Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Goed voor een glimlach
Alternatieve 10 Geboden
Mythes en misvattingen
Zotte praat
Wat we nu weer hoorden
Links
Wat we nu weer hoorden


Je hoort toch wel veel onzin in deze wereld.
Dat is een feit.

Over hoogbegaafdheid leven er zo veel indianenverhalen, dat het soms grappig wordt.

Dus laat ons er hier eens even mee lachen...

Deze pagina geeft uitspraken weer die ouders van hoogbegaafde kinderen écht moesten horen.

Leun achteruit en lach met ons mee!

Wil je er ook in 't Engels lezen, kijk dan hier eens:
www.hoagiesgifted.com/ridiculous_things.htm

eindredactie: YW

(mei 2007)
Al sinds zijn baby-tijd hadden wij een vermoeden dat onze zoon wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Problemen daaromtrent begonnen in het tweede kleuter. Ons kind was dezelfde niet meer, en ging tegen zijn zin naar school. Reacties van de juf, toen we haar ons vermoeden vertelden:

"maar allez, T. toch niet. Nee, wat denk jij nu toch."
"Hij is helemaal niet voor op de anderen, eerder achter zou ik zeggen, want hij doet nooit iets mee."
"Hoogbegaafd is hij zeeeeeker niet, hij zal wel "meekunnen" hoor, later in het eerste leerjaar, maar dan wel bij de gewone middenmaat."
"maar hier is hij helemaal niet geïnteresseerd in onze letterhoek".
"puzzelen doet hij toch zo traag".
"hij is zo houterig, precies of hij weet niet goed hoe hij moet bewegen. (T. deed de kleuterdansjes dik tegen zijn zin).
"speelt hij wel genoeg thuis?"

De test op 4 jaar bleek dan ook helemaal verkeerd uit te draaien: IQ iets boven gemiddeld
"zie je wel"
"onderpresteren????"
"maar kom, ik wil hem wel eens wat letterstempels geven hoor".

Nu (7,5 jaar) opnieuw getest (IQ>140), wegens nog steeds niet graag naar school gaan:
"ja, 't was toch altijd al "nen specialen".

----------------------------------------------------------------------

Onze zoon heeft psychologische testen ondergaan, om uit te sluiten of hij een stoornis heeft naast zijn hoogbegaafdheid, zoals autisme of ADHD.
Alle stoornissen zijn uitgesloten. De juf sprak me gisteren aan en zei me dat hij wel degelijk autistisch is, want hij kan niet samenwerken met andere kindjes. En zij kan het toch weten zei ze, want zij ziet hem elke dag in de klas. De kinderpsycholoog heeft hem toch maar drie keer gezien en kan daaruit toch niet zo snel iets concluderen.
-----------------------------------------------------------------------
Komt een moeder na school lachend naar me toe die mee was wezen kijken bij de zwemles.
Haha, weet je wat mijn zoon vertelde over je dochter? Dat ze hoogbegaafd is! Hoe komt hij erbij he, ze heeft alleen haar A-diploma van zwemmen zat je
dochter te vertellen... Mijn dochter moet dus minimaal meerdere zwemdiploma's hebben wil ze hoogbegaafd kunnen zijn! Toen moest ik erg lachen waarbij ze mij alleen verbaasd aankeek.
-----------------------------------------------------------------------
De CLB medewerkster, over een kind dat als kleuter hb getest was, en nu als lagere schoolkind een gemiddelde IQ score heeft op een nieuwe test: "Goed nieuws, uw kind is genezen"
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter is pas 5 en zit na heel wat tumult dan toch een jaartje verder (derde kleuter). Haar leerkracht geeft haar nog steeds geen aangepast werk en heeft nog niks gelezen over hoogbegaafdheid. Vorige week ontdekt waarom. Ze denkt alles te weten want haar zus heeft een dochter met IQ van 150. "En dat kind is ook een jaar overgeslagen en nu heeft die geen vriendjes. En mijn zus is er zeker van dat haar derde ook hb is, maar ze wil ze niet laten testen want als dat kind een jaar versnelt dan zit die bij haar niet hoogbegaafd broertje in de klas. Dat kan ze haar zoontje toch niet aandoen hee?"
-----------------------------------------------------------------------
L. is hoogbegaafd en haalt de hoogste score op de kleutercito, hoewel hij pas 4 is.
Enkele uitspraken van zijn juf, genoteerd tijdens het gesprek om te bespreken hoe het nu verder moet:

- Als L. dan toch hoogbegaafd zou zijn, zou hij wel wat uitdagender werkjes kiezen.
- Faalangst? Kom nou, hij is net vier!!
- L. is absoluut geen hoogbegaafd kind: hij maakt geen puzzels.
- De uitslag van de test: momentopname. Wil niks zeggen. Wij hadden de kleutercito ook wel zelf af kunnen nemen.........
- Het gaat goed met L. op school. Ach, gaat het mis zodra hij uit school is? Tja, erg vervelend, maar ja, daar zien wij niks van en daar kunnen we ook niks mee. Zal wel vermoeidheid zijn.
- Hypersensitief? Ach, tien jaar geleden hadden alle kinderen ADHD..............
- L. is net vier. Hoogste score op de kleutercito. "Ach, we hebben gisteren een jongen van vijf getest. Die scoorde ook zo hoog en maakte de test ook heel snel"............een heel jaar verschil in leeftijd nota bene en L. hoefde deze test pas eigenlijk juni 2007 te maken!!!!
- Maar L. leert WEL wat op school! Laatst heeft hij de kleuren rood, geel, groen en blauw geleerd en de vormen vierkant, cirkel, rechthoek en driehoek..........Dit wist hij al minstens anderhalf jaar!!!!!!
- We zullen de schoolbegeleidingsdienst erbij halen om te kijken wat we het eerste kunnen behandelen (!!!!!)
- En de juf sloot af met: ik hoop dat ik jullie wat gerust heb kunnen stellen...............................

-----------------------------------------------------------------------
Mijn zoontje ging versneld naar het derde. Hij had zich die dag misdragen. Om half vier kwam de juf me tegemoet aan de schoolpoort met de mededeling dat hij, als hij zich niet beter zou gedragen, terug naar het tweede leerjaar zou 'vliegen'.

-----------------------------------------------------------------------
Mijn zoon van 5 jaar, groep 3 (klas 1 in Belgie), krijgt een suffe som. 'Er zitten 4 mensen in een auto, er stappen nog 5 mensen in. Hoeveel mensen zitten er totaal in de auto?' Zoonlief schrijft op: "ze moeten hoe dan ook effe een busje kopen'. Reactie juf: ziet u wel uw zoon is niet slim, hij is brutaal en kan niet rekenen.
-----------------------------------------------------------------------
P. had ook eens zoiets in het derde leerjaar. "Sarah gaat naar de zoo en neemt een fototoestel mee en twee rolletje film van 36 foto's. Hoeveel foto's kan zij nemen ?"
Antwoord P. : 3 x 36 foto's = 108 foto's. Fout dus. Juist antwoord : 2 x 36 foto's = 72 foto's.
Reactie P : "wie gaat er nu naar de zoo met een leeg fototoestel ?"
-----------------------------------------------------------------------
Onze zoon werkte niet zo best mee met de IQ test. De CLB medewerker heeft hem dan maar een tekening laten maken om op basis daarvan iets te kunnen zeggen. Hij
tekende een driehoek en dat was alles. Psychologe: "ja maar, je moet een mannetje tekenen he" Zei A.: "ik heb een indianentent gemaakt, en die indiaan ligt
daarin te slapen". Haar conclusie: zeker niet hoogbegaafd. (later na een test op het cbo bleek hij wel hb te zijn)
-----------------------------------------------------------------------
Een begeleider in de lerarenopleiding, tegen een student die een werk maakt rond hoogbegaafdheid: "Die beschrijvingen van verveling van HB kinderen, da's gewoon de beschrijving van ADHD, alleen willen ouders van HB kinderen dat niet aanvaarden!".
-----------------------------------------------------------------------
Mijn zoon van 5 "leerde" van zijn juf (eerste lj) dat enkel even getallen deelbaar waren door twee (dat was haar definitie van even getallen, ze vergat te vermelden dat ze enkel met gehelen als resultaat wenste rekening te houden blijkbaar). Hij ging uiteraard in discussie: ook oneven getallen zijn deelbaar door 2 natuurlijk. Vermits hij dacht dat ze hem niet begreep met zijn uitleg over halfjes, gaf hij het voorbeeld van het delen van een koekje met je broer. Waarop zij: "als je een nicnacje door twee deelt, heb je enkel kruimels, dus is het niet deelbaar door 2". Waarna ze vond dat ze voldoende geduld had gehad en de discussie waar zich intussen enkele andere kinderen ook al in hadden gemengd , afsloot. Ze vond dit incident een voorbeeld van haar stelling dat onze zoon "een probleem" had, en "vermits jullie niet verder daarnaar willen kijken, kan ik niks doen". Tja...
Dezelfde dag kwam onze zoon van 4 thuis, uit twééde kleuterklas, en die had bij de kangoeroeklas-juf muziek net geleerd over halfjes, vierdes, achtsten...met gebruik van een appel, waarna ze die noten hadden leren noteren ook. Heel enthousiast was hij.
Wat een contrast...binnen één school. (de kangoeroe-begeleidster was daarenboven geen geschoolde leerkracht maar een vrijwilligster))
-----------------------------------------------------------------------
And now for something completely different ....Een grappige illustratie van het feit dat een hoog IQ nog geen garantie is voor verstandige uitspraken...
Ons bereikte dit...Gehoord van een vrouw met iq van 143. "een hoogbegaafde vader geeft dit door aan de dochter en een hoogbegaafde moeder geeft dit door aan de zoon". Achtergrond: Dit is een uitspraak van mijn moeder die zelf ook hb is. volgens de testen van het clb zijn mijn zussen niet hb maar andere testen zeggen van wel en omdat mijn moeder alleen de testen van het clb gelooft en zegt dat mijn vader dom is .....is dit haar theorie.
-----------------------------------------------------------------------
Op 5-jarige leeftijd werd mijn zoon door het clb getest en hoogbegaafd bevonden. Tijdens de bespreking had ik mijn dochter van 7 maanden bij in een buggy. De mevrouw van het clb merkte op dat ik haar, in vergelijking met haar broer, wel erg traag en gewoontjes zou vinden. Ze drukte me bezorgd op het hart dat ik dit kind daarom niet minder graag mocht zien.
Ik kon mijn oren niet geloven. Alsof je je kinderen graag ziet naargelang de hoogte van hun iq! Als kersverse moeder was ik bovendien behoorlijk op mijn tenen getrapt dat deze mevrouw zich uitspraken permitteerde over mijn baby.
-----------------------------------------------------------------------
In het 2de middelbaar moest onze zoon wegens verhuis van school veranderen. We bezochten een aantal scholen en
polsten naar hun aanpak van dyslexie en hoogbegaafdheid.
De directeur van één van die scholen: Hoogbegaafd? Ha, da's geen probleem! We hebben hier nog een paar van die rare gevallen rondlopen!
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter was vanaf een jaar of 4 erg bezig met lettertjes. Ze vroeg ons voortdurend hoe je die letter of dat woordje moest schrijven. Waarop wij natuurlijk antwoord gaven. Dit was echter helemaal niet naar de zin van de kleuterjuf, die vond dat we haar niet zo moesten pushen. Toen we opmerkten dat onze dochter dat zélf wilde weten, antwoordde de juf dat we daar niet op in mochten gaan. We zouden haar de letters alleen maar verkeerd leren schrijven, waardoor ze in het eerste leerjaar alles weer zou moeten afleren. (Onze dochter schreef NB in drukletters!)
-----------------------------------------------------------------------
"Je had je kind beter niet van jongsaf voorgelezen, dan had het niet zo ver gekomen". Gehoord van een familielid, dat ons pushende ouders vond omdat onze dochter op 5 jaar zelfstandig kon lezen. Dat had ze zelf geleerd (met veel vragen aan ons welke letter dat nu weer was, en dat,...), maar dat geloofden die mensen niet.
-----------------------------------------------------------------------
"Hoogbegaafdheid, dat is van alles niet kunnen". Uitspraak van een moegestreden tweemaal speciaal kind, dat het echt niet kan rijmen slim te zijn én niet op niveau te presteren. Neen, eigenlijk niet om te lachen.
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter kreeg problemen in het 3de leerjaar. Ze had vaak hevige buikpijn en haar schoolresultaten daalden met 20%. De kinderarts vond niets, maar stelde voor het clb te contacteren omdat ze hoogbegaafdheid vermoedde.
Het clb weigerde om mijn dochter te testen. Hun argument: Wat heeft dat voor belang? Ze zal zich toch moeten aanpassen!
Het clb van de school van onze zoon was wél bereid haar te testen en stelde een iq van 150 vast. Ze suggereerden een aanpak voor in de klas.
Reactie van het clb van haar eigen school: 150? En? Wat ben je daar nu mee vooruit?
Reactie van haar leekracht: Hoogbegaafd? Sorry, maar dat geloof ik gewoon niet. Ze is niet eens echt verstandig. In mijn klas zitten er heel wat die betere punten halen... Dit was in 2003!!!!
-----------------------------------------------------------------------
Directeur op een overlegvergadering rond de kangoeroeklassen: "De kangoeroeklassen dienen om de leerlingen tevreden te houden met het gewone aanbod in de klassen". De school in kwestie laat alles over aan de ouders...Makkelijk wel, zo leerlingen aantrekken. Gelukkig doen die ouders het dan maar zelf, en nog goed ook.
-----------------------------------------------------------------------
Mijn ervaringen met mijn kinderen doen me terugdenken aan mijn eigen schooltijd.
Toen ik zelf net in het eerste middelbaar zat, moesten we voor Nederlands een boek naar eigen keuze bespreken. In alle onschuld koos ik voor De Zeewolf van Jack London. Tot mijn verbazing keurde de leerkracht dit volstrekt af.
Ik vroeg waarom. "Als je nu al zo'n boeken leest", zei ze, "wat blijft er dan later nog over?" Zelfs als 12-jarige kon ik er niet bij dat ze dacht dat ik ooit zonder lectuur zou vallen wegens alles uitgelezen...!
Voor mijn eerste opstel bij diezelfde leerkracht had ik een heel verhaal geschreven. Ik keek erg uit naar de punten, want mijn schoolresultaten waren allesbehalve schitterend. Ik wist echter dat ik wél goed kon schrijven. De ontgoocheling was dan ook groot toen ik een dikke rode 0/20 op het blad zag staan. Onderaan stond:"Uit welk boek is dit overgeschreven?" Ik protesteerde dat ik dit wel degelijk zelf had geschreven, maar volgens de leerkracht was dat onmogelijk. Omdat ik niet afgaf, besloot ze uiteindelijk het cijfer in beraad te houden. Volgens haar zou ik bij volgende steloefeningen toch door de mand vallen, want ik zou niet voor alle onderwerpen die ze opgaf boeken kunnen vinden om af te schrijven...
-----------------------------------------------------------------------
Hier nog eentje die ik te horen kreeg destijds in het clb en dan nog van een gediplomeerd psycholoog...
"Jouw dochter kan niet hoogbegaafd zijn, want hoogbegaafden zijn nooit geboren in november en december. Echt mevrouw die kinderen zijn helemaal anders dan kinderen die pakweg in jan. en febr. geboren zijn." Verdere uitleg kreeg ik niet.
-----------------------------------------------------------------------
Toen ik vroeg om een test bij het CLB omwille van de duidelijk grote ontwikkelingsvoorsprong van onze dochter van 4,5 (ze heeft zichzelf leren lezen toen ze 3,5 was, leren schrijven toen ze net 4 was en vlak erna ook leren rekenen) hebben ze mij afgescheept met het klassieke argument dat er bij zo'n jonge kinderen niet over hb gesproken wordt, maar enkel over een (tijdelijke) ontwikkelingsvoorsprong. 
Ze probeerden me dat *uit te leggen* met een tanden-analogie:  "Sommige kinderen wisselen hun tanden vroeg, anderen laat.  Maar dat wil nog niet zeggen dat degenen die vroeg gewisseld hebben, op hun 12 een beter gebit zullen hebben"    :-))))))))
Ik moest dat ook zo bekijken met lezen en rekenen: "sommigen leren dat vroeg(er), anderen la(a)t(er); maar eens ze een jaar of 8 zijn, is dat wel allemaal min of meer gelijk getrokken". Yessss!!! (gelukkig hebben ze intussen op dat CLB al iets meer over hb geleerd)
-----------------------------------------------------------------------
Nadat wij de juf hadden medegedeeld dat de uitslag van de test van onze dochter van 4 een IQ was van 146 en wij het toch raadzaam vonden onze dochter, om mee te beginnen, maar eens wat extra werk te geven in groep 2. Reageerde de leerkracht dat het volgens haar toch niet zo'n vaart liep met dat hoogbegaafd zijn. Het leek haar beter toch eerst wat te doen aan dat vervelende gedrag en die stomme humor! Die domme grapjes in de klas dat kon echt niet! In de omgang met andere kinderen kon ook wel eerst maar eens wat verbetring aangebracht worden! Daarbij liet ze ook op school volgens haar niet zien dat ze echt al zo goed kon lezen als wij haar vertelden! We hebben haar vervolgens maar wat leeswerk gegeven, verzameld op internet, met hierin vermeld wat de gevolgen zijn van het niet genoeg stimuleren van een HB kind. ONDERPRESTEREN UIT VERVELING! De fout werd vervolgens gelukkig snel ingezien en hersteld!
-----------------------------------------------------------------------
uitspraak van lang geleden: "Uw zoontje zal het eerste leerjaar moeten dubbelen, want hij dagdroomt te veel."
Nu zit hij in t hoger onderwijs, maar ja, daar maakt het blijkbaar niet uit of je dagdroomt of niet om erdoor gelaten te worden.
-----------------------------------------------------------------------
Allerlei al dan niet ernstige bezwaren tegen versnellen van een leerling die duidelijk voorop loopt passeren wel eens de revue. Soms zijn het oprechte bezorgdheden, soms is een gebruikt argument ook wel echt irrelevant voor het belang van het kind in kwestie.
Een hele goeie was deze, van een directeur aan ouders:
"we moeten wel voorzichtig zijn, want gezien één van jullie in het oudercomité zit...de mensen zullen misschien gaan babbelen"
Dit klinkt alsof versnelling een buitenwettelijk cadeautje is van de school aan ouders en kinderen!
-----------------------------------------------------------------------
Een iq test werd ook al afgenomen toen N. 4 jaar was (130). Volgens het clb is dat IQ "normaal". N. (4) schrijft, rekent al goed en leest op AVI 5, maar de CLB vindt dat we N niet in 't eerste leerjaar hadden mogen plaatsen (tegen de mening van leerkracht en zorgcoördinator in) omwille van "niet schoolrijp, motorisch niet sterk genoeg...", terwijl N zelfs in 't tweede leerjaar moet meelezen omdat geen enkel kind in het eerste leest zoals N, en N met rekenen veel verder staat dan de klasgenootjes. Schrijven is bevredigend voor eerste leerjaar.
-----------------------------------------------------------------------
Nu, dat CLB gaf me als fantastisch argument om M. niet te versnellen, het feit dat ze 2 maanden te vroeg geboren was (echt waar! - ze is geboren op 1 januari, maar was eigenlijk gepland voor 1 maart, en hun hersenkronkel was dat ze dus eigenlijk niet bij de oudsten van de klas hoorde, en dus niet versneld mocht worden - blijkbaar vonden ze dat versnelling enkel voor kinderen geboren in januari kan of zoiets???)
-----------------------------------------------------------------------
"Zo hoogbegaafd is S.(4) dan toch niet, dat hij nog altijd graag naar TikTak en Hopla kijkt!"
-----------------------------------------------------------------------
De reacties van familie/kenissen laten we over ons heen komen. 'Met 'n jongetje van 4 naar Technopolis ?????' - 'Samen met 'n andere 4-jarige (ook hb) Junior-scrabble gespeeld ?????'- en de beste: 'Je leest veel te veel uit boekjes voor !!!!!'- ... We hebben dan nog niet verteld dat R. nu een leuke kinderencyclopedie heeft...
-----------------------------------------------------------------------
Vorige week vroeg de mama van één van F's klasgenootjes of het wel 'wettelijk' was dat F klasjes overslaat en aan wie je dat dan moet vragen. Toen ik haar vertelde dat F hb is en dat het uit noodzaak is dat die beslissing genomen werd, antwoordde ze: " Eigenlijk is dat wel raar want F is altijd zo modern gekleed en doet aan sport en zo. Ze draagt zelfs geen bril!" Anders zou je dat er nog aan kunnen zien, maar nu niet."
Wat moet een mens hierop zeggen....!
-----------------------------------------------------------------------
Mijn dochter was net getest door het CBO en de cruciale vraag op dat ogenblik was of versnellen een oplossing zou zijn voor haar. De medewerkster van het CLB vertelde me dat haar dochter ook versneld was in het eerste leerjaar. Maar, als ze nu naar de klasfoto's keek (haar dochter zat inmiddels in het 6de leerjaar)en haar dochter tussen al die fysiek grotere kinderen zag staan, dan had ze daar toch wel spijt van. Wetend wat ze nu wist zou ze haar dochter niet meer versnellen.
Conclusie: Als we nu elk kind dat sterk afwijkt van de gemiddelde lengte van zijn leeftijdsgenoten versnellen of vertragen (naargelang de richting van de afwijking), hebben we dan geen objectief criterium voor al dan niet versnellen gevonden :-))).
-----------------------------------------------------------------------
Leerkracht tegen moeder over haar getest kind met IQ boven 130:
"Uw dochter heeft een ontwikkelingsvoorsprong, ze is zeer zeker niet hoogbegaafd.
Dat uw dochter niet hoogbegaafd is merken wij doordat ze niet alles gelijk kan, ze heeft uitleg nodig en moet iets vaak 1 of 2 keer oefenen voor ze het kan, ze is daardoor wel makkelijk leerbaar en stuurbaar, maar hoogbegaafd niet want hoogbegaafden hoeven geen voorbeeld te hebben en hebben geen oefening nodig die kunnen het gewoon"
------------------------------------------------------------------------
Over M. hebben ze gezegd: "Een kleuter kan niet onderpresteren op de cito-toets voor kleuters"
------------------------------------------------------------------------
De moeder van een kind uit N's oude klas (1ste lj) sprak me daarnet aan over zijn versnelling. Ze wou eens horen waarom want dat had ze nog nooit gehoord. Algauw bleek ook dat ze nog nooit van HB had gehoord. 't Was een fijn gesprek hoor, die vrouw had een leer-houding, geen veroordelende houding, dus dat was ok. Maar op een bepaald ogenblik deed ze deze uitspraak die ik wel komisch vond: "Da's eigenlijk wel goed hé, dat hij een jaar vooruit zit! Ik zou dat voor mijn kind ook wel willen, dan hebben we reserve voor als hij ooit zou moeten blijven zitten!"
------------------------------------------------------------------------
Raad die een moeder kreeg van de schoolarts (toen ze opmerkte dat allerlei problemen van haar kind misschien wel aan hb en verveling te wijten konden zijn): "Je moet maar weer een baantje gaan zoeken, zodat je jouw aandacht ook eens op iets anders kunt focussen dan alleen op de kinderen"
------------------------------------------------------------------------
Onze zoon vertelde daarnet dat zijn juf gezegd had dat ze vandaag echt tevreden was over hem. Hij had vandaag nl. niet één keer geklaagd dat hij zich verveelde!
------------------------------------------------------------------------
"Een kind van 4 kan zich niet vervelen!"
------------------------------------------------------------------------
Wat is jullie probleem eigenlijk, waarom is hij gedemotiveerd volgens jullie? Omdat hij thuis alsmaar meer apatisch wordt, omdat oude interesses lijken te verdwijnen, omdat hij niet meer dat nieuwsgierige en leergierige kind is dat hij altijd is geweest? Da's toch juist goed, dan zal hij weldra niet meer voorlopen!
------------------------------------------------------------------------
Dat komt omdat je haar te veel stimuleert, als je dat niet meer doet, dan gaat het vanzelf wel over.
------------------------------------------------------------------------
"140 is helemaal geen hoog IQ"
------------------------------------------------------------------------
"Versnellen is iets dat je nooit mag doen, want je gaat er dat kind alleen maar ongelukkiger en gefrustreerd door maken. Mijn vader heeft mij ooit ook laten versnellen, en dat neem ik hem nog steeds kwalijk."
------------------------------------------------------------------------
De school legde ons uit dat er drie niveaus bij AVI-toetsen zijn: Beheersingsniveau, Instructieniveau en Frustratieniveau. Waarbij het ons wel even tijd kostte voor we door hadden dat de school hiermee het "te moeilijk" niveau bedoelde, terwijl wij het over het frustratieniveau van "te eenvoudige tekstjes" hadden.
------------------------------------------------------------------------
Mijn vriend en ik zaten met de kinderen frietjes te eten op het terras van het frietkot in het dorp. Tijdens het eten stond hun kwebbel weer geen seconde stil, eentje was de opschriften op de supermarkt aan de overkant aan het lezen, en de andere begon uit te vlooien hoe het zat met de Romeinse cijfers op de kerktoren, waarna een discussie volgde over het waarom van het tiendelig cijferstelsel tegenover andere etc.
Na het eten mochten ze even wat stoom aflaten en gingen ze tikkertje spelen op de parking aan het frietkot. Plots zegt de kerel aan het tafeltje naast ons: "uw kinderen zijn precies wel slimmeriken he madame, wat die al wéten en die klein, die leest precies al! Maar gelukkig zijn ze niet hoogbegaafd, gelijk dat ze hier rondcrossen op die parking..."
------------------------------------------------------------------------
"Ik denk dat we 15 jaar geleden nog eens zo'n kind gehad hebben in onze school."
------------------------------------------------------------------------
"Wij doen niks speciaals voor hb leerlingen, omdat wij er op dit ogenblik geen enkele in onze school hebben."
------------------------------------------------------------------------

 

© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be