|
|
Wiskunde - Rekenen - Tellen |
"Wiskunde
is niet iets om je voor te schamen,
maar doe het privé, en was na afloop je handen".
Robert Heinlein |
Deze
lijst wordt nog aangevuld... even geduld aub. |
De Telduivel
| Bolleboos
| Plustaak |
Magico
| ms24
| Pico Piccolo |
Paletti
| Rekenmeesters
| Kien rekenen |
Rekenroulette
| Rekenweb
| Flic Flac |
Rekenpiramide
| Somplex
| Compacteren
van de rekenles |
Boek:
compacteren
| Somplextra
| Vierkant
voor wiskunde |
Eerste hulp bij tafels
| Polyomino's
| links |
Numbers
league
| Monkey Tales
| Mix Match |
Equilogic
|
|
|
Mix Match
| Beschrijving
Reiner Knizia maakte een slim rekenspel, waarin je me behulp van een aantal
(56)kaarten, enkele speciale dobbelstenen en een zandloper,
spelenderwijze allerlei rekenvaardigheden kunt oefenen.
Eens
de dobbelstenen geworpen, gaat het er om met zo veel mogelijk kaarten die
op tafel liggen tot het totaal van de dobbelstenen te komen. Ben jij degene
die de meeste kaarten gebruikt? Dan win jij.
Door het spelelement gaan kinderen
enorm snel en heel ver in het combineren van verschillende bewerkingen.
Dit spel scherpt het rekengevoel als geen ander aan, zonder dat het "werken"
lijkt.
Je kan dit spel al zeer jong gebruiken mits bepaalde kaarten te verwijderen.
Er zijn ook variaties met een hogere moeilijkheidsgraad, zodat
dit spel lang kan meegaan.
Zit in een handig, stevig klein doosje, ideaal om mee te nemen voor onderweg.
Mix
Match
Een absolute aanrader zowel voor in de klas als thuis.
Hoe werkt het?
Je werpt met de dobbelstenen om te weten welk getal gevormd dient te worden.
Vervolgens proberen elk van de deelnemers met zo veel mogelijk
van de gekregen 5 kaarten en de beschikbare bewerkingen dit
getal te vormen. Je kan dit spel beperken tot kleinere getallen, of
via de derde dobbelsteen uitbreiden tot hogere (moeilijkere)
getallen. Hierdoor kan het spel blijven meegaan, en is het
ook voor volwassenen nog leuk om te spelen. De zandloper kan je gebruiken
om het spel snel vooruit te laten gaan. Het gevormde getal
zodra de zandloper leeg is, is het definitieve. Een speler kan natuurlijk
ook eerder stop roepen. Wie het eerst het juiste antwoord geeft, mag de
kaarten die daarbij gebruikt werden houden. Een nieuwe rond
kan beginnen.
Materiaal
Kaarten met cijfers en bewerkingen op. Drie dobbelstelen. Een zandloper.
Handige kleine verpakking, in een stevig doosje. Kan ook gemakkelijk
mee op reis.
Doelgroep
Er staat 8+ op. Je kan dit spel eigenlijk al heel snel spelen, vanaf het
aanleren van optellen en aftrekken, mits je de hogere cijferkaarten
uit het deck haalt. Afhankelijk van de kennis van de bewerkingen
spreek je gewoon af dat bepaalde bewerkingen wel of niet mogen.
Door de zwarte (derde) dobbelsteen, kan het spel gespeeld worden
door volwassenen ook, zonder dat het gaat vervelen.
Waar te vinden?
Bij productief krijg je dit spel
snel via internet besteld en geleverd.
|
Equilogic
| Beschrijving
Equilogic is een echt breinspel, waarin je magische vierkanten maakt. Drie
eenvoudige regels gelden, maar de uitwerking is niet altijd even
simpel! Je kan dit spel spelen alleen of samen met 1 of twee
andere spelers. Dit is een spel dat aantoont dat magische vierkanten
niet steeds "meer van hetzelfde" hoeft te zijn. Ook voor wie
uitgekeken is op de sudoku rage een aanrader om eens te bekijken.
Spelmateriaal
De speldoos bevat (dikke) kartonnen magische vierkanten (de opgaven) en
kartonnen getallenfiches om de oplossing te vinden. De 48 opgaven
lopen op in moeilijkheidsgraad. Een boekje met de oplossingen
en een grote fiche (in 4 talen) met de speluitleg maken het geheel
compleet. Een kleine kanttekening: ik zou het materiaal liever
in kunststof uitgevoerd zien, dat zou handiger en meer duurzaam
zijn.
Doelgroep
9+ staat op de doos. Vanaf het moment dat er cijferbegrip is tot 20 en
kleuren gekend zijn zeker een aanrader voor kinderen die wat
sneller denken.
Waar te vinden?
Bij productief krijg je dit spel snel
via internet besteld en geleverd.
|
Monkey Tales
| Tim (6de lj) speelde voor
ons Monkey Tales: De Vallei Van de Jakhals voor leerlingen van
het zesde leerjaar. Hier zijn verslag:
In dit spel reis je naar het mysterieuze Egypte. Al puzzelend en rekenend
doorkruis je woestijnen, tempels en piramiden. Op elke plek waar je komt
word je uitgedaagd om al puzzelend enge mummies en sluwe jakhalzen te slim
af te zijn. Dit alleen al is een leuke uitdaging waarbij je logisch nadenken
en behendigheid je een heel eind vooruit kunnen helpen.
Om naar een volgende plek te kunnen reizen moet je in iedere ruimte al
rekenend de intelligente aapjes van de slechte Huros Stultus verslaan. Verschillende
rekenvaardigheden komen aan bod, snel rekenen, getallenkennis, meetkunde,
metend rekenen, hoofdrekenen…
Monkey Tales past zich automatisch aan aan jouw wiskundeniveau. Naarmate
je beter wordt, wordt je meer en meer uitgedaagd door moeilijkere oefeningen.
Als ouder/begeleider kan je die groei volgen op de statistieken.
Monkey Tales maakt wiskunde fun! Het spel is heel mooi uitgewerkt. De beelden
zijn knap en geven het geheel de look van een echt computerspel. Tim heeft
dit spel met veel plezier volledig uitgespeeld terwijl zijn jongere broer
met veel interesse zat te volgen. Wanneer komt er een Monkey Tales voor het
derde leerjaar? |
De Telduivel CD-ROM
| De Telduivel
CD-ROM
Wiskunde saai? Vergeet het maar! De Telduivel: een spannend rekenavontuur
voor al wie bang is van wiskunde. Ontdek de geheimen van de getallenleer
en los tal van rekenraadsels op. In het laatste spel neem je het op tegen
de grootmeester van het cijferuniversum, de Telduivel! Boordevol raadsels,
slimme formules, cijferpuzzels en andere hersenbrekers. Met een verklarende
lijst van wiskundige begrippen. Naar het idee van H.M. Enzensberger, auteur
van het gelijknamige boek. Met deze cd-rom ontdekken de kinderen de boeiende
kant van wiskunde. Op een ludieke manier worden de meest intrigerende aspecten
van wiskunde uitgelegd: wat is de betekenis van het getal nul, wat is een
onverstandig getal, en is dat dan het tegenovergestelde van een prima getal...?
Zelfs de befaamde Bonatsji-konijnen komen aan bod. Voor kinderen vanaf
10 jaar.
lesbrief Lannoo ivm deze CD-ROM (MS Word document): lesbrief
telduivel
Lees commentaren elders:
(naar boven)
|
Magico
| Magico
Uitgeverij: Spectra
Materiaal: In de bakjes worden er een aantal bolletjes
gelegd volgens wat op de opdrachtenkaart staat. Het kind moet telkens aanvullen
tot een bepaald getal (principe: magische vierkanten: alles moet kloppen:
hoizontaal, vertokaal, diagonaal)
De waarde van de bolletjes is verschillend volgens de kleur, wat een extra
dimensie aan het spel geeft: een blauw bolletje = 5, een rood bolletje
heeft de waarde 1. Opdrachtkaarten worden bijgeleverd. Mogelijkheid tot
zelfcorrectie.
Bevordert:
- wiskundig inzicht
- strategisch handelen
- creativiteit
- kennis van basis optellen en aftrekken
Beschikbare materialen:
- Magico 4: met 4 vakjes
- Magico 9: met 9 vakjes (meer uitdagend)
Info op het web:
Verkrijgbaar bij: Bekius schoolmaterialen
Doelgroep: vanaf het moment dat een kind inzicht begint
te krijgen in aantallen tot 20 (magico 4) en tot 100 (Magico 9)
(naar boven)
|
Paletti
opdrachtenkaart
oplossingen controleren
| Paletti
Paletti is een leerspel dat een kind toelaat zelfcorrigerend te oefenen
op allerlei vaardigheden. Het bestaat uit een ronde plaat met 12 uitsparingen,
waarin de gekleurde schijfjes passen die gebruikt worden als antwoordschijfjes.
Zo leer je met Paletti:
- Het kind neemt een opdrachtenkaart en legt die op de schijf. Aan de
binnenkant van de schijf staan de opgaves, aan de buitenkant is er plaats
om te antwoorden.
- Het kind legt de gekleurde schijfjes bij de juiste antwoorden
- Na het oplossen van alle opdrachten, keert het kind de opdrachtenkaart
om
- Door de kleuren van de antwoordenschijfjes te vergelijken met de plaats
van deze kleuren op de antwoordenkaart, kan het kind controleren of het
fouten heeft gemaakt
Voorbeelden van kaartenpakketten:
- tellen en rekenen tot 10
- rekenen tot 20
- rekenen tot 100
- tafels
- engels niveau 1-4
- ...
- ... kijk regelmatig op de site van je leverancier wat beschikbaar komt
Doelgroep: Vanaf het moment dat een kind begint inzicht
te krijgen in aantallen, kunnen de opdrachtenkaarten met eenvoudige bewerkingen
tot 10 of 20 reeds gebruikt worden. Voor alle opdrachten geldt, veel meer
dan een leeftijdsgrens, of een kind er vanuit zichzelf aan toe is. Alleszins:
het kind hoeft niet te shrijven, wat deze rem wegneemt voor kleuters die
al gevoel voor getallen hebben, of die interesse hebben in Engels.
Op het web: www.schoolmaterialen.nl
. Via de knop "zelfstandig werken" komt u bij Paletti uit.
(naar boven)
|
Rekenroulette
| Rekenroulette
Rekenen met de rekenroulette is leuk. Zelfs oefeningen die op papier
saai zijn, maar nog moeten ingeoefend worden, worden door de meest "verveelde"
scholier met plezier herhaald met dit spel.
Rekenen tot 100 of tot 1000, vermenigvuldigen of delen, optellen en aftrekken:
je kan het allemaal oefenen met de rekenroulette. Gebruik de standaard
pelregels of maak eigen afspraken, het kan allemaal.
Gegarandeerd inoefenen met plezier! Kijk waar de tol de kogeltjes heen
schiet. tracht zo snel mogelijk de oplossing van de bewerking die zich
aandient te vinden. Geniet van het groeien van je rekenkennis.
Op het web:
(naar boven)
|
Pyramide/Rekenpiramide
| Pyramide / Rekenpiramide
De dino piramide (9 driehoeken) is bedoeld voor kleuters.
Het gaat nog niet over rekenen bij deze piramide. De driehoeken hebben
elk drie delen (aan elke zijde 1) van een dino. Het is de bedoeling dat
je een piramide vormt, waarin alle dino's "kloppen". Moeilijker
dan je op het eerste gezicht wel denkt!
Met rekenpiramides oefen je de bewerkingen van je keuze
op een leuke manier.
Er zijn rekenpiramides beschikbaar voor verschillende soorten bewerkingen
van tellen tot 10 tot rekenen tot 1000, met tussen 25 en 49 driehoeken:
- optellen en aftrekken
- maal- en deeltafels
- metriek stelsel
- breuken
- klok kijken
- tellen met euro's
- ...
(naar boven)
|
Compacteren
in de rekenles
| SLO (de Nederlandse Stichting
Leerplan Ontwikkeling) werkte voor vier courant gebruikte rekenmethodes
(Alles telt, De wereld in getallen, Pluspunt en Rekenrijk) een compacting
programma uit.
De leerlingen krijgen routeboekjes die de weg wijzen doorheen de methode
in een versneld, gecompacteerd traject.
Bij het programma hoort een boek: "Compacten en verrijken van
de rekenles; voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs",
waarin de leerkracht practische tips kan vinden om één en
ander soepel te organiseren in de klas.
Het aanbod bekijken kunt u hier: www.slo.nl/e22/Slo21/guest/000/000/000/003?ECT=22&iConId=7688
CD Rom Compacteren van de rekenles (6 CD-ROM's en 1
boek), 149 euro + 6,50verzendkosten, SLO, PB 2041, 7500 Enschede, ISBN
90 329 2176 2 (prijsinfo november 2004)
e-mail info@slo.nl
website: www.slo.nl/compacting
(naar boven)
|
Bolleboos
rekenen/wiskunde
| Bolleboos
Beschrijving
Bolleboos rekenen/wiskunde is het resultaat van het (Nederlands) Bolleboos
project dat startte in 1992. Het is materiaal dat moeilijk is en beroep
doet op de inventiviteit van de leerlingen.
Het materiaal laat kinderen toe op een ontdekkende manier een aantal
wiskundige oefeningen te maken en zich begrippen eigen te maken. Bestaat
uit: boekjes voor de kinderen met kopieerblaadjes, en een handleiding
voor de leerkracht. Kostprijs per boekje (info nov. 2004): 55 euro.
Lees over de Bolleboos boeken wat meer hier
of klik op een onderdeel voor informatie over dat boek.
- Mozaïeken
(boek bestaande uit 10 deeltjes, voor kleuters t/m lj 3), 2003, ISBN
9014096623
opmerking van iemand die hiemee werkt: "voor kleuters vind ik
dit toch wel hoog gegrepen"
- Getallen in de maak(lj 1-2),
2003, ISBN 9014096607
- Zeg, ken jij die rekenmachines al? (lj 4-5),
2003, ISBN 90144096577
- De reis om de wereld in 80 dagen (lj 5-6),
2003, ISBN 9014096593
- Wiskunde van de kalender (lj 5-6),
2003, ISBN 9014096585
- Breuken (lj 5-6)
2003, ISBN 9014096631
- Groot problemenboek(lj 4-5),
2003, ISBN 9014096615
- Doordenkertjes ,
2003, ISBN 9014096569
Uitgever:
Kluwer
Postbus 4
2400 MA ALPHEN AAN DEN RIJN
E-mail: CCCAlphen@kluwer.nl
Website: www.kluwer.nl
T: 0172 - 466800
F: 0172 - 466769
Nog op het web: bolleboos
URL
(naar boven)
|
MS 24
| MS 24 is een
dobbelstenenspel om de bewerkingen tot 24 te oefenen
Uitgever: Spectra Lernspiel
Beschrijving:
Rekenspel. Het houten spel heeft een dobbelsteen en pionnen in twee
kleuren (rood en blauw). Je kan er op een speelse manier de berekeningen
tot 24 mee oefenen. Schrijven is niet nodig (je kan dit spel met max.
4 spelers spelen)
(naar boven)
|
Stenvert
blocs: Rekenmeesters
| Stenvert blocs:
Rekenmeesters
Beschrijving: Stenvert
blocs voor de betere rekenaars en de hoogbegaafden. Ze bevatten een
aantal uitdagende opdrachten, die vaak met veel plezier worden uitgevoerd.
Rekenmeesters verrast de leerlingen onder meer met spannende geheimschriften,
magische vierkanten, prikkelende puzzels, grappige en slimme getallenreeksen
en kansberekeningen. Zij komen in elk deeltje terug in een opklimmende
moeilijkheidsgraad. Steeds voorzien van leuke titels, zoals De nachtelijke
tocht, De schat van Vasco di Somma, Magic Five en Het mysterie,...
(naar boven)
|
Rekenweb
| Rekenweb
Beschrijving:
Rekenweb bevat een schat aan rekenoefeningen, van heel gemakkelijk tot
erg uitdagend. Een geweldige hulp om in de klas of de kangoeroeklas eens
iets extra aan te bieden dat de kinderen leuk vinden!
Rekenweb schenkt veel aandacht aan ruimtelijk denken.
Op het web: Rekenweb,
of via dit: www.fi.uu.nl/rekenweb/leraren/matrix.xml
(naar boven)
|
Somplex
| Somplex
Uitgeverij: Schoolbegeleidingsdienst Midden - Holland
en Rijnstreek
Distributeurs:
- Ronny Rottiers
Karperweg 2a
2560 Kessel
België
GSM 0475 82 05 97 Tel/Fax 03 236 84 25
- SBD Midden Holland en Rijnstreek:
Postbus 219 2410 AE Bodegraven
Nederland
T 00 31 172 61 92.59 F 00 31 172 61 81 47
Beschrijving:
Verrijkingsmappen voor rekenen. Per leerjaar is er een kopieermap beschikbaar
met zeer gevarieerde uitbreidingsleerstof voor wiskunde. De oefeningen
doen beroep op flexibel, divergent denken. Uitermate geschikt voor hoogbegaafden
en voor sterke rekenaars die soepel denken en die vaak oplossingsstrategieën
hanteren die ver boven deze van hun leeftijdsgenootjes uit steken.
Somplex wordt uitgegeven door de Schoolbegeleidingsdienst (SBD) van
Midden-Holland en Rijnstreek en bevat een compilatie van de meest creatieve
en meest complexe oefeningen uit de rekenmethodes:
- Kien, uitgeverij Malmberg, Den Bosch
- Elftal, uitgeverij Zwijsen, Tilburg
- Rekenmap, uitgeverij Dijkstra, Zeist
Deze oefeningen zijn opgedeeld in 5 domeinen:
- strategieën
- figuren
- maten
- getallen
- bewerkingen
Tips:
- Het is aangeraden vooraf het materiaal bij elkaar te zoeken en te kijken
welke oefeningen als uitbreiding passen bij de verschillende stappen in
de in de klas gebruikte methode. Waarom dit niet aan één
van de ouders vragen? verschillende ouders hebben ons gemeld dat zij dit
met plezier voor hun school hebben gedaan, tot ieders tevredenheid (en
tot nut van de kinderen)!
- Hoewel het gaat over werkbladen voor zelfstandig werk (die je vrij
kan copiëren zodra je het pakket hebt aangekocht), is het vaak moeilijk
voor sommige eerste klassertjes om bepaalde opgaven te lezen (onderschat
hen echter niet!). Waarom niet eens twee kinderen samen laten werken?
Of waarom niet de kangoeroeklas zo organiseren dat één van
de oudere kinderen regelmatig even de tijd neemt de opgaves voor te lezen?
- Bied de oefeningen in pakketjes aan, selecteer telkens wat bij de onderwerpen
uit de gewone lessen past, en laat de kinderen pas aan een nieuw pakketje
beginnen zodra ze zelf het vorige verbeterd hebben.
Op het web:
(naar boven)
|
Somplextra
spiegelen
driehoeken
| Somplextra
Beschrijving
- Voor kinderen die voorbij Somplex zijn, die nog meer uitdaging kunnen
gebruiken: 3 mappen met 8 projecten plant men te maken voor Somplextra,
goed voor telkens ongeveer een werktijd van 20 uur. Een extra map helpt
leerlingen die nog geen wizzard zijn met de computer, een eindje op weg
in een aantal courant gebruikte programma's.
- Bestemd voor leerjaren 4-5-6 (groep 6-7-8)
- De leerlingen gebruiken de computer om wiskundige structuren te doorgronden
- Elk van de 8 voorziene projecten bestaat uit drie delen, die opklimmen
in moeilijkheidsgraad. Eens de drie delen doorgeworsteld, kan de leerling
zich een "expert" in de materie noemen. Een inleiding zorgt
voor de nodige basiskennis, en verder is het een kwestie van goed nadenken
en creatief werken
- Elk project eindigt met een opdracht die later kan voorgesteld worden
aan anderen
- Geplande projecten (ontwikkeling: 2003-2005):
- Symmetrie
- Spelen met getallen
- Doolhoven en knopen
- Piramides
- Lijnenspel
- Puzzels
- Perspectief
- Regelmaat
Op het web:
(naar boven)
|
Leervierkanten
| Leervierkanten
Leergebieden: rekenvaardigheid
Beschrijving:
De leervierkantjes moeten aan elkaar gelegd worden door de opgaven op
te lossen en te laten corresponderen met de oplossing. Op deze manier
ontstaat één groot vierkant. De leerlingen kunnen zichzelf
controleren door middel van de streepjescode. De verschillende rekendomeinen
komen aan bod.
(naar boven)
|
Vierkant
voor Wiskunde
| Vierkant voor
wiskunde
Beschrijving:
De Stichting Vierkant Voor Wiskunde is een Nederlandse stichting die
zich bezighoudt met het toegankelijk maken van wiskunde.
Zij organiseren kampen, publiceren de "wisschriften", enz.
Op het web: vierkant
voor wiskunde
Tip:
Als je eens een uurtje moet vullen, onverwacht, omdat er een andere
leerkracht ziek is, of je even moet inspringen om andere redenen, kan
je hier
erg zinvol materiaal (wiskundige puzzels) vinden. uiteraard kan je
de puzzels ook gebruiken als uitdaging in de kangoeroeklas...
Tip:
De stichting geeft een een aantal boeken en werkboeken (wisschriften)
uit. Voor elk wat wils: Magische figuren, Getallen, van driehoek tot voetbal,
Magische vierkanten en Geheimschrift. Heb je al een lijstje gemaakt voor
de sint? Of voor de kerstman? Gewoon voor de schoolbib mag natuurlijk
ook! Zie: www.vierkantvoorwiskunde.nl/uitgaven/index.html
(naar boven)
|
Plustaak
| Plustaak
Beschrijving:
Werkboekjes voor verschillende vakken (rekenen, taal, lezen, begrijpend
lezen...). Telkens gaat het niet over gewone leerstof of oefenstof, maar
om verrijkingsstof, die specifiek voor hoogbegaafde leerlingen geschikt
is.
De werkboekjes zijn per leerjaar verkrijgbaar, zodat materiaal kan aangeboden
worden volgens de kennis en kunde van de leerlingen.
Uitgeverij:
Delubas, Educatieve Uitgeverij
van Ostadeplein 8
5151 SW DRUNEN
E-mail: info@delubas.nl
Homepage: www.delubas.nl
Telefoon: 0416 - 380482
Fax: 0416 - 322647
Belgisch aankooppunt
Ronny Rottiers
Karperweg 2 2500 Kessel
t el: 0475/82.05.97
ronald.rottiers@telenet.be
(naar boven)
|
Pico Piccolo
| Pico
Piccolo rekenen (eerste kleuter t/m 3e lj)
Uitgeverij: Optimum-Boek
of via Klumper Argentyren.
Bespreking:
Zelfstandig te verwerken kaarten, beschikbaar voor kleuters en klassen
van de basisschool.
Ook al een goede uitdaging voor kleuters die al kunnen rekenen, maar nog
niet kunnen schrijven.
Opmerking: Er zit wel wat herhaling in de oefenkaarten
Bestaat ook: luisteroefeningen, taal,...
(terug naar boven)
|
Kien
rekenen
| Kien
rekenen
Kien rekenen (de opvolger van Kien) bestaat uit 30 onderwerpen per leerjaar
en elk onderwerp heeft een omvang van 4 pagina's. De leerlingen zijn ongeveer
2 uur bezig per onderwerp. Kien rekenen kan naast elke rekenmethode worden
gebruikt.
Bekijk info op het web: www.kienrekenen.nl/
Beschikbaarheid: tegen schooljaar 2004-2005 is alles er, in schooljaar
2003-2004 enkel groep 6-8 (lj 4-5-6).
Zie verschijningslijst
|
Polyomino's
| Polyomino's zijn
groepen van eenheidsvierkanten. Ze werden voor 't eerst benoemd in 1953
door Solomon W. Golomb, toen student aan de Harvard Universiteit. Omdat
een domino bestaat uit twee aaneengesloten vierkanten, stelde Golomb voor
figuren met drie vierkanten tromino's te noemen. Die met vier tetromino's.
En verder pentomino's, hexomino's, heptomino's, enz.
De eenheidsvierkanten kunnen op verschillende manieren aaneengesmeed worden.
Er is één monomino en één domino. Er zijn twee
verschillende tromino's, vijf verschillende tetromino's en twaalf verschillende
pentomino's.
Leerkrachten kunnen een nascholing volgen in het gebruik van polyomino's
in de klas:
www.khbo.be/spellenarchief/KHBO/navorming/navorming-B.html
Een interessante site om de mogelijke spellen gebaseerd op polyomino's
te leren bekijken (je vindt er ook doorlinking naar andere interessante
informatie over polyomino's trouwens): www.gamepuzzles.com/polycube.htm
Het "gekende" bordspel "Katamino"
(al dan niet in junior versie) gebruiken in de klas kan natuurlijk ook:
het bevordert ruimtelijk inzicht en probleemoplossend denken. De pentomino's,
waarop Katamino gebaseerd is, zijn heel populair (met zijn twaalven hebben
ze 5 x 12, dus 60 vierkanten, een getal dat makkelijk deelt)
Download een gratispakket met 100 polyomino puzzels: www.freedownloadscenter.com/Games/Mind_Games/Polyomino.html |
Eerste hulp bij tafels
| Eerste
hulp bij tafels plaats het kind centraal.
Een boekje en spellen die je helpen ook de kinderen die al snel afhaken
bij te repetitief werk, aan de slag te houden met tafels. Een aanrader,
ook voor beelddenkers!
Eerste hulp bij tafels is een boek waarin het kind centraal staat. Het
boek biedt meer dan 50 speelse, gevarieerde maar toch gestructureerde oefeningen
en activiteiten die ingezet worden bij het aanleren van tafels.
Materiaal: ideeënboek, drie spellen en een tafelplacemat.
gebruik: op school en thuis |
| Numbers
League: een spel om leuk rekenvaardigheden in te oefenen
Thema: de strijd van goed tegen kwaad.
Vaardigheden: strategisch denken, rekenvaardigheden (inoefening)
Numbers league heeft alles om leerlingen tegelijk met veel plezier te laten
"spelen" en intussen de basisberekeningen te laten automatiseren.
Je kan het spel op verschillende niveaus spelen, afhankelijk
van de reeds geleerde rekenvaardigheden van de kinderen.
De makers hebben goed gekeken naar het succes van de spellen met Pokemon
en Yu-Gi-Oh kaarten. Kinderen die het spel hebben uitgetest legden
zelf ook de analogie. De spelregels zijn eenvoudiger dan deze
spellen, zodat dit spel in de eenvoudisgte versie ook al door
zeer jonge kinderen (die cijfers kunnen lezen en tot 20 rekenen)
kan gespeeld worden.
gebruik: op school (bv in hoekenwerk) en thuis als spel
wordt (online) verkocht door productief |
|