Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Titeldeel
Creativiteit
Energie
Fantasie
Hobby's
Intense reacties
Rust
Sociaal
Sterke gevoelswereld
Thuis leren
Vragen stellen
Filosoferen aan de keukentafel
Vertrouwen krijgen en geven
   
   
   
   
 
 
 
 
Energie volop

Hoogbegaafde kinderen hebben doorgaans een tomeloze energie, ze kunnen soms de indruk geven van hyperactief te zijn en hebben in verhouding weinig slaap nodig om terug te recupereren.

Sommige ouders hebben zelfs de indruk dat de energie stijgt naarmate hun kind zich beter op zijn/haar gemak voelt op school...

Alleszins: het is een bekend fenomen, die drukte, maar er is hoop!
( bron: www.gifteddevelopment.com/Articles/Parenting%20Gifted%20Children.html )

"Gifted children are expensive and time-consuming. They usually need less sleep than you do, ask more questions than you can answer, want 100 percent of your attention 24 hours a day, have obsessive hobbies, are unstimulated by the school curriculum, react intensely to everything, endlessly long for a best friend who understands them completely, hold perfectionistic standards for themselves and you, want to know the meaning of life when other children only want to know how to tie their shoes, and keep their bedrooms in a condition you can never show company. If you have three or more of them and there's only one or two of you, you're outnumbered. In order to be the perfect parent, you need unlimited funds, unlimited patience, an encyclopedic mind, and someone to sleep for you."

De paragraaf daarna begint met "Don't despair" en eindigt met "They grow up fast, so enjoy their childhood while you can."

De anekdotes

  • "De beschikbare energie STIJGT naarmate onze zoon zich beter voelt op school. F. raakt eerder uitgeblust wanneer hij op een te laag niveau werkt op school. Als er nieuwe zaken geleerd worden bruist hij.
    Ook de nachtrust wordt korter naarmate het welbevinden stijgt, vinden wij. Maar dat is allemaal louter anekdotisch natuurlijk..."
  • “Hij loopt momenteel rond als een zenuwpees. Hij komt binnen en maakt geluiden (allerlei hoor, of hij is iets aan het 'rappen' of één of ander muziektekst, of hij duwt en springt, is hier altijd bezig met mijn jongleerballen, niet om te jongleren, maar hij kaatst ze tegen de muur, enz. enz.. heel zenuwachtig gedoe eigenlijk..)”
  • “Ze zijn bij ons, hoe klein ook, héél inventief als ze iets willen/niet willen. Vorige week: Gedurende drie uur ‘s nachts gediscussieerd, gezalfd, kwaad geworden … met een peuter van twee jaar, omdat hij niet wilde gaan slapen. Drie uur! En hij sliep vanaf het moment dat ik hem ben gaan negeren.”
  • “ M. is een ramp, als die wakker is, moet iedereen er aan geloven. We hebben zo de afspraak dat, als hij wakker wordt vooraleer de wekker afloopt en ik wil niét mee opstaan, dat hij dan ofwel alleen naar beneden gaat of anders zwijgt en wacht. Hij kiest altijd voor boven blijven en zwijgen, maar het probleem is dat hij dan nooit zwijgt … Om de vijf minuten verzucht hij dan: 'Oh mamaatje, ik vind u zo lief hé' en dan mag ik niet boos zijn, ah nee, want hij zegt toch iets heel liefs? Maar hij weet goed genoeg dat ik daar binnen de kortste keren helemaal zenuwachtig van word en dan toch maar opsta.”
    L. kan ook heel lang wakker zijn 's nachts, zij voert dan hele monologen waar je geen speld tussen krijgt, daar begin ik al niet meer aan, ik steek dan af en toe haar tut in haar mond om haar de mond te snoeren en uiteindelijk lukt dat wel.”
  • “ Met onze O. hebben we ook uren op gezeten...en elke keer als ik bijna terug sliep was hij daar weer...En wilde hij weer bij mama en papa in bed. Soms geef je toe, en slaapt hij als een roos en wij niet meer....Resultaat: hij blij (omdat hij zijn zin kreeg) en wij twee wrakken. Omdat het van kwaad naar erger ging, hebben wij een lampje naast zijn bed gezet en een stapel boeken. En hem de boodschap meegegeven: als jij niet wil slapen oké”, maar mama en papa hebben hun slaap nodig. Sindsdien leest hij 's nachts boekjes en valt meestal op zijn boeken in slaap, en wij kunnen ook rustig slapen.”
  • “ Bij onze S. hebben we een digitale wekker gezet, want hij stond soms om 5 uur op omdat hij dacht dat het tijd was om op te staan. Hij kan de cijfers al goed lezen en bij ons is de afspraak niet voor 7u bij ons komen, hij speelt dan meestal op zijn kamer tot klokslag 7 uur. Hij heeft deze week wel opgemerkt dat zijn wekker en die van ons niet hetzelfde staan, onze poging om 5 minuten slaap te winnen is ontmaskerd.”
  • “Hoe vaak hij hier thuis van een stoel of zetel dondert is niet meer te tellen. Dopjes van pennen vliegen vaak ook ongewild alle kanten op en blijven dan spoorloos. Inkt vind ik overal op zijn kleren, maar niet op zijn werkblad.”
  • "L. (4) heeft enorm veel energie. Hij kan het echter op school niet kwijt, want hij zit nogmaals, tegen alle adviezen in, in groep 1. Zwaar frustrerend voor het ventje, maar hij past zich op school goed aan. Thuis komt het eruit, springt hij op de banken, maakt veel gekke geluiden, danst in het rond en is niet rustig te krijgen soms. Ook vervelend voor vriendjes die komen spelen. We hebben ontdekt dat hij heel graag fietst, we kunnen hem nooit bijhouden, hij sprint er van door. En als we weer thuiskomen, lijkt hij enigszins gekalmeerd en kan dan ook bijv. rustig mini loco gaan doen of zo.
    Erg toch eigenlijk....................maar hij is gelukkig getest en zal nu toch eindelijk gaan versnellen, hopelijk gaat het dan beter!!!!"

© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be