Hoogbegaafde kinderen hebben doorgaans een tomeloze
energie, ze kunnen soms de indruk geven van hyperactief te zijn en hebben
in verhouding weinig slaap nodig om terug te recupereren.
Sommige ouders hebben zelfs de indruk dat de energie stijgt naarmate
hun kind zich beter op zijn/haar gemak voelt op school...
Alleszins: het is een bekend fenomen, die drukte, maar er is hoop!
( bron:
www.gifteddevelopment.com/Articles/Parenting%20Gifted%20Children.html
)
"Gifted children are expensive and time-consuming. They usually
need less sleep than you do, ask more questions than you can answer, want
100 percent of your attention 24 hours a day, have obsessive hobbies,
are unstimulated by the school curriculum, react intensely to everything,
endlessly long for a best friend who understands them completely, hold
perfectionistic standards for themselves and you, want to know the meaning
of life when other children only want to know how to tie their shoes,
and keep their bedrooms in a condition you can never show company. If
you have three or more of them and there's only one or two of you, you're
outnumbered. In order to be the perfect parent, you need unlimited funds,
unlimited patience, an encyclopedic mind, and someone to sleep for you."
De paragraaf daarna begint met "Don't despair" en eindigt met
"They grow up fast, so enjoy their childhood while you can."
De anekdotes
- "De beschikbare energie STIJGT naarmate onze zoon zich beter
voelt op school. F. raakt eerder uitgeblust wanneer hij op een te laag
niveau werkt op school. Als er nieuwe zaken geleerd worden bruist hij.
Ook de nachtrust wordt korter naarmate het welbevinden stijgt, vinden
wij. Maar dat is allemaal louter anekdotisch natuurlijk..."
- “Hij loopt momenteel rond als een zenuwpees. Hij komt binnen
en maakt geluiden (allerlei hoor, of hij is iets aan het 'rappen' of één
of ander muziektekst, of hij duwt en springt, is hier altijd bezig met
mijn jongleerballen, niet om te jongleren, maar hij kaatst ze tegen de
muur, enz. enz.. heel zenuwachtig gedoe eigenlijk..)”
- “Ze zijn bij ons, hoe klein ook, héél inventief
als ze iets willen/niet willen. Vorige week: Gedurende drie uur ‘s
nachts gediscussieerd, gezalfd, kwaad geworden … met een peuter
van twee jaar, omdat hij niet wilde gaan slapen. Drie uur! En hij sliep
vanaf het moment dat ik hem ben gaan negeren.”
- “ M. is een ramp, als die wakker is, moet iedereen er aan geloven.
We hebben zo de afspraak dat, als hij wakker wordt vooraleer de wekker
afloopt en ik wil niét mee opstaan, dat hij dan ofwel alleen naar
beneden gaat of anders zwijgt en wacht. Hij kiest altijd voor boven blijven
en zwijgen, maar het probleem is dat hij dan nooit zwijgt … Om de
vijf minuten verzucht hij dan: 'Oh mamaatje, ik vind u zo lief hé'
en dan mag ik niet boos zijn, ah nee, want hij zegt toch iets heel liefs?
Maar hij weet goed genoeg dat ik daar binnen de kortste keren helemaal
zenuwachtig van word en dan toch maar opsta.”
L. kan ook heel lang wakker zijn 's nachts, zij voert dan hele monologen
waar je geen speld tussen krijgt, daar begin ik al niet meer aan, ik steek
dan af en toe haar tut in haar mond om haar de mond te snoeren en uiteindelijk
lukt dat wel.”
- “ Met onze O. hebben we ook uren op gezeten...en elke keer als
ik bijna terug sliep was hij daar weer...En wilde hij weer bij mama en
papa in bed. Soms geef je toe, en slaapt hij als een roos en wij niet
meer....Resultaat: hij blij (omdat hij zijn zin kreeg) en wij twee wrakken.
Omdat het van kwaad naar erger ging, hebben wij een lampje naast zijn
bed gezet en een stapel boeken. En hem de boodschap meegegeven: als jij
niet wil slapen oké”, maar mama en papa hebben hun slaap
nodig. Sindsdien leest hij 's nachts boekjes en valt meestal op zijn boeken
in slaap, en wij kunnen ook rustig slapen.”
- “ Bij onze S. hebben we een digitale wekker gezet, want hij stond
soms om 5 uur op omdat hij dacht dat het tijd was om op te staan. Hij
kan de cijfers al goed lezen en bij ons is de afspraak niet voor 7u bij
ons komen, hij speelt dan meestal op zijn kamer tot klokslag 7 uur. Hij
heeft deze week wel opgemerkt dat zijn wekker en die van ons niet hetzelfde
staan, onze poging om 5 minuten slaap te winnen is ontmaskerd.”
- “Hoe vaak hij hier thuis van een stoel of zetel dondert is niet
meer te tellen. Dopjes van pennen vliegen vaak ook ongewild alle kanten
op en blijven dan spoorloos. Inkt vind ik overal op zijn kleren, maar
niet op zijn werkblad.”
- "L. (4) heeft enorm veel energie. Hij kan het echter op school
niet kwijt, want hij zit nogmaals, tegen alle adviezen in, in groep 1.
Zwaar frustrerend voor het ventje, maar hij past zich op school goed aan.
Thuis komt het eruit, springt hij op de banken, maakt veel gekke geluiden,
danst in het rond en is niet rustig te krijgen soms. Ook vervelend voor
vriendjes die komen spelen. We hebben ontdekt dat hij heel graag fietst,
we kunnen hem nooit bijhouden, hij sprint er van door. En als we weer
thuiskomen, lijkt hij enigszins gekalmeerd en kan dan ook bijv. rustig
mini loco gaan doen of zo.
Erg toch eigenlijk....................maar hij is gelukkig getest en zal
nu toch eindelijk gaan versnellen, hopelijk gaat het dan beter!!!!"
|