Een afzonderlijke pagina om het belang
van ouders te benadrukken. Je moet maar durven, als je zelf zo'n ouder
bent.
En toch is het zo, dat overal waar er iets is gebeurd rond hoogbegaafdheid,
het telkens ouders zijn of mensen die in hun zeer dichte omgeving hoogbegaafde
kinderen dagelijks meemaken, die aan de kar hebben getrokken. Dat is ook
wel normaal. Het zijn de ouders die de hoogbegaafde kinderen het beste
kennen, en daardoor uitstekend geplaatst zijn om iedereen die met hun kind
te maken krijgt, te helpen, tips te geven, te steunen. Ouders zijn in feite
(wellicht ook vaak omdat de appel niet ver van de boom valt) de ervaringsdeskundigen
waarop anderen beroep kunnen doen.
Een hoogbegaafd kind in huis hebben is hetzelfde als een gewoon kind
in huis hebben. Het is gewoon jouw kind, waar je alles voor zult doen.
Het is voor jou uniek, zoals elke ouder zijn kind uniek vindt.
Zodra je kind naar school gaat, komt er echter vaak véél
meer op je dak terecht dan bij andere ouders, want je kind past niet in
het plaatje. Dit dwingt je om één en ander op te zoeken,
te lezen, je te bevragen. Hierdoor heb je als ouders vaak beschikking over
meer informatie over hoogbegaafdheid dan anderen die met je kind te maken
hebben, zoals bijvoorbeeld leerkrachten die zelf geen hoogbegaafd kind
in hun directe omgeving kennen. Gelukkig voor anderen delen ouders graag
hun informatie...
In Vlaanderen hebben wij soms het gevoel nog nergens te staan. En toch
nemen we stappen. Als je bekijkt wat er de laatste jaren is ontstaan aan
initiatieven, zie je steeds weer ouders van hoogbegaafden opduiken. Leerkrachten,
psychologen, andere professionals die "ouder van-" zijn, en "gewoon"
ouders die zich inzetten voor hun eigen kinderen én die van een
ander.
Deze website specifiek
rond hoogbegaafdheid ontstond: door ouders.
Er bestaan verschillende mailinggroepen
en verenigingen
die elk een eigen invalshoek hebben: door ouders.
Op scholen ontstaan er initiatieven: meestal zijn er ouders van hoogbegaafden
betrokken, of mensen die in hun directe omgeving hoogbegaafde kinderen
kennen.
Er wordt gelobby't naar beleidsmensen toe: weerom de ouders.
En er werden fiches
rond hoogbegaafdheid toegevoegd aan de Werkmap Leerzorg: ouders zetten
er hun schouders onder, en het resultaat mag er zijn.
We moeten de moed niet opgeven: we nemen stappen in de goede richting.
Zelfs al gebeuren er dingen die ons erg schokken, zoals het verdwijnen
van bepaalde unieke initiatieven op scholen die we als voorbeeld beschouwden,
of horen we van het zoveelste hoogbegaafd kind dat in de problemen geraakt,
we gaan vooruit. We hebben ook hier te maken met de spreekwoordelijke processie
van Echternach.
|