Deze tekst is
een samenvatting van de lezing die Danielle Verheye gaf op de studiedagen
rond het thema "Hoogbegaafd, een probleem?" die op 19 oktober
en 1 december 2005 doorgingen naar aanleiding van de opname van een aantal
fiches rond hoogbegaafdheid in de Werkmap Leerzorg.
Dit artikel werd naar aanleiding van deze studiedagen reeds gepubliceerd
op de website van LetOp.
YW.
Danielle Verheye
’t Kofschip BS GO, Edegem
Historiek
’t Kofschip startte een aantal jaren geleden met een beleid naar
hoogbegaafden toe. Door een toestroom van hoogbegaafde leerlingen, bestond
er een aantal jaren de mogelijkheid met leefgroepen te werken
waarin de hoogbegaafden werden gergoepeerd.
Vanaf het schooljaar 2004-2005 werd resoluut het roer omgegooid, en
werd de hoogbegaafdenwerking geïntegreerd in de gewone klassen. Dit
was een bewuste keuze van de school.
Basis: twee sporen-beleid
Twee pijlers dragen de HB werking van deze school:
Een doorgedreven differentiatie in de klas, zodat ook
HB leerlingen:
- zich dagelijks
leren inspannen
- ook leren omgaan met falen
Een specifieke zorg in de klim-op-klas
- waar aandacht is voor contact met ontwikkelingsgelijken
- waar leren leren op het eigen niveau mogelijk
is
- waar leren samenwerken en samen spelen aandacht
krijgt
- waar leren omgaan met verliezen een plaats
heeft
Differentiatie in de klas
- Wiskunde: koppeling van Plustaak en Somplex
aan de basiswiskundemethode
- Taal: verrijkingstaken uit Plustaak, Taaltoppees,
Taalmeesters...
- Andere vakken: zonodig een extra verrijkingsmap
Opmerking: deze verrijking is VERPLICHT en komt in de plaats van inoefening
of herhalingsoefeningen uit de basismethode.
Klim-Op-Klas
Net zoals zwakkere leerlingen in een klim-op-klas begeleid worden, gaan
de
hoogbegaafden naar hun eigen klim-op-klas.
De twee groepen hebben elk 6 lesuren per week toegewezen gekregen uit
het lestijdenpakket.
Voor hoogbegaafden betekent dit dat elke graad telkens 2 uren klim-op-klas
krijgt.
Klim-op-klas in de eerste graad:
- oefeningen op fijnmotorische vaardigheden
en visueel-ruimtelijk inzicht materialen:
bv Tridio, Tangram, mozaïeken,...
- Projecten rond wereldoriënterende thema’s
die de leerlingen zélf aanbrengen
bv kriebelbeestjes, tuinieren en composteren, wonen en bouwen,..
- Actua: praten over “grote “
thema’s
Klim-op-klas in de tweede graad:
- Projecten rond thema’s die de leerlingen
zelf aanbrengen
bv Egypte, dieren, het heelal, ridders,...
Dit is vaak groepswerk, of gebeurt in duotaken,...
- Contractwerk
rond het thema- Dit is vooral individueel werk
- Actua: een dossier opstellen rond belangrijke
gebeurtenissen
bv verkiezingen, orkanen,...
Klim-op-klas in de derde graad:
- projecten rond thema’s die de leerlingen
zelf aanbrengen
bv gesteenten en mineralen, milieuproblemen, Azteken,...
- via deze projecten komen tot leren leren
(samenvatten, spreekbeurt,
werkstuk leren maken...)
- Actua: een dossier opstellen rond belangrijke
gebeurtenissen
bv terrorisme, olieprijzen,...
Eénmaal per jaar
- maken de kinderen uit de klim-op klassen
ook een toneelstuk (alle leerjaren samen)
- is er een thema voor iedereen (bv kunst)
- worden er wedstrijden gehouden in ploegen
bv logigrammen, crypto’s, strategiespelen zoals Blokus, Katamino,
Quads, een quiz,...
Integratie
- HB leerlingen zitten voltijds in gewone
klassen
- Het toneel wordt opgevoerd voor heel de
school en de ouders
- Er is een schaaktoernooi voor alle leerlingen
van de school (en de
winnaar is heus niet altijd een leerling van de klim-op klas)
- Er zijn tentoonstellingen, kijkmomenten,...
Zorgteam, overleg,...
- een wekelijks gestructureerd overleg tussen
zorgteam, directie en CLB bespreekt wat nodig is
- drie maal per jaar is er een MDO (multi-disciplinair
overleg) met de leerkracht, het zorgteam, directie; CLB en CBO
- Naar aanleiding van deze MDO gesprekken
kunnen er nieuwe leerlingen genomineerd worden voor de klim-op klas
- Ouders worden telkens in een individueel
gesprek op de hoogte gehouden van eventuele veranderingen in de zorg
naar hun kind toe
Detectie en opzet van de begeleiding
- Signalering: leerkrachten, ouders,...
- bij vermoeden van hoogbegaafdheid worden
klasleerkracht, ouders en
zorgteam ingelicht
- de leerling krijgt verrijkingsdifferentiatie
in de klas
- de leerling wordt opgevolgd door de leerkracht
van de klim-op-klas
- het zorgteam stelt een begeleidingsdossier
samen (IQ tests, observaties, schoolresultaten,...)
- de leerling wordt op de MDO’s besproken,
en indien wenselijk opgenomen in de Klim-Op-Klas (deze deelname kan steeds
worden bijgestuurd)
- de leerling blijft permanent opgevolgd
Middelen
- uren uit het gewone lestijdenpakket: 6
- materialen: aankoop door de school
- begeleiding CBO: school
|