Het ging om een kind van 5, tussen kinderen van
6 en 7 jaar, in het eerste leerjaar. De juf ging al een hele tijd dat jaar
compleet voorbij aan het feit dat dit kind 1 tot 2 jaar jonger was dan
zijn klasgenootjes, en wilde het kind qua gedrag, via sociaal straffen
vooral, brengen tot "aangepast" gedrag. Dit had als effect dat
het kind een erg laag zelfbeeld begon te krijgen ("Ik ben een
nietsnut, doe nooit iets goed, ik kan gewoon niet braaf zijn, laat mij
maar doodgaan want ik ben een loser,...")
(nb voor goed begrip: wat de juf eigenlijk bedoelde met "leeftijdsgenootjes,
waren die klasgenootjes, die 1 tot 2 jaar ouder waren dan het kind in kwestie).
Laat ons eens proberen te herschrijven wat de juf eigenlijk beter (en
naar waarheid) had gezegd:
"Wat leerstof betreft, staat dit kind een jaar tot 2 jaar voor
op zijn leeftijd, want hoewel hij een jaar tot 2 jaar jonger is dan zijn
klasgenootjes, presteert hij goed (rekenen) tot voldoende (lezen, schrijven)
op het LVS van het eerste leerjaar. Wat beweeglijkheid in de klas, taakspan
en zelfbeheersing betreft, gedraagt dit kind zich volgens zijn leeftijd,
dus 1 à 2 jaar jonger dan zijn klasgenootjes. Wij moeten hiermee
rekening houden in de klas, dit blijft een aandachtspunt."
|