NIEUW! Download hier een gratis
syllabus rond hoogbegaafdheid van het CBO
(Centrum voor Begaafdheidsonderzoek).
Over lesgevers...
Lesgevers zijn heel belangrijk voor hoogbegaafde kinderen.
Laat ons niet vergeten dat het gaat over kinderen die vaak gebeten zijn
op weten. Ze hunkeren naar méér antwoorden
op steeds méér vragen. Lesgevers zijn in hun ogen, als ze
niet te veel teleurstellingen hebben opgelopen tenminste, halve
goden, want die bezitten Kennis. Met een hoofdletter
K.
Het is daarom ook van belang dat een hoogbegaafd kind, zoals elk kind
trouwens, zich op zijn/haar gemak voelt bij een leerkracht. Deze bepaalt
een flink stuk van het welbevinden van het kind op school.
Een aanvaardende leerkracht, die sterk genoeg
in zijn/haar schoenen staat, kan een schooljaar voor een hoogbegaafd
kind maken!
(en het omgekeerde: Een leerkracht die duidelijk met tegenzin een hoogbegaafde
in de klas heeft, die blijk geeft van gebrek aan inlevingsvermogen of in
dat kind een bedreiging ziet, om maar iets te noemen, kan een hoogbegaafd
kind blijvende schade berokkenen!)
Bedenk goed: als jij als leerkracht een hoogbegaafd kind, met de eigenaardigheden
die het vaak heeft, aanvaardt, geef je een voorbeeld voor de klas. Leg
jij het er vingerdik bovenop dat je dit kind niet begrijpt noch aanvaardt,
dan geef je eigenlijk carte blanche aan de andere kinderen voor uitsluiting,
pestgedrag, klieren en vernederen. Bij hoogbegaafde kinderen, die vaak
van nature uit gevoeliger zijn dan andere kinderen, zijn de gevolgen soms
dramatisch. Psychologen moeten geregeld hoogbegaafde kinderen 'oplappen'
die op deze manier diep beschadigd werden.
Aanvaarding: Aanvaarding van het willen weten. Aanvaarding
van het willen verder gaan dan wat gepland was die dag, of dat uur. Aanvaarding
van discussies over weetjes. Aanvaarding ook, en begeleiding van de onhebbelijkheden
van een hoogbegaafde op het vlak van communicatie (ze zijn vaak té
rechtuit, moeten vaak nog leren dat niet enkel WAT men zegt, maar ook HOE
iets wordt gezegd, van belang is). Aanvaarding van het feit dat een hoogbegaafd
kind je extra werk bezorgt....Want differentiëren is, hoe je het ook
bekijkt, ooit wel eens iets extra uitwerken: verschillende oefeningen uitwerken,
verschillende huistaken meegeven, verschillende aanpakken uitproberen.
Maar gelukkig is er al veel materiaal beschikbaar, en wisselen leerkrachten
dingen uit...
Sterk in je schoenen staan is ook van belang. Hoogbegaafden
vragen veel van je. Een moeder vertelt dat de juf van haar hoogbegaafde
zoon van 6 zei: "Hij kan je zo erg omhoogtillen, je dragen dat
je op wolkjes leeft als leerkracht, maar hij kan je evenzeer helemaal omlaag
brengen als hij weer eens in een lastige bui is". Leerkrachten
die een hoogbegaafde als een concurrent gaan zien, we willen ze geen eten
geven. leerkrachten die een hoogbegaafde als een ondermijning van hun positie
zien evenmin. En leerkrachten die het prima doen... ook niet eigenlijk,
want ze zijn elke dag met méér.
Het is niet zo moeilijk. Je aanvaardt dat dit kind is wie het is. Probeer
het eens. Probeer ermee om te gaan. Je zult zien: je hebt een prachtig
kind in je klas! Met de dubbele dankbaarheid van ouders en kind er gratis
bovenop!
Het is natuurlijk niet zo simpel. Geregeld zul je geconfronteerd worden
met kinderen die, ondanks het feit dat ze kind zijn en de bij hun fysieke
leeftijd behorende kenmerken hebben, ook al een beetje "groter"
redeneren of presteren. Dit heeft te maken met de asynchrone
ontwikkeling van veel hoogbegaafden. Zo kan een hoogbegaafde puber
al heel "volwassen" bezig zijn op bepaalde momenten (en op andere...tja...).
Zo kan een hoogbegaafde kleuter al heel "oud" voor zijn/haar
leeftijd uit de hoek komen, terwijl hij/zij evengoed nog in de broek plast...
Rijm de verschillende leeftijden van deze kinderen maar aan elkaar als
leerkracht, het is niet eenvoudig. (wees gerust: je zit ook wat dat betreft
in hetzelfde schuitje als de ouders!).
Misschien heb je ook behoefte aan sterk in je schoenen staan omwille
van "die ouders". Jaja, we weten het: wij zijn soms geen simpele
ouders om mee om te gaan als leerkracht. Wij hebben ons soms iets verder
verdiept in wat hoogbegaafden nodig hebben dan jij als leerkracht (wat
normaal is, het gaat tenslotte om onze kinderen die een hele brok begeleiding
behoeven, ook thuis!). En wij komen dan aanzetten met zo'n vracht informatie
waarvan je denkt: "Wanneer ga ik dat in godsnaam verwerken?".
Spreek gerust je bezorgdheid uit, en trap gerust soms eens op de rem. Ouders
weten best dat Rome en Parijs niet op één dag zijn gebouwd,
en zullen dan wel samen met jou de grootste bezorgdheden en aandachtspunten
filteren uit de hele waslijst van dromen en wensen.
Besef goed: Betrokken ouders kunnen jou helpen als leerkracht. Ze hebben
zelf ook veel gezocht. Ze weten soms uit eigen ervaring één
en ander over hoogbegaafdheid (de appel valt wel eens niet ver van de boom...).
Beschouw deze "lastige" ouders eens als een bijkomende hulp?
Je zult zien: dat werkt goed!
Om even in een analogie met de gezondheidssector te spreken: ouders hebben
het "globaal beeld" over hun kinderen, een beetje zoals een huisdokter
het "globaal medisch dossier" van de patiënten bijhoudt.
Gebruik hun kennis en werkkracht, het kan je helpen om niet opnieuw het
warm water te moeten uitvinden.
|