? Je zult zien: dat werkt goed!

Om even in een analogie met de gezondheidssector te spreken: ouders hebben het "globaal beeld" over hun kinderen, een beetje zoals een huisdokter het "globaal medisch dossier" van de patiënten bijhoudt. Gebruik hun kennis en werkkracht, het kan je helpen om niet opnieuw het warm water te moeten uitvinden.

 


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be