Een handig lijstje...
We halen dit korte lijstje uit de literatuurstudie van S. Bergsma (referentie
zie literatuurlijst Nederlandstalig,
zoals samengevat op de website talentinternationaal:
Saskia Bergsma komt op basis van haar literatuurstudie over kenmerken
van "goed" materiaal voor het vak Nederlands voor hoogbegaafden
tot de volgende 12 kenmerken:
a) Hoge moeilijkheidsgraad
b) Interessante en uitdagende onderwerpen
c) Open opdrachten
d) Echte problemen
e) Abstracte begrippen en generalisaties
f) Nieuwe leerstof
g) Onderzoekende houding
h) Samenhang en verbanden
i) Zelfstandigheid
j) Samenwerken
k) Variatie informatiebronnen
l) Metacognitieve vaardigheden
Hoe dit ook waar te maken in talenonderwijs in de eerste graad van het
secundair onderwijs (Nederland: de eerste graad van de onderbouw in het
VO), werd uitgewerkt op deze pagina van talentinternationaal
Hoewel dit lijstje en de practische uitwerking ervan op die website
enkel toegepast werd op het onderwijs in vreemde talen, is het duidelijk
dat deze kenmerken ook heel goed als afchecklijst kunnen gebruikt worden
bij het beoordelen van materiaal voor andere vakken.
De reactie van de leerlingen...
Steeds weer zeggen ouders: "ons kind was ineens gegrepen door..."
en dan volgt een vak waarin het "ineens" grote belangstelling
vertoont. Vaak gaat het dan over vakken waarin de leerkracht zijn of haar
"zekerheden" heeft durven loslaten, en op zoek is gegaan over
minder betrede paden naar materialen die de leerstof boeiender en meer
uitdagend maken. Op deze manier wordt een hoogbegaafde leerling geprikkeld
om mee te doen, om na te denken, om eens niet voor de evidente oplossingen
te gaan.
Het moet niet altijd over zeer uitzonderlijk materiaal te gaan, of om
een aanbod dat de andere leerlingen niet zal boeien. Er zijn talloze boeken
(meestal Engelstalig) in omloop waarin echt mooie voorbeelden te vinden
zijn van een andere manier van lesgeven.
Kijk ook eens naar de ogen van je slimme leerlingen. Als die schitteren,
en jou belangstellend aankijken, zit je wel goed.
Zitten deze leerlingen steevast te dromen, denk dan eens aan al die
verloren tijd? Alvast bedankt!
Wat inspiratie:
wordt aangevuld, de boekenlijst komt er aan
|