Volgende lijst bevat een aantal "typische"
zaken die ik in de loop van de laatste jaren door ouders van hoogbegaafden
als "kenmerkend" voor hun hoogbegaafde kinderen heb horen noemen,
op onze yahoo lijst en erbuiten, en die ik herkende bij mijn kinderen en
enkele kinderen van vrienden. De meeste mensen zullen er wel wat
van herkennen uit de voorbeelden denk ik .
Hoogbegaafde kinderen....
Lopen snel (voor eerste verjaardag vaak), slaan kruipen soms over
- N. liep op 9 maanden. Dat wil zeggen: hij gooide zijn lichaam
vooruit en die beentjes moesten maar volgen. Zo was hij ten voeten
uit: zich ergens in gooien, steeds weer. Hij is nu 5, en doet het
nog steeds, ten volle voor alles gaan. Dat gaat niet altijd zonder problemen,
maar stilaan leert hij het wel, dat doseren.
Praten vroeg en hebben al rap een grote woordenschat, vormen
ook al heel snel complete zinnen
- N. verraste ons op zijn eerste verjaardag met de prachtige volzin "ikke
eerste stuk taart hebben hoor jarig zijn".
Gebruiken veel minder dan andere kinderen verbasterde woorden
- voorbeelden: eerder hond dan wafwaf, auto dan tuuttuut,...
- hierover werd in onze oudergroep wel wat gediscussieerd, het kan natuurlijk
ook met opvoeding te maken hebben of een kind verbasterde woorden gebruikt
of niet
- Mijn schoonmoeder was aan mijn kleuterdochter (nu een jongere) aan
het vertellen ( ze ging nog niet naar school) dat ze een woefke gingen
kopen en als ze braaf was dat ze naar de tsoek tsoek gingen kijken en
plots kwam mijn dochter naar mij met de boodschap dat we misschien eens
met de bomma naar de dokter moesten want die kon niet meer normaal praten!
Zijn zeer alert, iets wat sommige ouders al van in de wieg opvalt
- N. lag op zijn 3 weken in de wieg rond te kijken. De buurvrouw,
een vrouw met ervaring zoals dat heet, geloofde er niets van, dat hij
echt zag wat er gebeurde. "Maar meisje toch, jouw kindje kan
niets zien hoor". Wel, hij leek zich toch alleszins te vervelen (toen
al...), zocht steeds weer rond of er iets te beleven viel... en dan als
er niets was, geween. We hingen ten lange leste een mobiel boven
de wieg. En vanaf dat moment, was er toch regelmatig even rust...
- Ook op latere leeftijd blijft dat alerte er bij ons kind. Hij
komt een kamer binnen en heeft letterlijk alles gezien: wie er is, wie
wat aan 't doen is, wat er op de kast staat en welk schilderij er aan
de muur hangt, en hij volgt als het even kan drie gesprekken tegelijk.
Gelukkig begint hij stilaan te beseffen dat die wirwar van indrukken stilaan
té erg begint te wegen. Hij beseft stilaan dat het één
van de redenen is dat hij zelf ook zo druk is soms. Ons anders zo
drukke ventje geeft nu (een beetje tot onze verwondering) zelf vaak aan
dat hij even rustig wil zitten, zodat hij even mentaal "op adem"
kan komen. Want dat alerte, dat "alles zien en horen",
is ook best verwarrend voor dat hoofdje van hem.
Zijn vaak als kleuter uitdrukkelijk aanwezig in gesprekken tussen
volwassenen, willen erbij horen, eerder dan met de eigen leeftijdsgenootjes
te spelen
- N. (7) wil eigenlijk altijd gehoord worden in gesprekken. Hij
heeft dan ook vaak echt interesse in het gesprek dat we voeren, en kan
over een aantal onderwerpen goed mee spreken. We hebben wel eens
schrik dat hij nogal aanmatigend overkomt. Het is immers nog steeds
voor veel volwassenen moeilijk te aanvaarden dat een kind zich in hun
gesprekken mengt, zeker als het gebeurt op de vroegwijze, soms wat eigenwijze
manier als ons kind het doet.
Hebben een zeer goed geheugen, soms met veel details wat betreft
geuren en smaken ook
- Dat geheugen van onze zoon (5) is soms wel een raar ding. Enerzijds
geeft hij de indruk veel zaken direct te vergeten, anderzijds komen er
soms dingen naar boven die wij al bijna vergeten waren. Zo had hij
tussen zijn 6 maanden en 1 jaar, een knuffelkoe. Die was zo lelijk
vonden we, dat we haar wegmoffelden tussen de voorraad reservespeelgoed
op zolder. Twee jaar later, bij onze verhuis, moest en zou hij dat
"zwart-wit" speelding hebben dat hij vroeger had. Wij
wisten het zelf eigenlijk niet meer wat hij bedoelde, maar toen na een
zoektocht op de nieuwe zolder die koe tevoorschijn kwam, straalde hij
echt.
Zoeken contact met oudere of juist veel jongere kinderen, minder
met leeftijdsgenoten
- N. werd op een school eens als erg egocentrisch bestempeld, omdat hij
weinig rekening hield met de kinderen in de klas. Maar als je hem dan
bezig zag op de speelplaats, was het toch niet zo eenduidig te zeggen.
Hij zoekt meestal eerst contact met de grotere jongens, en hij mag
wel eens mee spelen, maar gaat vaak ook met de kleintjes spelen, en is
echt heel lief bezig ermee. Met de kindjes van zijn leeftijd speelt
hij niet zo veel, maar volgens hem doen die geen leuke spelletjes. En
ze kunnen trouwens geen afspraken nakomen, en dat vindt hij helemaal niet
leuk. Dat de kleintjes dat niet kunnen, vindt hij niet zo erg, maar
die van zijn leeftijd, daar verwacht hij het toch wel van. En naar de
groteren hun spel: daar verlangt hij echt naar, dat zie je wel.
Maken in het begin van de kleuterschool soms een moeilijke periode
door, omdat ze in een groep terecht komen die qua ontwikkeling niet hun
gelijke is
- Ze vallen eruit of gaan zich juist heel erg aanpassen, met een schijnbare
terugval in hun kunnen tot gevolg (bv ineens bepaalde woorden verbasteren,
liedjes niet meer juist zingen, taalgebruik verslechtert, alleen nog heel
gemakkelijke puzzels willen maken,....)
- Onze zoon zong al erg veel liedjes voor hij naar het zomerklasje ging.
Maar na enkele weken begon hij hele stukken van een liedje verkeerd
te zingen. Toen we hem corrigeerden, werd hij erg boos. Wij
hadden het hem verkeerd geleerd: op school zongen de kindjes het helemaal
anders, en zo ging hij het nu ook doen. Dus aanhoorden we maar dat
hij, in de plaats van de drie volledige strofes van dat liedje te zingen,
steevast de twee eerste zinnetjes van de eerste strofe herhaalde, tot
de melodie af was. Want... "zo zongen de kindjes van de klas
het".
Spreken vaak van "de kindjes" op school in de kleuterklas,
geven aan die kindjes als jonger, minder groot te beschouwen, horen er
niet echt bij in de kleutergroep (en vaak is dit later ook een aandachtspunt)
- Grote schok bij N in de eerste kleuterklas! "De kindjes
praten niet hoor mama!". Elke ochtend werd hetzelfde "goeiemorgen"
liedje gezongen, en als hij varieerde in de tekst, werd hij erop gewezen
dat hij stoorde, en werd hij zelfs gestraft. Elke ochtend moest dat ventje
ook het kringesprek uitzitten. Telkens weer kindjes aan het woord
die om beurt nauwelijks uit hun woorden en zinnen konden komen, hij geraakte
er echt verward van. Waarom spraken die kindjes niet? Waarom
zegden die niks terug als hij een heel verhaal vertelde? Hij vond
dat erg vreemde kindjes toch, en begon zich met de dag meer "gevangen"
te voelen. Hij moet gedacht hebben dat het voor altijd was dat mama
hem elke dag tussen "die kindjes" afzette, en begon te revolteren,
wat dan weer aanleiding gaf tot straffen door de juffen, kortom, een vicieuze
cirkel die we, hoewel we toch relatief snel hebben ingegrepen, toch nog
te laat stopten. We merken enkele jaren later nog steeds aan de manier
waarop ons zoontje omgaat met situaties waar hij niet direct een einde
in ziet, dat die ervaring hem echt geraakt heeft. Zijn gevoel van veiligheid
en geborgenheid bij volwassenen, heeft in die enkele maanden eerste kleuterklas
een flinke knauw gekregen.
Verwerken leerstof vaak sneller en met meer diepgang dan hun
medeleerlingen
- N. kon al lezen toen ze eigenlijk naar de derde kleuterklas moest gaan.
En schrijven ging ook al wel wat. Rekenen leerde ze in die
zomervakantie door te spelen met oud klein geld. Na enig overleg
tussen school en ouders werd beslist haar het eerste leerjaar te laten
proberen. Dat ging best. N. deed het zeer goed, en.... zat
tegen nieuwjaar al terug op haar honger. Want ze had, met wat uitbreiding
omdat ze ook al zo ver voor was op de andere kinderen van haar klas, in
die eerste trimester gewoon alle leerstof van het eerste leerjaar verwerkt.
En was klaar voor een tweede versnelling.
Kunnen vaak zeer goed lateraal denken, verbanden leggen, synthetiseren
- N. werkt heel sterk in analogieën. Zo brengt hij de halve noten
en kwart noten van de muziekles, dadelijk in verband met het rekenen in
de gewone klas. Probleem echter: van de juf "mag" halfjes
niet, tijdens een lesje rond even/oneven getallen (delen door twee moet
mogelijk zijn, was gezegd, als opgave). Nu is ons baasje dus direct
aan het discuteren geslagen, want halfjes dat bestaat toch ook...dus is
alles deelbaar door twee... Pech voor de juf!
Zijn vaak op een heel onverwachte manier creatief, in het bedenken
van oplossingen en in hun "kunstwerken" (jammer genoeg ook in
het zoeken van uitvluchten en in het geven van "een uitleg" aan
iets wat ze mispeuterden)
- kijk maar eens naar de kunstwerken van onze kinderen!
- oplossing voor de oorlog: als die koningen zo dom zijn, dat de mensen
er dan gewoon niet naar luisteren, die zijn toch slimmer zeker?
(N., 3 jaar)
Zijn vaak echte verstrooide professors, die in hun fantasie met
van alles en nog wat bezig zijn, zodat de dagdagelijkse "gewone"
dingen wat moeizamer gaan (bv aankleedperikelen, "gezellige"
tafeltoestanden, met sokken aan in bad stappen,...)
- De verhalen over onze verstrooide kinderen kan je binnenkort vinden
onder het gedeelte van de website rond hoogbegaafde kinderen thuis. Hilarisch
soms hoor. Doet jouw kind als je niet even oplet de kleren aan over
een pyjama? Wel, dat kennen wij ook, en erger.
Zijn vaak zeer nieuwsgierig (stellen veel vragen, blijven maar
doorvragen)
- Waarom, hoe, wat, waar, hoeveel juist, wanneer: het zijn woorden die
onze kinderen heel goed kennen. En ze gebruiken die woorden dus
erg vaak, soms tot een punt waarop je echt wel heel hard STOP wilt roepen,
zelfs al denk je over jezelf als een begrijpende ouder.
- N. (6) is een echte vraagstaart. Ik snak naar het moment
dat-ie zelf op internet kan surfen hoor... hoewel: dat gaat misschien
het aantal vragen nog vergroten. Help!
Stellen vaak al op heel jonge leeftijd fundamentele vragen (levensvragen,
over leven en dood, over het waarom van oorlog, over het waarom van ongelijkheid
en ongelijke kansen,...), en blijven dit ook later vaak hebben, die interesse
voor de fundamenten van het mens zijn
- Grappig verhaal over doodgaan. Opa is dood. Net zoals de
oma van mama. Die ene oma die alleen Frans sprak. Tot zover
alles verklaard. Want dood, dat is dood, weg, kan je niet meer zien.
Maar sommige mensen geloven ook dat iemand die dood is, de hemel
in gaat, naar God. Ook dat is aanvaardbaar voor ons zoontje (4).
En dan, weken later, uit het niets die vraag, "voor alle zekerheid"
gesteld lijkt het wel: God, kan die Frans? En opa? Ja, mama
veronderstelt van wel, waarom? Ah ja! Anders zou het voor jouw oma
nogal saai zijn, zo niemand hebben om mee te praten, allé, gesteld
dat die allemaal in de hemel zitten en niet in de grond hé.
- Waar komen de mensen vandaan? Wel jongen, volgens de wetenschappers
is dat van de apen, evolutie en zo, en volgens de gelovigen is er een
God die dat allemaal heeft gefixt. Na enkele dagen nadenken, vond
N. (4) het verhaal van die God toch leuker in elkaar steken. Niet
dat hij het écht geloofde, dat van die wetenschap klonk wel logischer,
maar die God, dat leek hem gewoon een mooier verhaal, "voor nu hé
mama".
Hebben een zeer goed geheugen voor wat jij hen hebt gezegd, en
o wee als jij dat niet zo hebt begrepen, of als je niet consequent bent
als volwassene (zijn in het ventileren van hun ongenoegen daarover weinig
tactvol, wat hen al wel eens in de problemen brengt met volwassenen)
- N.: "Juf, je hebt toch beloofd dat als we ons best deden, dat
we dan gingen knutselen?" Juf: "Ja jongen, maar het resultaat
van het werk is niet echt goed voor enkele kindjes, ze moeten wat extra
oefenen". N.: "Ja maar, beloofd is toch beloofd hé?
We hebben tenslotte ons best gedaan! Je had toch niet gezegd dat
het allemaal juist moest zijn? Jij bent niet eerlijk!" (eindigt met
een standje omdat-ie niet beleefd is geweest en de juf heeft tegengesproken)
- N: ""Juf, de eerste die zijn vinger op stak mocht toch antwoorden?
Je hebt A. genomen, terwijl B écht wel eerst zijn vinger op stak!
Da's niet eerlijk!" (veel voorkomend bij N in de klas, de juf is
daar niet al te gelukkig mee, dat hij het elke keer weer ziet, én
vooral dat hij het zo zegt, weet eigenlijk niet meer hoe ze er op moet
reageren, hij blijft het maar in 't oog houden - zullen we de juf suggereren
hem haar helper te maken, of zou dat te bemoeiziek overkomen? Het
zou anders een oplossing voor allebei zijn!)
Kunnen zich zeer goed concentreren, en zijn zeer taakgericht,
als iets hen tenminste interesseert (o wee als dat niet het geval is!)
- Als onze dochter bezig is met haar sommen, kan je een kanon naast haar
afschieten, ze zal hoogstens even vragen wat stiller te zijn.
- Je moet echt goed naar onze zoon kijken als je hem iets vraagt. Als
je zijn aandacht niet hebt, kan je evengoed tegen de muur zitten praten,
die reageert evenmin. Truukje: even zijn arm of schouder aanraken,
helpt meestal om zijn aandacht te trekken. Hard roepen enzo niet,
integendeel, dan lijkt het alsof die oortjes nog meer dicht gaan zitten.
- Probeer hem niet van een stripverhaal weg te halen voor het uit is.
Hij zal desnoods wel wat rapper bladeren, maar het moet echt uit,
voor hij het weglegt. Dat is wel een lange taakspanning volgens
de psychologe, voor een kind van 4.
Kunnen meerdere dingen tegelijk doen
- 2 huiswerken tegelijk maken, tv kijken, en tussendoor een goed gesprek
voeren...hij (10) draait er zijn hand niet voor om hoor.
Kunnen perfectionistisch zijn (ze stellen hoge eisen aan zichzelf
en vaak ook aan anderen, wat allebei iets is dat niet altijd zonder problemen
verloopt)
- Altijd weer hetzelfde bij dat rapport. Vol tienen en negens,
maar elke negen is een drama: een fout gemaakt! Niet alles juist! En uitleggen
dat alle andere kindjes veel minder hebben, helpt gewoon niet. Zijn
norm is nu eenmaal dat het allemaal juist moet zijn, want "ik kan
het toch?". Deze houding vreet elke keer aan zijn zelfvertrouwen:
elk foutje wordt beschouwd als een groot falen.
- Onze zoon (5, eerste leerjaar) schreef, niet perfect maar het ging
wel, met die letters. Maar na een tijdje begon hij te merken dat haar
handjes het niet zo goed konden als hij wel wou (en vooral: zoals de norm
lag bij de juf, die geen enkele concessie deed naar de jongere leerlingetjes
in de klas), en weigerde hij nog te schrijven. Het ging zo ver dat we
een kinesist moesten inschakelen, gewoon om hem terug zin te doen krijgen
in dat schrijven.
- Fietstochtje. Onze zoon (5) doet het echt prima, zo voor de eerste
keer op de grote straat. Hij maakt op een tocht van 20 km heen en
terug maar éénmaal een uitschuiver, door eventjes op mama
te botsen bij het ontwijken van een steen. s'Avonds in bed geeft
mama dus nog een laatste complimentje over hoe goed het wel ging, die
eerste tocht op de straat. Antwoord: "jammer van die ene fout
hé, die botsing, zooo jammer...".
Hebben wel eens de neiging alle onrecht van de wereld op hun
schouders te willen nemen, hebben vaak een sterk rechtvaardigheidsgevoel,
houden ook soms in extreme mate rekening met gevoelens van anderen, wat
tot zichzelf wegcijferen kan leiden
- We moeten altijd goed opletten dat als we ergens op bezoek gaan, dat
ze het journaal niet opzetten. Thuis letten we daar wel een beetje
op, want onze dochter is nog zo kwetsbaar. Maar andere mensen hebben
het niet altijd door dat onze dochter wel degelijk kijkt en luistert,
ondanks haar 4 jaar. En het zich ongelooflijk aantrekt. Ze
kan bv nachtenlang dromen van een beeld van oorlog, of een uitleg over
armoede die ze hoorde op het journaal. We moeten haar er echt nog
wat tegen afschermen: ze begrijpt wel wat er gezegd en getoond wordt,
maar kan er emotioneel echt nog niet mee weg.
Ze hebben vaak een goed doorzicht in sociale relaties
- Onze dochter (4) is altijd goed geweest in het aanvoelen van sociale
verhoudingen, en van wat er gaande is tussen volwassenen. Heel typisch
is bv dat ze een jong koppeltje dat eigenlijk nog niet aan hun ouders
wilde laten merken dat ze iets met elkaar hadden, die vakantie altijd
maar weer naar elkaar toe bracht, alsof ze wou zeggen "allé,
steek het maar niet weg hoor, ik zie het wel".
Hebben een kritische geest, kunnen het vaak moeilijk hebben met
regels, én verwoorden die onvrede wel eens té scherp, wat
voor volwassenen vaak moeilijk te aanvaarden valt
- Er was een leerkracht wiskunde die het presteerde steeds weer over
haar privéleven te "leuteren". Om vervolgens wegens
tijdgebrek op een holletje de leerstof af te raffelen. Op een dag
stapte onze dochter (17) doodleuk naar de leraarskamer. Ze vroeg
die leerkracht beleefd maar gedecideerd om vanaf nu gewoon les te geven,
want op deze manier zouden de kinderen die het niet zo goed snapten, het
nooit door hebben. En zij zelf wilde nu ook wel eens wat tijd krijgen
om vragen te stellen, in de plaats van alles verder thuis uit te zoeken.
Die leerkracht stond perplex... en de collega's hebben blijkbaar,
zo hoorden we achteraf, eens goed gelachen. Alleszins, grappig mag het
misschien wel zijn geweest voor de andere leerkrachten, onze dochter had
het de rest van het jaar wel verkorven bij die leerkracht.
- Aan mij heeft een leraar NA mijn secundaire school eens gezegd dat
heel mijn houding in de klas (het vragen stellen, het doorvragen, het
wijzen op inconsistenties in een betoog,...) hem (en blijkbaar ook andere
leerkrachten) onbehaaglijk maakte. Hij voelde mijn houding aan als
héél kritisch, en dacht heel vaak dat hij eerder een test
aan het afleggen was dan dat hij aan het lesgeven was. Ik ben me
daar nooit zo van bewust geweest, en vind het eigenlijk jammer dat hij
dat nooit heeft gezegd tijdens mijn schooltijd, dan had ik er tenminste
iets meer aan gehad. Ik let daar nu wel op, want die kritische houding
zorgt wel voor veel tegenkanting bij andere mensen. En ik zal proberen
mijn kinderen te leren kritisch te zijn, dus niet zomaar alles klakkeloos
aan te nemen (zal niet nodig zijn, dat stuk...), maar tegelijk om het
op een voor andere mensen aanvaardbare manier te verwoorden, zodat
ze minder tegenwind zullen krijgen dan ik het heb meegemaakt.
Hebben soms in zowat alles interesse, en kunnen dan moeilijk
kiezen tussen wat wel/niet belangrijk of interessant is om te doen, dat
leidt soms tot een eindeloze opeenvolging van hobby's, sporten,...
- Ik ben benieuwd wat er nu weer volgt. We hadden zwemmen, athletiek,
tekenacademie, sterrenkunde, ballet heel even, turnen, muziek (maar bah
die notenleer), en houden ons hart vast, want er komt weer wat aan, we
voelen het, onze dochter (10) verveelt zich weeral....
Ze kunnen zich goed bezighouden, zo lang er maar genoeg interesse
is in waar ze mee bezig zijn, en als ze ervoor gemotiveerd zijn (maar die
motivatie is toch soms moeilijk te stimuleren...)
- Onze kinderen (3 en 4) zijn érg zoet als ze in hun spel verdiept
zijn, zoals bv bij computerspelletjes. Het mogen dan best "verantwoorde"
dingen zijn hoor, als er maar uitdagingen genoeg in zit (dus liever geen
al te schoolse dingen).
- Motivatie genoeg voor uren wetenschappelijke proefjes, constructiespelen,
website maken, maar dat schoolwerk, het is ons een raadsel hoe onze zoon
(10) daartoe te motiveren.
Hebben vaak vroeg interesse in nieuws en wetenschappelijke onderwerpen
die nog niet "voor hun leeftijd" zijn
- Ze waren wel verwonderd vorige week, de dames van de naschoolse opvang.
N.(5) mocht een video kiezen, en koos voor.... "het menselijk
lichaam" (het lag er verder vol disneyfilms...). Enkel onze
twee kinderen (4 en 5 jaar oud) hebben die video uitgezeten, de andere
kinderen vonden het maar niks. En details dat we daarna hebben mogen
horen, over hoe eten door de slokdarm...maag... darmen... enz. zijn weg
gaat. Natuurlijk krijgen we die uitleg tijdens het eten, wat dacht
je, veel consideratie voor ons hebben ze niet hoor.
- "Waar komen de kindertjes vandaan", dat zag ik nog wel zitten,
zo met mijn vierjarige. Het verhaal over hoe een baby in een buik
groeit, en geboren wordt enzo, ging er goed in. Maar toen hij begon
te vragen hoe dat zaadje en die eicel bij elkaar kwamen, heb ik me, wellicht
pedagogisch volkomen fout, er van af gemaakt met "daar hebben mama
en papa een truukje voor, dat ik je later eens zal vertellen".
Bekijken de wereld door een heel andere bril dan de meeste leeftijdsgenoten,
waardoor ze minder goed aansluiting vinden bij die leeftijdsgenoten* Ontmoetingen
met ontwikkelingsgelijken zijn minder "evident" aanwezig in een
gewone schoolomgeving, omdat dit vaak kinderen zijn uit andere leeftijdsgroepen
(of andere hoogbegaafden, die ook niet zo dik gezaaid zijn, met hun 2 per
100 kinderen)
- Een klassieker: een kindje van 4 speelt met zijn klasgenootjes verstoppertje.
De afspraak is tot 20 tellen, en dan te komen zoeken. Dat
kindje maakt zich heel snel kwaad. Want veel kindjes tellen niet
juist, en komen ofwel veel te vroeg, of veel te laat zoeken. Zij
houden zich dus niet aan de afspraak, en hij vat dat héél
persoonlijk op.
- Nog eentje: hb kindje van 6: "Ik ken een mopje van een mummie".
Klasgenootje: "Ja?" Kindje, lachend: "Ja, 't is een
ingewikkelde!". Klasgenootje: "Uh?"
Experimenteren graag
- Al eens een kip in de wasmachine gevonden? Eén van onze
ouders wel. Gewoon een probeerseltje van de lieve dochter van 2.
(de kip kende ook de schuif van het bureel van binnenuit)
- Achteruit de trap af, dat leidt tot ondersteboven de trap af. Proefondervindelijk
getest door onze zoon van 3.
- Als je een baby in een babybadje in een sloot zet, zinkt dat badje
soms. Getest door mijn man, zo'n 24 jaar geleden (broerlief maakt
het goed).
Nemen initiatief en geven op een natuurlijke manier leiding (al
dan niet geaccepteerd door hun omgeving)
- Hij (6) schrikt er dus helemaal niet voor terug om kinderen die drie
leerjaren hoger zitten aan te spreken en zelfs hun spel wel eens even
gaan organiseren: de afspraken eens op punt stellen, aftellen, taken verdelen,....
- Waarom wachten op het moment dat die kindjes eindelijk die opgave
goed deden, dacht onze zoon van net 2,5, en hij hielp zijn klasgenootjes
even om de brieven in de brievenbus van de juiste kleur te stoppen (kader:
oefening op gekleurde brieven in brievenbussen van dezelfde kleur te doen,
de juf was niet echt opgezet met zijn hulpvaardigheid, omdat hij op die
manier onbewust die andere kindjes hun kans om te leren ontnam)
Tekenen vaak met veel detail, maar zijn niet altijd geneigd
om in te kleuren (veel monochroom werk)
- Kijk maar eens naar de kunstwerken van onze kinderen
Lezen soms al in de kleuterschool, leren zichzelf "plots"
lezen
- Dit komt niet bij alle hoogbegaafden voor, maar is op school wel iets
wat bij leerkrachten herkenning geeft en reacties opwekt - méér
dan om het even welke andere vaardigheid die een hb kind "vervroegd"
toont. Blijkbaar is dit een vaardigheid is die wel lijkt "voorbehouden"
voor de basisschool. Onze kinderen trekken zich daar op zich niet zo veel
van aan...
Rekenen begint vroeg, zet zich vaak peilsnel door zodra bepaalde
basistechnieken gekend zijn
- Eerst was het bij ons zoontje (5): 3 keer 3 is negen (hij was bezig
iets te tellen). Ik zei hem dat het omgekeerde bewerking een vierkantswortel
was (de vierkantswordel van 9 is 3). Even later wist hij vanzelf
de vierkantswortel van 4, 2 was. "gewoon, zoals drie keer drie
negen is hé, is twee keer twee vier, simpel".
Hebben wel eens problemen met automatiseren, dus tafels leren
kan een probleem zijn, net zoals fietsen...maar er zijn ook veel voorbeelden
van hoogbegaafden die daar geen probleem mee hebben.
- Dit onderwerp wordt elders op de site nog verder uitgewerkt
Hebben een hekel aan oefenen en herhalen, alles gaat liefst "vanzelf".
Geven daardoor soms de indruk lui te zijn, krijgen hiaten in hun kennis
omdat ze niet herhalen, hebben soms behoefte aan begeleiding in het "leren
leren".
- Onze zoon lijkt wel "per ongeluk" te moeten leren, hij denkt
zodra hij een uitleg heeft gesnapt, dat hij het ook wéét.
Maar dat werkt niet altijd. Tafels herhalen, bv, wij moeten dat inkleden
in een spelletje, want hij wil gewoon niet oefenen ("ik wéét
het toch al!"). gelukkig heeft hij weinig tijd nodig om iets
te onthouden.
|