|
 |
Anders "zijn" |
Hoogbegaafdheid is niet alleen een hoog
IQ hebben, en dat (als alles goed gaat tenminste) op een creatieve manier
te gebruiken om prestaties neer te zetten die misschien wel bijzonder zijn. |
Hoogbegaafd zijn, betekent ook een
geheel eigen manier van "zijn". Moeilijk aan anderen uit te leggen
is dat, maar als je hoogbegaafde kinderen, die toch onderling heel verschillend
zijn vaak, dagdagelijks ziet functioneren, begrijp je al snel wat er wordt
bedoeld.
Sommige ouders herkennen aan dat zijnsgegeven van hoogbegaafde kinderen
trouwens kinderen van anderen als HB. N. Vertelt: "Ik schijn een
zesde zintuig te hebben voor die kinderen, en mijn dochter ook. Ze kiest
die kinderen niet altijd als speelkameraadjes, want karakters verschillen
toch ook sterk, maar ze heeft wel vaak snel in de gaten dat een ander kind
van haar groep op school, of elders, "het" ook is, en dat zonder
echt te letten op het schoolse "kunnen", want bijvoorbeeld in
de scoutsgroep waar ze gaat speelt dat helemaal niet. Vaak blijkt dan achteraf
uit gesprekken met de ouders dat ze het juist had, en dat andere kind ook
hoogbegaafd is. Ik heb hetzelfde: die kinderen vallen me gewoon op, door
heel hun manier van zijn".
| |
Waarover gaat het hier?
Tessa Kieboom van CBO Antwerpen
somt enkele opvallende kenmerken van hoogbegaafden op:
- perfectionisme
- diep doordenken
- sterk in communicatie
- zeer groot gevoel voor rechtvaardigheid
Plaats dat alles in een omgeving die niet begrijpend is, en je hebt de
poppen aan het dansen. Vaak zijn hoogbegaafde kinderen ook nog eens erg
sensitief, wat maakt dat ongevoelige opmerkingen van anderen soms heel
zwaar aankomen.
Het gaat er dus om, elk kind de poster die hiernaast wordt weergegeven
te helpen waarmaken. Iets wat makkelijker gezegd is dan gedaan.
Maar misschien kunnen we op deze pagina wel enkele tips geven.
|
De anderen: l'enfer, c'est
les autres? of "Lang leve de boeiende verschillen"!
Vooreerst moeten we ons bewust zijn van de soms negatieve of dwingende
reacties van anderen op iemand die verschilt van de groep.
Het lijkt wel een menselijk gegeven, dat we steeds verschillen tussen
onszelf en een ander moeten gaan klasseren in de zin van "beter",
of "minder goed". Vermits hoogbegaafden een minderheid zijn,
lopen ze meer dan anderen het risico "afgewogen en te licht/raar/afwijkend"
bevonden te worden.
Dit is iets om mee om te leren gaan. Een kind moet leren dat het zich
niet in het defensief mag laten plaatsen door de druk die van de groep
uitgaat tot conformeren. Want op sommige vlakken KAN je kind zich niet
blijven aanpassen, zonder fundamenteel aan zijn/haar eigenheid te verzaken.
Op andere vlakken kan het dan wel meer leren zichzelf aan te passen aan
de situatie of aan de omgeving. Maar de "rek" in het aanpassen
blijft beperkt.
Hou daarom zelf maat: laat je kind niet te hard in de wind plaatsen,
maar ga ook niet overbeschermen: beide situaties beletten je kind de sociale
vaardigheden te ontwikkelen die het nodig heeft, want daarvoor heeft het
"oefening" nodig met andere kinderen, in een veilige omgeving.
|
"Ik ben een rare"?
of "Ik ben mezelf"!
Verder is het kind er zich ZELF ook van bewust, dat het "anders"
is. De grote uitdaging voor ouders en andere opvoeders is proberen te
vermijden dat het kind dat "anders" als niet leuk, als minder,
of zelfs als slecht gaat zien. Eigenlijk moeten we onze kinderen leren
dat ze die hoogbegaafdheid proberen te zien als een extraatje dat mooi
meegenomen is. Daar zijn omgevingen voor nodig die respect betonen voor
de eigenheid van hoogbegaafde kinderen, en ze helpen omgaan met hun bijzondere
trekjes.
|
Ouders en ander opvoeders
geven het voorbeeld!
De beste manier is voor jezelf een positieve houding aan te nemen over
dat anders zijn. Je kan wel blijven zeuren over de nadelen (die er best
wel zijn), maar bedenk wel: als jij de voordelen nog niet ziet, hoe zal
je kind dan ooit dat anders zijn aanvaarden? Een bijzonder kind hebben,
betekent ook: een bijzonder kind WILLEN hebben. Zodat jij tenminste kunt
overdragen op je kind dat er best wel mooie kanten zijn aan hoogbegaafdheid.
|
Koester daarom ook de leerkrachten, vrienden en bekenden die het geweldig
vinden dat je kind functioneert zoals het is. Aan deze mensen ontleent
je kind zijn eigenwaarde die het nodig heeft om te kunnen omgaan met mensen
die minder opgezet zijn met zijn/haar intelligentie en manier van functioneren.
|
Diep doordenken: enkele beschouwingen.
Het lijkt een leuk ding, en dat is het ook: een kind dat diep over alles
nadenkt. Je kind ziet méér dan de gebruikelijke oppervlakkige
eigenschappen van een dier ("jaja, het is een vogel, maar welke
vogel papa? En hoe ziet zijn nest eruit? En waarom?, en...").
Je kind gaat misschien extra voorzichtig om met nieuwe situaties omdat
het vaak naast de observatie van heel de omgeving met een heleboel details,
direct ook de mogelijke risico's en gevaren ziet ("ik ga op dat
klimtuig pas op als ik zie dat iemand die even groot is als ik, er ook
af geraakt").
Doorvragen en voorzichtig zijn: eigenlijk is dat allemaal geen ramp.
Maar dat diep doordenken kan ook soms blokkerend werken. "Die
koprol zou ik misschien wel kunnen, maar wat als ik van die mat aftuimel
en op die harde vloer bots met mijn hoofd?" (opgelost bij F.
door de mat dwars te leggen en veiligheid te scheppen rond die koprol,
oefenen op een grotere mat kan soms ook helpen). Het kan ook beangstigend
zijn voor een kind, zo ver na te denken. Typisch voorbeeld is de dakwerker.
Een gewoon kind vindt het wellicht geweldig boeiend om zien: zo iemand
in een dakgoot. Een erg sensitief kind (en dat zijn HB kinderen vaak)
ziet dadelijk ook de gevaren ("Wat als die man naar beneden valt?"),
en zou zelfs angstig kunnen worden.
Rol van de opvoeders:
- Probeer steeds te erkennen dat je kind zo ver nadenkt, en ridiculiseer
zeker de angsten niet. Probeer veiligheid te scheppen, probeer het kind
nieuwe situaties die misschien lastig zijn, stap voor stap te laten nemen.
Misschien is verwijzen naar andere situaties die bekend zijn, of waar
het toch ook goed ging, soms wel een goede zaak.
- Zorg dat anderen die met je kind omgaan, weten dat je kind geen "flauwe"
is, maar dat het gewoon erg ver nadenkt. Zo kunnen zij ook voldoende
veiligheid bieden om je kind te helpen om te gaan met de wereld die het
soms overweldigt.
- Ga in op de "verre" redeneringen en gedachtenkronkels, je
kind zal zich er aanvaard en begrepen door voelen. (maak wel het onderscheid
tussen een kind dat zich een beetje aanstelt om aandacht of zijn/haar
zin te krijgen, bv als het net moet gaan slapen en geen zin heeft, en
echte vragen en redeneringen die een antwoord behoeven)
|
Zijnsgegevens: beschrijving en
risico's |
Perfectionisme bij een hoogbegaafd kind betekent: het
kind legt zijn/haar lat hoog. Soms te hoog. Het is een uitdaging voor
opvoeders de kinderen te helpen hun doelen realistisch te leggen, zonder
daarom het vertrouwen van het kind te verliezen.
| Valkuilen van perfectionisme: blokkering
(“het is toch nooit zoals ik het wil), workaholic gedrag
(alles moet perfect zijn, ik werk er toch genoeg voor), verlies
van vertrouwen in volwassenen (“waarom vindt de juf dat goed,
je ziet toch zo dat deze tekening in niets lijkt op het echte voorwerp?”) |
Doordenken: de kinderen denken veel verder door dan
een ander kind. Ze blijven vragen, ze blijven doorgaan, het associëren
en redeneren lijkt een nauwelijks te stoppen stroom als iets hun interesse
wegdraagt.
| Valkuilen van doordenken: Het doordenken
kan leiden tot angsten. Dit wordt wel eens (onterecht) beschreven als sociaal-emotioneel
zwak zijn (wat het dus niet is). Omdat deze kinderen door het door-denken
vaak sneller gevaren zien dan een ander kind, of ze op zaken stuiten waar
ze emotioneel, gezien hun leeftijd en ervaring, gewoon nog niet aan toe
zijn, reageren ze angstig. Het is dus geen kwestie van sociaal-emotioneel
nog niet genoeg ontwikkeld zijn (of achter zijn op leeftijdsgenootjes),
maar eerder een kwestie van verwerking van gedachten die veel verder gaan
dan bij een gewoon kind. (zie ook: asynchrone
ontwikkeling) |
Sterk in communicatie/taalvaardig: vroeg ontwikkeld,
rijk taalgebruik komt vaak voor bij hoogbegaafde kinderen. Zij zijn vaak
verbaal heel sterk, iets wat al in de kleuterschool opvalt.
| Valkuil van die taalvaardigheid:
zo lang een heel klein kind ad rem en vlot spreekt, vindt iedereen dat “schattig”.
Aandacht dient te worden gegeven aan het leren weten HOE zaken op een aanvaardbare
manier worden gezegd, zodat het kind als jongere en volwassene niet arrogant
en bot zal overkomen. Naast wat wordt gezegd, is de manier
waarop iets wordt gezegd ook van groot belang. |
Sterk rechtvaardigheidsgevoel: Hoogbegaafde kinderen
gaan vaak erg op in zaken die ze niet “juist” en “logisch”
vinden. Ze durven wel eens iets te snel hun oordeel klaar te hebben, en
nemen het vaak op voor zwakkeren, en mensen of toestanden die ze als behartigenswaardig
beschouwen.
| Valkuilen: zich verliezen in een
verloren zaak, overkomen als eeuwige dwarsligger, gebruikt worden als sociale
stormram.
Let erop dat niet iedereen je kind voor zijn/haar kar gaat spannen om de
kolen uit het vuur te halen. Toon ook begrip voor de pijn van een kind dat
iets onrechtvaardig vindt, waar anderen misschien hun schouders voor ophalen.
De pijn is immers, voor dat kind, een realiteit. |
En tenslotte: Anders zijn
trekt aandacht.
Een niet onbelangrijk aspect aan hoogbegaafdheid is hoe anderen tegen
je kind aankijken en hoe ze reageren. Een beetje anders zijn, anders reageren,
trekt aandacht. Mensen gaan soms niet erg tactvol om met het bijzondere
aan je kind. Ook daar zal het moeten leren mee leven, en dat is niet altijd
gemakkelijk. Denk er goed aan dat je kind dingen kan tegenkomen als
- Nieuwsgierige vragen "ben jij soms hoogbegaafd of zo?" -
dat kan zelfs neutraal bedoeld zijn, maar soms is er ook dat smalende
toontje van "jij denkt toch niet slimmer (bijgedachte: en dus "beter")
dan een ander te zijn of zo?" (een gevat antwoord is dan: "ja,
ik ben slim, weet jij dat nu pas?")
- Ouders vergelijken ook veel, soms omdat ze een punt willen maken.
Men informeert schijnbaar belangstellend naar je kind, waarna een opsomming
volgt van wat het eigen kind, of een kind "van horen zeggen",
beter kan (en dat is ook soms zo, niet elk hoogbegaafd kind presteert
op alle vlakken sterker dan een ander kind)
- Vergeleken worden (en op de lip gezeten worden): ouders zijn daar
sterk in, maar ook leerkrachten of andere kinderen. En familieleden,
pas op bij familiefeestjes...Er zijn veel mensen die lijstjes lijken
bij te houden van wat welk kind kan. Zulke zaken zijn soms erg belastend,
want je kind wil misschien op alle vlakken even "goed" zijn.
|
YW |
|