Deze tekst is een
samenvatting van de lezing die Koen Vandenberge gaf op de studiedagen rond
het thema "Hoogbegaafd, een probleem?" die op 19 oktober en 1
december 2005 doorgingen naar aanleiding van de opname van een aantal fiches
rond hoogbegaafdheid in de Werkmap Leerzorg.
Dit artikel werd naar aanleiding van deze studiedagen reeds gepubliceerd
op de website van LetOp.
YW.
Koen Vandenberge
Vrije Basisschool Wakkerzee
Historiek
De werking van deze school kadert in het algemeen beleid
van inspelen op concrete zorgvragen van individuele leerlingen. Vanuit
de initiële werking aan de zorgvragen van één HB leerling,
werd een meer globaal beleid opgebouwd, dat nu al gedurende een aantal
jaren succesvol blijkt. Dit beleid evolueert: het is de bedoeling te blijven
inspelen op de behoeften van de individuele leerlingen, ook in de toekomst.
Opzet:
Binnen de klassen:
Binnen alle klassen wordt op alle leerlingen met hun eigen
mogelijkheden ingespeeld. Dat geldt ook voor de hoogbegaafden. Dit vindt
men in de school een evidentie, heel het team staat hier achter. Hoogbegaafden
zijn “gewoon” één van de doelgroepen voor extra
zorg.
Mogelijkheden hiertoe bieden zich momenteel in:
- Een projectwerking die binnen de school
in alle leerjaren werd ingevoerd, en die per leerjaar bepaalde ontwikkelingsdoelen
betracht. Hierin kan goed gedifferentieerd worden naar hoogbegaafden
toe
- Werken met de Axenroos om sociale vaardigheden
te blijven ontwikkelen bij alle leerlingen, ook de hoogbegaafden.
- Uitwerking
van eigen materiaal voor het werken met niveaugroepen binnen het contractwerk:
in het schooljaar 2005-2006 wordt dat gerealiseerd voor één
leerjaar. De andere leerjaren volgen. Intussen wordt gewerkt met
bestaande materialen.
Buiten de klassen:
Enerzijds voorziet men kangoeroeklassen, anderzijds is
meester Koen twee uren per week klasvrij voor de coördinatie van
de HB werking en voor de nodige individuele begeleiding mogelijk te maken
voor de HB leerlingen.
Kangoeroeklassen:
- wordt voorzien met inzet van vrijwilligers
- coördinatie gebeurt door meester Koen
- Onderwerpen:
- 1 uur sociale
vaardigheden (in een eerste fase: tegenwoordig wordt dat opgenomen
in de klassen zelf)
- 2 uur projectwerk
- 1 u schaken
- 1 u een vreemde taal (eerste was er Chinees,
nu is er Italiaans)
- 1 uur Lichamelijke Opvoeding: algemene
motoriek
Individuele coaching:
- een leerling kan eventueel gemiste leerstof
versneld bijgewerkt krijgen
- individuele coaching is mogelijk: meester
Koen fungeert als vertrouwenspersoon voor de HB leerlingen
Coördinatie:
meester Koen zorgt voor de coördinatie van de HB werking, staat
andere leerkrachten bij, volgt de leerlingen op en is aanwezig bij gesprekken
met externe begeleiders en ouders.
Selectie van de leerlingen:
signalisatie door:
- leerkrachten (die meer en meer de kenmerken
beginnen te zien)
- ouders (al
dan niet bijgestaan door specialisten zoals CBO)
Basis van deze werking: Waar komen de 4 uren en middelen vandaan?
- directrice springt in voor muziek en
zorgt voor een klasvrij uur
- een ouder neemt het knutselen waar in de klas en zorgt voor 2 klasvrije
uren
- een uur uit het lestijdenpakket
(LO) werd aan de HB werking toegewezen
Toekomst?
- de bijsturing blijft: de school zal
blijven uitgaan van de zorgvragen van individuele kinderen, en zal blijven
inspelen op vragen van ouders en leerkrachten
- dit zal gebeuren op niveau van de klas,
de kangoeroeklas, individueel
- het team zelf blijft ook evolueren
- de differentiatie binnen de klassen wordt
verder uitgewerkt
Opmerkingen
- Meester Koen benadrukt dat elke school
zelf moet kijken wat er mogelijk is, maar wijst er op dat enkele eenvoudige
zaken vaak grote effecten hebben: met wat bereidwilligheid, soepelheid
en fantasie kan er veel
- Deze school werkt met vrijwilligers en dat
loopt naar ieders tevredenheid – er zijn wel vragen wat de continuïteit
betreft
- De school trekt leerlingen aan van ver buiten
haar gewone rekruteringsgebied. Ze hoopt dat dit op termijn niet op haar
werking gaat wegen, en drukt te hoop uit dat scholen uit de omgeving
haar voorbeeld zullen volgen, zodat de toestroom van hoogbegaafden de
zorgwerking niet zal scheeftrekken in de toekomst
|