|
 |
Materialen - Taal |
Pagina in volle
opbouw!
U kunt door deze pagina navigeren door te klikken
op de onderstreepte tekst.
Met "naar boven" kunt u dan terug bovenaan het blad komen. |
Villa
Alfabet
| Plustaak
| Veilig
Leren Lezen zongroep |
Slimme
Taal
| Taaltoppers
| veilig leren lezen
werkblaadjes |
Bolleboos
| Wie schrijft
die blijft
| Een rugzak vol verhalen |
Haargroeimiddel
| Varia begrijpend
lezen
| Stappenplan
spreekbeurt |
Spreekwoorden
| Cryptologisch
| kinder-en Jeugdboekenjury
Vlaanderen |
Scrabble
| Stenvert taalmeesters
| nuttige links
rond taal |
Rotaspel
| Geheimtaal
| Anders kijken
naar je methode
|
Jadmaxx
|
|
|
Villa
Alfabet
| Villa Alfabet
Uitgeverij (& distributie): Educatieve uitgeverij
Maretak
Postbus 80, 9400 AB Assen
T 0592 399227
F 0592 399097
Verdeling in België: Jeukiboek
Groenestraat 9, 8210 Zedelgem.
T 050-208221
Leergebied: begrijpend lezen
Beschrijving:
Vervangt de vroegere reeks "Dolle Kervel".
Per graad zijn er twaalf leesboekjes beschikbaar. Deze verzorgde leesboekjes
(mooi ingebonden met harde kaft en duidelijk lettertype) kunnen aangeboden
worden aan de goede lezers (min. AVI 4, eerste graad lagere school). Er
zijn verschillende AVI niveaus beschikbaar, en verschillende soorten boekjes
en thema's
De inhoud is afgestemd op de leefwereld van de leerlingen.
kinderen kunnen geheel zelfstandig aan de slag: bij de boekjes horen werkbladen
die kant en klaar uitgewerkt zijn. op deze manier is het voor leerkrachten
makkelijk differentiëren...
In de boekjes staan ook regelmatig villaatjes getekend die naar een pagina
achteraan in het boek verwijzen. Op deze pagina staan er vragen die het
kind kan beantwoorden. Achteraan in het boek staat ook het e-mail adres
van de auteur. Kinderen sturen de auteur berichtjes, en krijgen een mailtje
terug. Op deze manier wordt de betrokkenheid vergroot . Het "huis
met verschillende kamers" achteraan het boek is echt een mooie vondst.
Het kidn wordt aangemoedigd het thema verder uit te diepen en om over
het thema te filosoferen.
Extra materiaal voor de leerkracht:
Bij deze boekjes hoort de losbladige kaft `Villa verdieping' met verbredingsmateriaal
voor de boekjes. De kaft bevat ondermeer verhalen, schrijfopdrachten,
tekenopdrachten en boekprofielen (om op jonge leeftijd een boekbespreking
te maken).
Op het web verder lezen:
(terug naar boven)
|
Slimme
taal

| Stichting Leerplan Ontwikkeling
(SLO), Projectgroep Slimme Taal: Ellis Bronkhorst, Nora Steenbergen-Penterman,
Resi Meijer, Sylvia Drent, Manon Hulsbeek e.a., Slimme taal, ISBN
90-329-2111-8
Beschrijving:
Slimme taal is een set werkmateriaal in pakketjes, geschikt voor groepen
3 t/m 8 (Nederland), eerste /m zesde leerjaar (België).
Je hebt de keuze tussen "kranten en tijdschrijften" en "kinderliteratuur".
De leskaarten spelen in op de leerbehoeften van hoogbegaafden. De thematische
inhouden blijven bij de leerstof van het leerstofjaar en kunnen zelfstandig
verwerkt worden. Het is pakket is afwisselend, vereist creativiteit van
de leerlingen, bevat open problemen, maakt verschillende oplossingswegen
mogelijk, stimuleert een onderzoekende houding, lokt interactie uit en
roept reflectie op.
Uitgeverij & distributie: Stichting Leerplanontwikkeling
Een ervaring:
"Elke week zijn er de leesmoeders die met de kinderen een uurtje
lezen in niveaugroepen. We hebben er ook een kind tussen zitten dat met
kop en schouders boven de klas uit steekt, met AVI 9 in het tweede leerjaar.
Dat kind neem ik dan apart en werk met haar aan 'Slimme taal'. Tot hiertoe
valt het best mee!"
Info op het web:
(terug naar boven)
|
Bolleboos


| Bolleboos Start,
Bolleboos en Bolleboos plus
Beschrijving:
Leesboeken voor leerlingen in eerste tot zesde leerjaar (België)
of groep 3 t/m 8 (Nederland) die snel vorderen met lezen. Technisch zijn
deze boeken moeilijker dan de normale boeken per leeftijd, maar inhoudelijk
sluiten ze goed aan bij de leefwereld van de kinderen. Boekjes in een
harde kaft, elk 84 blz. dik. Er is een indicatie per boek van AVI niveau,
leeservaring en thema.
Materiaallijsten:
Uitgeverij:
Zwijsen Educatief BV, Uitgeverij Algemeen
Postbus 805
5000 AV TILBURG
E-mail: klantenservice@zwijsen.nl
Website: www.zwijsen.nl
T: 013 - 5838888
F: 013 - 5838880
Info op het web:
(terug naar boven)
|
Plustaak
| Plustaak
Een reeks werkboekjes voor kinderen die wat meer kunnen dan hun klasgenootjes.
De kinderen kunnen op een zelfstandige manier de verrijkingsleerstof doornemen.
Zeer gevarieerd. Kinderen kunnen zelf controleren of ze de opgaven goed
hebben afgewerkt.
Er is telkens een werkboekje en een antwoordenboekje beschikbaar.
Beschikbare boekjes:
- Plustaak Rekenen & Wiskunde - voor groep 3 t/m 8 (1e-6e lj)
- Plustaak Taal/Lezen - voor groep 3 en 4 (1e-2e lj)
- Plustaak Taal - voor groep 5 t/m 8 (3e-6e lj)
- Plustaak Begrijpend & studerend lezen - voor groep 5 t/m 8 (3e-6e
lj)s
Kostprijs (09/2004):
- 5 werkboekjes: 14 euro
- Antwoordenboekje: 5 euro
Uitgeverij
Delubas, Educatieve Uitgeverij
van Ostadeplein 8
5151 SW DRUNEN
E-mail: info@delubas.nl
Homepage: www.delubas.nl
Telefoon: 0416 - 380482
Fax: 0416 - 322647
Belgisch aankooppunt
Ronny Rottiers
Karperweg 2 2500 Kessel
t el: 0475/82.05.97
ronald.rottiers@telenet.be
(terug naar boven)
|
Taaltoppers
| Taaltoppers
Uitgeverij: Ajodakt
Distributeur: De eenhoorn
Beschrijving: 60 taalkaarten voor kinderen die sterk
zijn in taal. Elke kaart telt 4 à 5 stimulerende opdrachten op
het gebied van woordenschat, puzzels, uitdrukkingen, creatief schrijven
en nog veel meer.
Taaltoppers laat kinderen die meer aankunnen aan hun trekken komen. Met
èchte verrijkingsstof waar zij zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Taaltoppers is methode-onafhankelijk en extra werk bij elkaar zoeken of
kopiëren hoeft niet meer.
U krijgt de kaarten van Taaltoppers in vijfvoud. Zo is er met maar liefst
300 taalkaarten altijd volop keus, ook als je lmet grote groepen werkt.
Doelgroep: vanaf het vierde leerjaar
(terug naar boven)
|
Wie
schrijft die blijft

| Wie schrijft
die blijft
Uitgeverij: Ajodakt
Distributeur: De eenhoorn
Beschrijving:
Zestig prikkelende, uitdagende stelopdrachten voor leerlingen vanaf
het derde leerjaar. Het boek prikkelt de fantasie en zet de leerlingen
aan om goed na te denken over de vorm en de inhoud van hun teksten. Hoe
schrijf je een goed verhaal? Hoe deel je een brief in? Hoe controleer
je de spelling? Wie schrijft die blijft biedt de leerlingen tekst en
uitleg.
Het opzet van dit boek laat alle ruimte voor keuzes. U geeft een groepsopdacht,
of de leerlingen kiezen elk zelf een opdracht. Ook groepswerk komt aan
bod. Samen een dierenkrant maken of werken aan een project bijvoorbeeld.
Op het web: www.ajodakt.nl/Wieschrijft.htm
(terug naar boven)
|
Varia
Begrijpend lezen Uilenreeks
| Varia Begrijpend
lezen Uilenreeks
Uitgeverij: Bekadidact
Distributeur: Bekadidact
Beschrijving: werkboekje om zelfstandig te lezen (begrijpend
lezen )
Opmerking: de reeks heeft ook boekjes voor taal, rekenen,
taalschat, woordenschat, spelling en klokkijken.
(terug naar boven)
|
Begrijpend
lezen: "Boeiende verhalen"

| Begrijpend lezen:
"Boeiende verhalen"
Uitgeverij: Ajodakt
Distributeur: De eenhoorn
Beschrijving: Een bundel van 4verhalen, met vragen bij.
Aard: begrijpend lezen. om kinderen terug zin te doen krijgen in lezen!
Lijstje:
- Leon Kameel' (3e leerjaar)
- Het haargroeimiddel (4e lj)
- Een thuis voor opa' (5e leerjaar)
- Een winter om nooit te vergeten (6e leerjaar)
(terug naar boven) |
Cryptologisch
| Cryptologisch
Uitgeverij: Kinheim
Distributeur: Kinheim
Beschrijving: Oefenboek voor cryptische taalvaardigheid.
- Leert de kinderen stap-voor-stap de geheimen van een cryptische omschrijving
ontdekken.
- Een geschikt middel om de taalvaardigheid van kinderen in de bovenbouw
te vergroten.
- Een plezierige uitdaging voor kinderen met enige begaafdheid op taalgebied.
- Door het vinden van synoniemen, homoniemen, associatief woordgebruik,
uitbreiding woordenschat, kortom, door een duidelijke instructie en een
breed scala van oefeningen wordt de taalvaardigheid verdiept en uitgebreid.
- Geschikt voor zowel individueel gebruik als groepswerk en hoekenwerk.
- Kinderen kunnen er geheel zelfstandig mee werken.
- Aan het einde van deze leergang is een stevige basis gelegd voor het
kunnen oplossen van cryptogrammen met twee sterren.
- Voorzien van correctiesleutel
Doelgroep: hoogste jaren basisonderwijs
Op het web: www.kinheim.com/index.html?http://www.kinheim.com/html/bestelformulier.html
(terug naar boven) |
Stenvert
Taalmeesters

| Stenvert Taalmeesters
Uitgeverij:
Beschrijving: Stenvert blocks zijn sowieso bedoeld
voor zelfstandig werken. Dit laat differentiatie toe, zowel voor kinderen
die extra hulp nodig hebben als voor de snellere denkers.
Stenvert Taalmeesters is, samen met Stenvert
Rekenmeesters, een pakket dat bedoeld is voor de sterkere leerlingen
en de hoogbegaafden. Leerlingen krijgen een 30-tal uitdagende opdrachten
die hen allicht zullen boeien.
In Stenvert taalmeesters bv, vinden de leerlingen een scala
aan boeiende taalverschijnselen, variërend van rijm
en alliteratie tot synoniemen, tegenstellingen, taalgrapjes en taalspelletjes.
De taken zijn gegroeperd rond aansprekende onderwerpen: Puzzeltaal,
Lijftaal, Voeltaal, Wartaal, Geheimtaal enz. Het aanbod is breed, spannend
en uitdagend.
De antwoordenblocs laten de leerlingen toe zichzelf te corrigeren.
Een ervaring: De leerlingen puften eerst even "moeten
wij werken hier in de kangoeroeklas?", maar werden al snel geboeid
door de opdrachten. het zeuren was snel voorbij!
(terug naar boven)
|
Spreekwoorden
en gezegden
| Spreekwoord.net:
Spreekwoorden en gezegden: www.spreekwoord.net
Een site waar kinderen die heel taalvaardig zijn en interesse hebben
in figuurlijke betekenissen van uitdrukkingen, spreekwoorden en gezegden,
zich kunnen uitleven.
Spreekwoord.nl: www.spreekwoord.nl
Een site voor kinderen en jongeren die graag met taal spelen. Je kan
spreekwoorden opzoeken op een woord dat in het spreekwoord voorkomt, of
op de tekst van de omschrijving. Een rijke site.
Leuk is ook het spreekwoord van de dag: zo leer je elke dag een nieuw
spreekwoord.
Tip: kijk eens via de sitemap naar het beroemde schilderij
van Breughel met de spreekwoorden!
(terug naar boven)
|
Veilig
leren lezen:
Maan-Roos-Vis zongroep

| Veilig leren
lezen: Maan-Roos-Vis zongroep
Uitgeverij: Zwijsen
Beschrijving:
Voor kinderen die bij de start van het eerste leerjaar / Groep 3 reeds
een goed letterbegrip hebben, is de gewone methode van Veilig Leren Lezen
te traag. Daarom is er een pakket "zon" materialen, die deze
kinderen toelaten het thema van de lessen te volgen,maar dan met eigen,
meer geschikt, materiaal.
Info op het web: Lees hierover meer op de website van
Zwijsen: www.veiliglerenlezen.nl/zwijsen/show/id=87748
(terug naar boven)
|
Maan
roos vis blaadjes
| Maan roos vis
blaadjes
Op de website van Zwijsen kan je een aantal werkblaadjes en tips vinden
om je kind te helpen met het leren lezen. Niet alleen handig voor kinderen
die de methode "veilig leren lezen" aangeboden krijgen op school.
ook handig als je kind nog niet leert lezen op school, maar toch al die
leeshonger heeft...
website: www.veiliglerenlezen.nl/zwijsen/show?id=54908
(terug naar boven) |
Een
rugzak vol verhalen

| Een rugzak vol
verhalen
Beschrijving:
Op het web: info: lees
er hier alles van
Materiaallijst: hier
heb je hem
(terug naar boven)
|
Stappenplan
spreekbeurt

| Stappenplan spreekbeurt
Beschrijving:
Een handig boekje dat de leerlingen helpt om al snel een degelijke spreekbeurt
in elkaar te boksen.
Uitgeverij: Ajodakt
Op het web:
(terug naar boven)
|
Kinder-
en jeugdjury Vlaanderen
| site van de KJV:
www.kjv.be/
Voor wie ideetjes wil van boeken om te lezen...Jaarlijst maakt KJV een
shortlist voor de kinder- en jeufdboekenjury. Idee: doe eens mee, als school?
(terug naar boven) |
Scrabble

| Scrabble als
verrijking van de taallessen op school?
Ook met een spel kan je heel goed je spelling oefenen! Scrabble is niet
zo maar een spel, je leert er ook nog iets bij. Voor hoekenwerk of kangoerroeklas.
Tip: spreek eens af dat je enkel dieren probeert te
leggen, of enkel werkwoorden, of bijvoeglijk naamwoorden,...
Enkele nuttige links om op het web te scrabbelen:
|
Jadmaxx
| Jadmaxx: scrabble
voor ongeduldige zielen
Als scrabble je kinderen of leerlingen frustreert, kan dit spel een mogelijk
alternatief zijn. Zowel het wachten op anderen als het geluksgedeelte
worden namelijk uitgeschakeld. Het spel bestaat uit 4 sets letters,
1 per speler. Dit is uitbreidbaar, je kan extra sets verkrijgen bij
de leverancier. Hiermee kan elke speler per ronde die wordt gespeeld
zelf een woordenraster maken, met de eigen letters. Verder beschikt
elke speler over een voorzetscherm zodat anderen niet
kunnen kijken welke woorden hij legt. Vooraf spreken de spelers
af hoeveel rondes er worden gespeeld. Elke ronde duurt 5 minuten
+ 1 minuut om af te ronden en te controleren of alle woorden
juist zijn gespeld. Iedere speler vormt per ronde woorden
met dezelfde letters. Welke letters dat zijn wordt bepaald door
de 18 letterdobbelstenen die worden geworpen.
Het gaat erom zo veel mogelijk letters dubbel te gebruiken, want
dit levert extra punten op. Per ronde telt elke speler zijn punten
op een bijgeleverd scoreblaadje. Ook worden telkens de woorden gecontroleerd.
In dit laatste zit meteen een mogelijke frustratiebron die dit spel meer
heeft dan scrabble. Een minder goede speller zal mogelijk een
hele ronde punten verliezen, als een woord foutief is gespeld. Anderzijds
gaat met dit spel zeker elke deelnemer meer bezig zijn met woorden combineren
en is er meer "eigen" speeltijd dan bij een klassieke scrabble.
Scherpt aan: taalgevoel, spelling, zelfstandig werken, doorzettingsvermogen.
Het sociale element van het scrabble spel speelt veel minder.
Elkaar plaatsen of woorden afvangen is niet meer aan de orde, tussentijdse
controle, strategisch werken naar dubbele en driedubbele waarden is ook weg.
Anderzijds is het wel mogelijk via het dubbel gebruikvan letters sterk strategisch
te werken.
Uitgetest: leuk spel, gaat ook snel, zeker minder frustratie door op elkaar
te wachten of door het afvangen van plaatsen zoals in Scrabble, maar ook
dat is iets wat leuk kan zijn en dat valt weg. Anderzijds meer frustratie
als een deelnemer nog niet zo sterk is in spellen, want aan het
einde van een ronde alle punten verliezen is ook niet leuk.
Voor op school en thuis. Op school heeft het alleszins het voordeel dat
elk kind intensief bezig is met het eigen rooster, en de wachttijd
beperkt is.
|
Kijk
eens op het web
| Het schoolvak
Nederlands: www.hetschoolvaknederlands.be/links/
AVI tekstjes: http://www.nib.nl/materialen/rew/
(terug naar boven) |
Anders
kijken naar je methode
| Anders kijken
naar je methode
SLO (Nederland: Stichting Leerplan Ontwikkeling), 2001
Een boek dat richtlijnen aanbrengt voor het compacteren van taalmethoden.
www.slo.nl
|
Geheimtaal
| Geheimtaal, steeds
een topper in de kangoeroeklas!
Een project rond geheimtaal, het gebeurt zelden dat je daar geen succes
mee boekt. Zelf een codewiel maken? Of een kwartetspel met geheime codes?
Of maak je liever gebruik van een kant en klaar project? Voor de Nederlanders
is het niet zo moeilijk: er bestaat een leskist rond: http://www.pioncultuurprojecten.nl/Geheimtaal/ProjectGeheimtaal.htm
En voor ons? Een codewiel vind je, hoe kan het anders, bij de scouts:
codewiel
Of je gaat toch gewoon zelf aan de slag met pen en papier? Neem een
blad, trek er 30 kolommen op (voorzie plaats voor leestekens), en laat
de kinderen op elke lijn zelf een code uitdenken.
Geef niet te veel instructies, dan krijg je pareltjes te zien.
Verken met de kinderen ook eens "andere" talen, zoals de geursignalen
van mieren, de signalen die bijen met elkaar uitwisselen om een veld met
bloemen aan te wijzen, gebarentaal, braille, de beeldende schriften zoals
de Egyptische tekens of de oud-chinese tekens,... Google is je beste vriend.
Enkele leuke plekken:
|
Rotaspel
| Recent onderzoek bewijst
het: de
globaalwoorden methode (waarbij men vertrekt van een aantal woordbeelden
die moeten "onthouden" worden) is niet voor elk kind interessant
om vlot te leren lezen. Anderzijds is enkel vanuit letters vertrekken
ook niet ideaal.
Soms begint het lezen moeizaam omdat te sterk nadruk ligt om de globaalwoorden,
of is een zeer jong kind er al op gebrand om te leren lezen zonder
vanuit de letterkenis die het vaak al heeft, naar woorden lezen
te kunnen overstappen.
Het rotaspel biedt een gouden tussenweg benadering
die een heel belangrijke "extra" heeft: het heeft meer weg heeft
van een codekraker dan van een "leer"activiteit.
Voor jonge lezertjes zeker een aanrader, om die eerste stappen van "ik
wil lezen en ken al wat letters" naar echt lezen te zetten. Voor
thuis én op school.
Meer informatie vind je op www.rotaspel.be/ en
in de flyer die je hier kan downloaden
Over de maker: Walter Kennens was zelf jaren leerkracht en heeft nu hij
van een welverdiend pensioen geniet de ervaring en kennis die
hij heeft niet willen laten verloren gaan. Het rotaspel is een
resultaat hiervan. We zijn benieuwd of er nog spellen zullen
komen...
Over het materiaal: Het is een spel dat sterk zelfcorrigerend kan gebruikt
worden, als door kleuters. Het nodigt uit om te "werken" zonder
dat het als werk aanvoelt. Met een eenvoudige kartonnen draaischijf
duidt het kind een oplossing aan, en door de pijl ziet het meteen
of dit de juiste oplossing was. Het kind kan steeds opnieuw beginnen
aan een opgave. Het geheel oogt als een reeks raadsels met de
draaischijf als middel om te kijken of je gevonden oplossingen
correct zijn.
De boekjes worden vergezeld van handleidingkles, waarin elke oefening wordt
uitgelegd zodat de begeleider een kind heel snel op weg kan zetten.
De verpakking is nog een beetje fragiel uitgewerkt
(na enkele keren open en dicht begint bij mij de klep los te
komen) en dat de oefeningen in boekvorm zijn gebundeld is minder
handig dan waren het losse bladeren geweest, voor het werken
met de draaischijf van het spel.
Inhoudelijk weet het werken met het draaiwiel best wel te boeien en is
dit motorisch voor zeer jonge kinderen al goed haalbaar. Met
de opgaven hebben de kinderen in het begin wel wat hulp nodig
om te weten wat er precies gezocht moet worden.
Doelgroep: kleuters en eerste lj, kinderen die echt moeten starten met
leren lezen. Als enkele letters gekend zijn is dit handig, maar
dit is niet noodzakelijk voor dit spel.
Commentaren van enkele ouders:
- Wij hebben dit rotaspel sinds deze week, Tessa Kieboom had het me
aangeraden. Echt een voltreffer!
- Ons kind had ondanks zijn intelligentie moeite met leren lezen
volgens de methode van school (Veilig Leren Lezen, een methode
die met globaalwoorden werkt). Hij is nu met het rotaspel heel
gemotiveerd bezig en ik zie dat hij na twee weken in de weer
zijn met het spel een stuk verder staat met zijn herkenning van
de woordjes van de leesmethode van school dan met twee maanden
"gewoon" leesonderwijs op school
- Ik ben er van overtuigd dat mocht mijn zoon indertijd op deze manier
had mogen starten, we veel minder ellende hadden gehad in het eerste
leerjaar, waar ons kind van een gemotiveerd, leergierig, vlot lerend
kind veranderde in een geblokkeerd, gedemotiveerd en heel boos jongetje
dat een hekel kreeg aan (zijn woorden) "stomme prentjes leren herkennen
in de plaats van echt leren lezen" (gelukkig kwam het goed, hij is
met zijn 13 jaar een waar leesbeest dat boeken verslindt)
|
|