Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Titeldeel
Creativiteit
Energie
Fantasie
Hobby's
Intense reacties
Rust
Sociaal
Sterke gevoelswereld
Thuis leren
Vragen stellen
Filosoferen aan de keukentafel
Vertrouwen krijgen en geven
   
   
   
   
 
 
 
 
Interesses en hobby's

Interesses die vaak terugkomen bij hoogbegaafde kinderen, zijn dino’s, het heelal, structuren zoals kalenders, kaarten, klokken, wekkers, (schrift)symbolen, de natuur - deze onderwerpen worden dan vaak volledig uitgespit tot het kind er nagenoeg alles over weet - en hobby’s zoals schaken, op de
computer spelen en werken en het aanleggen van verzamelingen.
Kenmerkend is ook voor velen dat er vaak van hobby gewisseld wordt: een hobby wordt dan voor een korte periode zeer intensief en vol enthousiasme beleefd, maar wanneer er geen uitdaging meer aan is, gaan deze kinderen weer op zoek naar iets nieuws.

De anekdotes

  • “Hij is in verschillende zaken sterk geïnteresseerd. De onderwerpen zijn wel al veel veranderd van toen hij jong kind was, maar het heeft wel altijd met wetenschap te maken. Nu is hij geboeid door: zweefvliegen, vliegtuigen, sterrenkunde, klimatologie en wiskunde: de vierde dimensie. Hij is ook geboeid door het boek ‘Het universum’ van Stephen Hawking.Fotografie, ontwerpprogramma's op pc.Dit zijn de zaken waar ik nu opkom.”
  • “O. is ook al een 5-tal keer heel enthousiast aan een nieuwe hobby begonnen om enkele weken/maanden later daar dan even onenthousiast mee te moeten doorgaan, tot het seizoen voorbij is of het abonnement op is. Momenteel is paardrijden de 'hobby van het jaar'. Maar nu, na zo’n 10 lessen, is ze het alweer beu, altijd maar volgen in dat stomme rijtje ....”
  • “A. (11 jaar) is na drie judolessen alweer gestopt. Ik denk dat ze absoluut geen behoefte heeft aan buitenschoolse activiteiten. Wij gaan niet meer zoeken naar een hobby, dat mag ze zelf doen nu.
    A. is in elk geval iemand die enthousiast aan iets begint, maar het ook weer zéér snel voor bekeken houdt. 't Heeft ook te maken met eisen die ze stellen, zowel aan zichzelf als aan de ‘groep’ waarbij ze zich aansluiten. Ik heb vroeger ook vrij veel gewisseld van hobby, en ik vond dat ‘proeven’ zéér leuk.”
  • “Ik denk dat het tempo bij veel van die buitenschoolse activiteiten niet hoog genoeg ligt voor veel van onze hoogbegaafde kinderen. K. was bijvoorbeeld sinds september in de zwemclub. Maar dat waren daar maanden achter elkaar diezelfde oefeningetjes om te leren crawl te zwemmen. Dat slaat niet aan hé. Crawl in 4 lessen, zoiets zou ze wel doen. Ze is er dan ook mee gestopt met kerstmis. Scouts vindt ze wel leuk. En in de vakanties mag ze naar stages van de circusschool in Leuven. Dat vond ze vorig jaar helemaal geweldig.”
  • “Scouts blijkt te werken (voor 1 deel van de interesses dan). Natuurvereniging ook. En verder vooral contact met vrienden wier kinderen ook hoogbegaafd zijn. Verder zijn we nog zoekende ...”
  • “E. is ook heel snel verveeld door vele dingen, maar met sommige dingen kan hij eindeloos bezig zijn; telkens dezelfde boeken en spelletjes.
    Maar ik heb de indruk dat hij dikwijls op andere dingen let: bvb. op hoe een bepaald figuur getekend is (om het dan na te tekenen). Of bij de Robbie Konijn dingen omdat hij sommige dingen erg grappig vond, en dan zat hij te schaterlachen achter de PC.”
  • “B. zit bij een scoutsgroep. Het voordeel voor hem is dat jongens en meisjes daar nog gesplitst worden (hij heeft thuis al 2 oudere zussen). Scouts werken ook met leeftijdgroepen geordend per 3 jaar. B. vindt de scouts ook leuk omdat het toeval wil dat zijn akela wijsbegeerte studeert. De leiding is gek op B., ik denk dat dat heel veel waard is.”
  • “Ja, T. is veel met muziek bezig en als dat zijn weg wordt, ben ik heel blij voor hem. Gisteren 'versloeg' hij nog een onderdeel van het Seksperiment in Technopolis: hij volgde op de twee drumpads een kwartier lang het gehoorde ritme. Hij had het systeem de hele tijd door en versloeg het als het ware. Na een kwartier viel het ding gewoon stil en kreeg hij helemaal geen uitslag. Gemiddelde gebruikers maken binnen de minuut te veel fouten om nog voort te mogen spelen. Maar krijgen wel hun resultaat.”
  • “Het meest recente is hier:s schaken: 's morgens voor school, na school, na het eten, schaken en nog eens schaken met zijn schaakcomputer. Ineens was het gedaan. Nu schaakt hij nog nauwelijks.”

© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be