Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Titeldeel
Creativiteit
Energie
Fantasie
Hobby's
Intense reacties
Rust
Sociaal
Sterke gevoelswereld
Thuis leren
Vragen stellen
Filosoferen aan de keukentafel
Vertrouwen krijgen en geven
   
   
   
   
 
 
 
 
Fantasie

Hoogbegaafde kinderen zijn vaak in staat om voor zichzelf en (later) ook voor anderen zeer verbeeldingsrijke fantasieën en verhalen te creëren. Het belang van deze droomwereld of de mate waarin het kind in zijn fantasieën opgaat, is soms zo groot, dat het voor sommige van deze kinderen moeilijk wordt om fantasie van werkelijkheid te scheiden.
Ook hebben sommige kinderen moeite met het onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid m.b.t. films of fictie die ze op de televisie zien. Net zoals veel niet hoogbegaafde kinderen ook hebben trouwens, met het verschil dat hoogbegaafde kinderen vaak angstig worden omdat ze veel dieper doordenken op wat ze te zien krijgen. Ze zien dan al de mogelijke negatieve, gevaarlijke consequenties van de beelden en de acties zoals ze in werkelijkheid zouden kunnen zijn.

De anekdotes

  • "Hier zit ook zo'n geschiedkundige in spe... J. (ook acht) verdiept zich al een tijdje in Griekse mythologie. Het is ook een echte passie geworden. Wij worden hier nu meermaals vergeleken met één of andere Griekse god, niet altijd even flatterend hoor"
  • “ (T. over zichzelf als kleuter) Zo herinnert ze zich dat ze, vanaf ze het sprookjeshuis binnenkwam, alles wat er verteld werd echt geloofde. De heks (dat is de mevrouw die vertelt) zei bvb. dat als de kinderen goed luisterden, dat ze dan de dwergen konden horen lopen. En T. hóórde ze! En vanaf ze terug buiten kwam, wist ze ineens dat dat natuurlijk niet kon.”
  • “Vanmorgen speelde J. ‘verjaardagsfeest’: ze had de tafel precies zo gedekt als vorige week, met eten en al, alle pluchen konijnen zaten op de stoelen en zij liep rond als mama, iedereen te helpen en zo. Ik heb mezelf nog in haar imitatie herkend ook!
    En hoe dikwijls ik niet naar een optreden moet kijken, waarbij de hele keuken verbouwd is tot podium met tribune.”
  • “G. (bijna 3 jaar): ‘Morgen wil ik met pepe en meme naar de kermis op de draaimolen. Ik wil ook een
    groot poppemieke kiezen bij de madam . Ik wil in de auto zitten en sturen en dan komt de madam het kaartje halen.’Welk plekje wil jij kiezen?’ vraagt Meteke lief.’ . Dat was dus haar hele verhaal deze
    morgen over de kermis en de clou is dat er hier in de buurt helemaal geen kermis te bespeuren is”
  • “L. (3 jaar), bij zichzelf, toen ze al een paar uurtjes bij haar bomma was en heimwee kreeg naar huis: ‘Mama zegt: ‘Papa, waar zijn mijn kindjes nou?’. Papa zegt: ‘Ik weet het niet, we zijn ze verloren.’. Mama zegt: ‘Oh nee, de kindjes zijn niet verloren, ze zijn bij bomma, kom we gaan ze halen papa.’ .
  • “ Ze tekent vooral prinsessen met frullekes en lange haren en krulletjes en kroontjes en hartjeskleedjes en strikjes. En kastelen met grodijntjes en bloemen en zonnen en wolken met regen en vogels in de lucht. Tot het blad overvol staat. En zeemeerminnen met kleine schubjes. En ook heel graag zotte dingen. Tegenwoordig vooral zeemeerpoezen, zeemeerkonijnen, en andere zeemeerdinges (dus een zee met dieren met een vissenstaart en een bikini). Ze tekent ook graag aan alles lange haren tot op de grond. Begint met een mooie prinses, kasteel en boom. Prachtige tekening. Klaar om op te hangen. Maar dan verschijnen dus de zeemeerstaarten aan de poes
    en de lange haren met krullen aan de bomen. En aan de zon en de vogels en de zeemeerpoes.”
  • “L. (3 jaar) heeft vandaag iets met vogels: daarstraks was ze het vroege paasei dat ze bij Oma gescoord had aan het opensnijden en ondertussen was ze maar aan het fantaseren dat, wanneer het ei open zou zijn, er twee vogels uit zouden komen vliegen. Met gebaren en gezang erbij. Net vroeg ze me om een vogelvanger (wat dat ook moge zijn) om in de tuin een vogel te gaan vangen en even later kwam ze met een gevonden stuk zilverpapier af en plakband, daar moest ik van haar vleugels van maken. Toen ik zei dat mensen echt niet zo kunnen vliegen was ze duidelijk
    teleurgesteld, ze trok een zielig mokgezichtje. Later op de dag is ze ook in een boom geklommen, met de hulp van haar Oma. Ze wilde weer vliegen, maar is er gelukkig niet uitgesprongen!”
  • “Onze T. heeft grote moeite met fictie op TV. Tot enkele maanden geleden kreeg hij het benauwd van het programma "Piet Piraat". Hij wou dan absoluut naar boven. Stel je voor: een knaap van 8j! En 't was menens: tranen, wippen, kwaad worden, hij moest weg. Nu kijkt hij naar Skippy, en het gaat net. We hebben hem wel eerst moeten vertellen dat het altijd goed komt!
    Tijdens schoolvoorstellingen is het meermaals gebeurd dat T. letterlijk onder z'n stoel kroop en de juf me dat achteraf met verbazing kwam vertellen. Als hij het nu niet ziet zitten om mee te gaan naar een of andere voorstelling, mag hij gewoon in school blijven. Als het te spannend of te emotioneel is, heeft hij er toch niks aan. De juffen hebben hem nu zelf vaak zo bezig gezien, dat ze ook overtuigd zijn.”
  • “ L. (drie jaar) stopt zich vaak weg wanneer er beelden op televisie te zien zijn die ze akelig vindt. Zo heeft ze zich gedurende weken verstopt wanneer onze zoon naar Samson en Gert keek, ik denk vanwege het feit dat die hond kan praten, iets waarvan ze weet dat het in werkelijkheid niet kan. Enkele maanden geleden keek ze mee naar een uitzending op Ketnet waarbij er ergens brand uitbrak en de kinderen in het verhaal slechts op het nippertje gered konden worden. Tot op heden is ze gefascineerd door en tegelijkertijd bang voor vuur en huisbrand, ze droomt er over en het komt ook geregeld terug in haar spel en gesprekjes.”

© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be